مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۵
۰ نفر

نخستین جشنواره ملی نان محلی در کرمان امروز (سه‌شنبه 11 مهر) در کرمان افتتاح شد.

نان محلی

معاون فرهنگی شهردار کرمان به همشهری گفت: «این جشنواره با هدف احیای نان‌های سرزمینی و کامل با حضور شرکت‌کنندگان 20 استان از کشور برگزار می‌شود.»
عبدالرضا شیخ‌شعاعی درباره پیشگام شدن کرمان برای میزبانی از جشنواره ملی نان افزود: «شهرستان‌های کرمان سابقه طولانی در پخت نان‌های محلی دارند. مثلا در ایام محرم یک نوع نان محلی پخته می‌شود و برای اعیاد نان دیگری. در مجموع می‌شود گفت که در استان کرمان 30 نوع نان محلی طبخ می‌شود.»
در این جشنواره بیش از 100 غرفه میزبان بازدیدکنندگان است. برخی از غرفه‌ها با عنوان نان‌های سرزمینی و آئینی ویژه استان‌های دارای نان بومی و محلی و برخی با عنوان نان‌های کامل با هدف فرهنگ‌سازی برای معرفی نان‌های سالم و کامل دایر شده‌است.
شیخ‌شعاعی ادامه می‌دهد: «برخی از غرفه‌ها مراحل تولید نان از کاشت گندم تا رسیدن نان در سفره را به کودکان آموزش می‌دهند و کارشناسان درباره چگونگی نگهداری صحیح و مصرف نان اطلاعاتی به کودکان و نوجوانان می‌دهند.»
پخت انواع نان‌های محلی استان‌ها، اجرای تئاتر خیابانی، موسیقی محلی، نمایش شکرانه برداشت گندم و نمایش فیلم‌های مرتبط با موضوع نان نیز از دیگر برنامه‌های این جشنواره است.
در استان کرمان پخت انواع نان‌های محلی رایج است که برخی از این نان‌ها به عنوان میراث ناملموس به ثبت ملی رسیدند. نان تیری عشایر، کپوی زرندی، تافتون کرمانی،نان چرب و شیرین سیرجان، نان کرنو شهربابک و انار، روغن جوشی  کرمان و نان کلوچه بافت برخی  از انواع نان‌های سنتی کرمان هستند.
علاقه‌مندان می‌توانند تا 14مهر از این نمایشگاه واقع در پارک شورای کرمان، جنب ساختمان شهرداری کرمان بازدید کنند. 

کد خبر 793421

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کرمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha