شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۲:۱۰
۰ نفر

مرجان طباطبایی: خاموشی، تابستان امسال هم استان خوزستان را تهدید می‌کند.

  در حالی که پرویز فتاح- وزیر نیرو- طی روزهای اخیر این نوید و اطمینان را به مردم تمامی استان‌های کشور داده است که تابستان 88 را بدون خاموشی سپری خواهند کرد، نماینده اهواز و خوزستان در مجلس نسبت به بحران کمبود برق در این استان هشدار می‌دهد.

ناصر سودانی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اعلام می‌کند: تجربه قطعی برق در تابستان سال گذشته را با توجه به استمرار خشکسالی، امسال به شکل سخت‌تری پیش‌رو داریم.
وی ادامه می‌دهد: اواخر سال گذشته این موضوع را در حضور رئیس جمهور یادآور شدیم و اعلام کردیم که خاموشی‌های مکرر و طولانی سال گذشته در خوزستان، امسال شدیدتر خواهد بود و باید تدابیر مناسبی برای آن اتخاذ کرد.

براساس این گزارش، خوزستانی‌ها که هنوز خاطره تلخ خاموشی‌های 10 ساعته در دمای 53 درجه تابستان سال گذشته را از یاد نبرده‌اند، باید برای تابستانی سخت‌تر خود را آماده سازند.

تابستان گرم 87 که نه تنها گرمای جنوب را برای مردم این استان با کمبود برق گرم‌تر کرد؛ بلکه نوسانات و خاموشی‌ها پی‌درپی صنایع را هم با زیان مواجه ساخت و تاخیر طرح‌های در حال ساخت را هم دوچندان کرد.

نماینده اهواز و خوزستان در مجلس، با ذکر این نکته که قطع برق در گرمای طاقت‌فرسا و بالای خوزستان موجبات نگرانی و نارضایتی مردم را فراهم کرده است، ادامه می‌دهد: این نگرانی برای بخش‌های مختلف استان از جمله صنایع، بیمارستان‌ها و همچنین اتمام طرح‌های عمرانی وجود دارد.

سودانی با اعلام اینکه هنوز آمار خسارات ناشی از خاموشی‌های سال گذشته در بخش‌های مختلف جمع‌آوری نشده و برآوردی از آن نیست، می‌افزاید: عدم‌النفع صنایع را نیز باید در ردیف خسارات ناشی از قطعی برق دانست.

طبق اعلام وی، علاوه بر خسارات فوق باید آسیب لوازم خانوارها در اثر قطع و نوسانات برق را اضافه کرد که در برخی موارد آسیب‌های غیرقابل جبرانی را ایجاد کرده است.سودانی می‌گوید: تاخیر در طرح‌های در دست اجرا نیز با روند موجود دوچندان خواهد شد.

به گفته وی، با توجه به شرایط آب و هوایی استان خوزستان، باید راهکار مناسبی اتخاذ کرد تا قطعی‌های برق امسال کاهش یابد هر چند ما شرایط را سخت‌تر از سال گذشته می‌بینیم.

خوزستان از پتانسیل بالقوه‌ای در بخش برق برخوردار است و از پیشتازان این صنعت محسوب می‌شود، به طوری که حدود 88 درصد از بخش برق‌آبی کشور در این نقطه از ایران متمرکز است که همین امر باعث شده این استان تامین‌کننده انرژی سایر استان‌ها باشد؛ اگر چه این تامین برق به قیمت اعمال خاموشی برای خود استان تمام می‌شود.

سودانی موضوع فوق را منطقی ندانسته و می‌گوید: این عادلانه نیست که برای اینکه برق به سایر استان‌ها برسد، خوزستانی‌ها قطعی‌های مکرر و طولانی برق را متحمل شوند؛ مردم این استان حق خود می‌دانند که از اولویتی برای بهره‌مندی از برق در تابستان امسال برخوردار باشند. وی اظهار امیدواری می‌کند که توزیع برق خوزستان در تابستان 88 متوازن و عادلانه باشد.

براساس این گزارش، آمار مصرف برق تا آخرین روز سال 87 به 215 میلیارد کیلووات ساعت در کل کشور رسید که این عدد نسبت به سال ماقبل آن معادل 3/6 درصد رشد را نشان می‌دهد که این خود علامتی برای خاموشی و افزایش مصرف در سال جاری است، هر چند وزیر نیرو چشم‌انداز مناسبی را برای شبکه‌های برق کشور ترسیم کرده است.

سودانی در ادامه گرد و غبار و تندبادها را از دیگر دلایل اختلاف در شبکه برق خوزستان و قطع برق ذکر کرده و تصریح می‌کند: تمامی این موارد موجبات نگرانی مردم را برای امسال فراهم ساخته است.به اعتقاد وی شبکه‌ها و تاسیسات فرسوده برق در خوزستان هم از دیگر عواملی است که باعث قطع برق در این استان می‌شود.

وی اعلام کرد: برخی از تاسیسات برق قدمتی 30 ساله داشته که برای نوسازی آنها نیازمند اعتبار مناسب هستیم که تحقق نیافته است و همین امر باعث هدرروی 30 درصدی برق از مرحله تولید تا توزیع شده است.

سودانی همچنین بر رعایت الگوی مصرف در سال جاری تاکید کرده و ادامه می‌دهد: باید از مصارف زیاد و تجملاتی پرهیز کرد. با مهار کردن مصارف بی‌رویه امکان دسترسی به برق بیشتر وجود دارد.

با هشدار این نماینده مجلس به نظر می‌رسد وزارت نیرو کار سختی را در تابستان امسال پیش‌رو خواهد داشت تا وعده فتاح – وزیر نیرو- که از تابستانی بدون خاموشی خبر داده است، عملی شود.

انشعابات غیرمجاز، اصلاح شبکه‌های فرسوده، تسریع وزارت نیرو در توزیع کنتورهای چندتعرفه‌ای در سطح ملی، توزیع لامپ‌های کم‌مصرف، توزیع عادلانه و متوازن برق و مهمتر از آن تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی از اقداماتی است که باید در دستور کار وزارت نیرو به شکلی ویژه قرار گیرد.

همشهری استانها

کد خبر 79290

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز