استاد دانشگاه بیرجند گفت: باید زمین لرزه های احتمالی را جدی گرفته و نسبت به آن آمادگی داشته باشیم.

تصاویر غم‌انگیز از زلزله نادر و قدرتمند در مراکش

به گزارش همشهری آنلاین،‌ محمد مهدی خطیب اظهار کرد: از ساعتی قبل تاکنون چندین زمین لرزه به صورت حلقه‌ای در منطقه افغانستان اتفاق افتاده است.

دکترای زمین شناسی و استاد دانشگاه بیرحند اظهار کرد: در لحظات اولیه کانون آن در کشور افغانستان و در نزدیکی مرز ایران و بعد در زمین لرزه‌های بعدی به سمت ایران نزدیک شد.

خطیب ادامه داد: با توجه به مجموعه‌ای از گسل‌های فعال که در این منطفه داریم از گسل درونه تا گسل نهبندان و شاخه‌های فرعی که این گسل‌ها دارند انتظار رخداد این زمین لرزه‌ها می‌رفت.

وی با بیان اینکه این منطقه چون گسل‌های آن فعال است انتظار رخداد این زمین لرزه‌ها هر لحظه وجود داشته است، یادآور شد: با توجه به همسایگی این کانون زمین لرزه‌ها و گسل‌های فعال با استان خراسان جنوبی بخش شرقی و به خصوص شمال شرقی استان بایستی آمادگی‌های لازم وجود داشته باشد.

استاد دانشگاه بیرجند با تأکید بر اینکه تا زمانی که زمین لرزه آرام شود مردم حساس باشند، یادآور شد: مردم هر لرزه‌ای که احساس می‌کنند را جدی تلقی کنند و از زیر سقف‌ها تا حد امکان خارج شوند.

وی افزود: امیداست این زمین لرزه‌ها خطری برای استان در پی نداشته باشد اما این به این معنا نیست که بی خیال باشیم چون در محدوده‌ای قرار گرفته‌ایم که گسل‌ها فعال بوده و زمین جنبش می‌کند بنابراین باید تمهیدات لازم و پیش بینی‌های لازم را برای این موضوع داشته باشیم.

دکترای زمین شناسی ادامه داد: بیشتر مردم استان که در شمال و شمال شرق استان واقع شده‌اند باید به حرکات زمین حساس باشند و هر لرزه‌ای که احساس کردند حداقل تا زمان آرامش زمین از زیر سقف خارج شوند.

خطیب افزود: اینکه زمین لرزه‌های بعدی شدیدتر باشد بعید نیست چون گسل‌هایی که در محدوده هستند به صورت زنجیروار به یکدیگر متصل هستند و اگر چنانچه میزان تنش به اندازه‌ای باشد که بتواند گسل بزرگ‌تری را فعال بکند ممکن است زمین لرزه شدیدتری هم رخ دهد.

وی ادامه داد: ولی امیدواریم که انرژی زمین آزاد شده باشد و رخداد زمین لرزه بزرگ را کمتر ببینیم.

کد خبر 794504
منبع: مهر

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار جامعه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha