گروه اجتماعی: گازگرفتگی و مسمومیت با مونو کسید کربن هر سال 15 درصد افزایش می یابد و پس از مسمومیت ناشی از اعتیاد و دارو سومین عامل مرگ و میر ناشی از مسمومیت در کشور است.

به گزارش همشهری، بیشتر گازگرفتگی ها معمولا" در فضاهای بسته هنگامی که بخاری به صورت ناقص می سوزد ایجاد می شود،دراین فضاها میزان اکسیژن هوا رفته رفته کم می شود و مقدار مونوکسید کربن موجود در هوا افزایش می یابد.

به طوری که منجر به مسمومیت فرد یا حتی مسمومیت جمعی می شود.سردرد،حالت منگی استفراغ و از دست دادن تمرکز از جمله  علایم گازگرفتگی با مونو کسید کربن است مسمومیت با گاز مونو کسید کربن در فضای باز نیز در صورتی که فردی برای مدت طولانی در معرض این گاز قرار داشته باشد به وجود می آید و ماموران راهنمایی و رانندگی ،کارگران تعمیرگاههای خودروسازی و بعضی کارخانه ها از این نظر در معرض خطر هستند و باید ساعات کاری  آنها در این فضاها کم باشدوماسکهای موجود در بازار تاثیری در کاهش مسمومیت  با مونوکسید کربن ندارد و فقط جلوی ذرات ریز معلق در هوا را می گیرد.

از میان استانهای کشور،آذربایجان شرقی بیشترین میزان مرگ ناشی از مسمومیت ناشی از گاز مونوکسید کربن را دارد و پس از آن اصفهان ،اردبیل ، خراسان ، چهارمحال و بختیاری و تهران قرار دارندو استان قم نیز کمترین میزان مسمومیت ناشی از مونوکسید کربن را در کشور دارد.

به خانواده ها هشدار داده می شود که هرنوع منبع گرمایی گازی اگر در محیطی قرار گیرد که جابه جایی هوا صورت نگیردشرایط تولید گاز مرگ آور منواکسید کربن را ایجاد می کند.

کد خبر 7944

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز