همشهری آنلاین: مدیر کل آژانس بین‌المللى انرژى اتمى با تاکید بر حق مسلم همه کشورهاى عضو ان پى تى در استفاده صلح آمیز از انرژى هسته‌اى گفت: این حق ایران است که از این فناورى برخوردار باشد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، محمد البرادعى در مصاحبه مطبوعاتى با خبرنگاران داخلى و خارجى در حاشیه همایش بین المللى انرژى هسته‌اى در قرن 21در پکن افزود: باید با دیپلماسى و گفتگو درپی حل مساله هسته‌اى ایران باشیم و حق ایران را در داشتن انرژى هسته‌اى بپذیریم. [ آشنایی با ایران هسته‌ای]

وى گفت: سلب حق کشورى از امکانات روز جهان نه تنها مساله‌اى را حل نمى‌کند بلکه اصل گفتمان را خدشه دار مى‌کند و نتیجه‌اى بدست نمى‌آید.

مدیر کل آژانس بین المللى انرژى اتمى باردیگر بر ایجاد محیط جدید براى گفتگو با ایران تاکید کرد و افزود: با توجه به لحن خوب ایرانی‌ها، نباید به اصل گفتمان خدشه وارد کرد.

البرادعى در ادامه گفت: قبلا نیز گفته‌ام که آمریکا باید نخستین گام را بردارد و سپس ایران اقدام کند.

وى با اشاره به این که هیچ راه حلى جز گفتگو وجود ندارد، تاکید کرد: نباید براى حل این مساله از زور استفاده کنیم.

مدیر کل آژانس بین المللى انرژى اتمى باردیگر با اشاره به نقش کلیدى و تاثیر گذار ایران در منطقه خاورمیانه گفت: ایران کشور بزرگى است و با نزدیکى با ایران مى‌توانیم پیشرفت‌هایى در منطقه حاصل کنیم.

محمد البرادعى همچنین در سخنانى به مناسبت گشایش کنفرانس انرژى هسته‌اى در پکن، باهشدار در خصوص پیامدهاى خطرناک اشاعه تسلیحات هسته‌اى گفت‌: بیم آن مى رود اشتیاق فزاینده کشورهاى جهان به کاربرد انرژى هسته‌اى، در نهایت به خطراتى در رابطه با توسعه نا امن این فناورى و اشاعه تسلیحات هسته‌اى منجر شود.

وى افزود: بسیارى از کشورهاى جهان هم اکنون با توجه به بحران کمبود انرژى و نگرانی‌ها در خصوص گرم شدن کره زمین‌، موضوع کاربرد انرژى هسته‌اى را در دست بررسى دارند ولى در برخى کشورها شاهد ترکیبى نگران کننده از کاربرد رآکتورهاى قدیمى و فرسوده ، فعالیتهاى هسته‌اى فاقد مدیریت مطلوب و بدون تامین هزینه‌هاى مالى لازم و نیز مقررات و قوانین ضعیف و ناکارآمد هستیم.

البرادعى خاطر نشان کرد: باید به این وضعیت به سرعت رسیدگى شود.

کنفرانس سه روزه بررسى آینده انرژى هسته‌اى، با حمایت و نظارت آژانس بین المللى انرژى اتمى و با شرکت وزیران انرژى یا نمایندگان بیش از شصت کشور جهان از روز دوشنبه 20 آوریل در پکن گشایش یافت.

کد خبر 79452

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز