تیم فوتبال آرسنال امشب باید از یک افتضاح تاریخی مقابل سیتی پیشگیری کند.

گواردیولا

به گزارش همشهری‌آنلاین، درست است آرسنال از زمانی که آرتتا سرمربی این تیم شده، ۳‌بار در جام اتحادیه، کامیونیتی‌شیلد و جام‌حذفی منچسترسیتی را شکست داده، اما تمام تقابل‌های لیگ برتری ۲تیم در این مدت به سود تیم گواردیولا به پایان رسیده. آرتتا امشب باید از یک رکورد منفی تاریخی و مفتضحانه جلوگیری کند و به من‌سیتی نبازد. اگر آرتتا امشب هم شکست بخورد، سیزدهمین باخت پیاپی آرسنال را مقابل منچسترسیتی رقم خواهد زد که این با بیشترین تعداد باخت یک تیم مقابل حریفی خاص برابر خواهد بود. جالب اینکه خود آرسنال هم در دوره طلایی آرسن ونگر مقابل همین سیتی، رکورد ۱۱پیروزی پیاپی را ثبت کرده بود. درصورت پیروزی سیتی در بازی امشب، توپچی‌ها به ویگان اتلتیک (مقابل منچستریونایتد) و وست بروم (مقابل منچسترسیتی) به‌عنوان تیم‌هایی خواهند پیوست که ۱۳‌بازی متوالی لیگ برتر را مقابل یک حریف باخته‌اند.

سیتی و یونایتد ۲‌بار، ۲‌حریف خاص را با این تعداد شکست پیاپی روبه‌رو کرده‌اند:

سیتی مقابل وست بروم (۱۳-آخرین برد: ۲۰۱۸)
 یونایتد مقابل ویگان (۱۳-آخرین برد: ۲۰۱۱)
سیتی مقابل آرسنال (۱۲-ادامه دارد)
سیتی مقابل فولام (۱۲-ادامه دارد)
سیتی مقابل بورنموث (۱۲-ادامه دارد)
سیتی مقابل واتفورد (۱۲-ادامه دارد)
سیتی مقابل نیوکاسل (۱۲-آخرین برد: ۲۰۱۵)
چلسی مقابل کریستال‌پالاس (۱۱-ادامه دارد)
لیورپول مقابل ولوز (۱۱-آخرین برد: ۲۰۲۲)
چلسی مقابل وست‌بروم (۱۱-آخرین برد: ۲۰۱۱)
چلسی مقابل ساندرلند (۱۱-آخرین برد: ۲۰۱۰)
یونایتد مقابل استون ویلا (۱۱-آخرین برد: ۲۰۰۸)
آرسنال - منچسترسیتی ( ۱۱-آخرین برد: ۲۰۰۴)

اگر ادوار لیگ سطح اول فوتبال انگلستان را هم درنظر بگیریم به ۲‌رکورد دیگر ‌نیز می‌رسیم؛ ۱۳برد پورتسموث مقابل اورتون تا سال ۱۹۵۶ و ۱۲پیروزی پیاپی لیورپول بر ناتس‌کاونتی تا دسامبر ۱۹۸۳.

البته همه این باخت‌ها سهم آرتتا نبوده. سرمربی اسپانیایی آرسنال در ۷‌مسابقه آخر لیگ برتری روی نیمکت این تیم مقابل سیتی نشسته و حتی یک‌امتیاز هم نتوانسته کسب کند. آرتتا مقابل ۲۳تیم از ۲۴تیمی که در لیگ برتر با آنها روبه‌رو شده، توانسته طعم برد را بچشد. منچسترسیتی تنها تیم بدون شکست مقابل این سرمربی است.

از دسامبر۲۰۱۸(شکست مقابل کریستال پالاس و لسترسیتی) سابقه نداشته که سیتی در ۲‌بازی پیاپی در لیگ برتر شکست بخورد. آنها هفته پیش به ولوز باختند و گواردیولا نمی‌خواهد آن رکورد منفی را تکرار کند.

به‌نظر می‌رسد که سیتی هالند را در اختیار داشته باشد. این مهاجم فصل گذشته در ۴‌گل از ۷‌گل سیتی در لیگ مقابل آرسنال نقش داشت و در مجموع رکورد خوبی در لندن دارد. او در هر ۴‌بازی اخیر خود در لیگ برتر در پایتخت انگلیس گلزنی کرده است؛ تنها بازیکنی که در ۵‌بازی متوالی در پایتخت (برای تیمی خارج از لندن) گلزنی کرده، رود فان‌نیستلروی است که بین سپتامبر ۲۰۰۲ و سپتامبر۲۰۰۳ این کار را انجام داد.

ادرسون امیدوار است در این دیدار از گلزنی آرسنال جلوگیری کند. او در ۷‌بازی اخیر خود برای سیتی تنها یک‌بار دروازه خود را بسته نگه داشته. هم آرسنال و هم سیتی در تمامی رقابت‌ها صاحب بهترین خطوط دفاعی بوده‌اند. تنها چلسی (۰.۷۸) و نیوکاسل (۰.۸۰) کمتر از آرسنال (۰.۸۲) و سیتی (۰.۸۳) در تمام رقابت‌ها در هر بازی گل دریافت کرده‌اند.

آرسنال در اواسط هفته گذشته با نتیجه ۲بر یک در فرانسه مقابل لانس در لیگ قهرمانان اروپا متحمل شکست شد. آنها آخرین‌بار در ماه مه در تمام مسابقات متحمل ۲‌شکست متوالی شدند؛ زمانی که در ورزشگاه امارات به برایتون (۳-۰) و سپس در زمین ناتینگهام فارست (۱-۰) یک هفته بعد شکست خوردند. باخت به لانس به ۱۱‌بازی بدون شکست در تمام رقابت‌ها برای تیم آرتتا پایان داد (۸‌برد و ۳‌تساوی).

در کنار رقیب همشهری یعنی تاتنهام هاتسپر، آرسنال یکی از دو تیمی است که هنوز در این فصل در لیگ برتر شکست نخورده است. این طولانی‌ترین شروع بدون شکست آنها در یک فصل لیگ برتر از فصل ۰۸-۲۰۰۷ است؛ زمانی که آنها ۱۵‌بازی را بدون شکست پشت سر گذاشتند.

آرتتا از ۷‌بازی مقابل سیتی تاکنون در لیگ برتر امتیازی نگرفته و در ۷‌بازی از لیورپول یورگن کلوپ ۷‌امتیاز کسب کرده. کریستال‌پالاس حریف محبوب این مربی است؛ ۱۵امتیاز در ۸بازی و میانگین ۱.۸۸ امتیاز در هر مسابقه.

رکورد ساکا خراب شد

احتمالا ساکا به‌دلیل آسیب‌دیدگی در بازی قبلی مقابل لانس در لیگ قهرمانان اروپا بازی امشب را از دست خواهد داد. ساکا در کنار مارتینلی و تیمبر، ۳‌مصدوم بزرگ آرسنال در مصاف امشب مقابل سیتی خواهند بود. نکته اینجاست که ساکا بادوام‌ترین بازیکن فعلی لیگ محسوب می‌شد و در ۸۷بازی پیاپی بدون مصدومیت یا محرومیت در ترکیب آرسنال در این رقابت‌ها به میدان رفته بود.

آخرین بازی او در لیگ برتر مقابل بورنموث، در مجموع صدوچهل‌ودومین بازی او بود و ساکا با ۲۲‌سال و ۲۵‌روز سن در آن زمان، هفتمین بازیکن جوان تاریخ لیگ برتر شد که این تعداد بازی را انجام داده است. جوان‌ترین بازیکن از این لحاظ وین رونی بود که در صدوچهل‌ودومین بازی خود در این رقابت‌ها، دقیقا یک سال از ساکا کوچک‌تر بود.

از زمان آمدن آرتتا، ساکا بیش از هر بازیکن دیگری در آرسنال در تمامی رقابت‌ها گل‌(۴۱) و پاس‌گل‌(۳۶) به ثبت رسانده است. پاس گل او برای گابریل ژسوس در فرانسه در اواسط هفته قبل مقابل لانس فرانسه، او را به نخستین بازیکنی تبدیل کرد که در این فصل برای تیمی در ۵‌لیگ بزرگ اروپا، بیش از ۵‌گل و بیش از ۵‌پاس‌گل را در تمامی رقابت‌ها ثبت می‌کند. ساکا در این فصل بیش از هر بازیکن دیگری در لیگ در موقعیت‌های یک به یک (۱۰۱) درگیر بوده.

غیبت رودری هم دردسر بزرگی برای سیتی است. او فقط ۱۵‌بازی از ۱۵۹بازی لیگ برتر را از دست داده است. در ۲تابستان گذشته، سیتی تقریبا ۱۲۸‌میلیون پوند برای گزینه‌های هافبک مرکزی (ماتئوس نونس، متئو کواچیچ و کالوین فیلیپس) هزینه کرده است؛ درحالی‌که آنها همچنین دارای مدافعان کناری یا میانی مثل جان استونز یا ریکو لوئیس هستند با قابلیت بازی در پست هافبک دفاعی، با این حال بعید به‌نظر می‌رسد که جایگزینی برای رودری در آن موقعیت داشته باشند.

من‌سیتی بدون رودری ۱.۱‌گل در هر بازی دریافت می‌کند درحالی‌که وقتی او بازی می‌کند ۰.۸‌گل دریافت می‌شود؛ ۱۳.۲درصد احتمال شکست با رودری و ۳۳درصد احتمال شکست بدون حضور او. حتی آمار گل‌های زده هم با این هافبک دفاعی بهتر است؛ ۲.۵گل در برابر ۲.۳گل زده بدون حضور او.

غیبت دی‌بروینه هم سیتی را به تیمی ضعیف‌تر تبدیل کرده. هافبک بلژیکی با ۸گل به آرسنال گلزن‌ترین بازیکن ترکیب فعلی منچسترسیتی در تقابل با این تیم محسوب می‌شود. خولین آلوارس جانشین دی‌بروینه محسوب می‌شود. تنها ۴‌بازیکن دیگر در این فصل لیگ برتر بیش از او شوت(۲۲) یا شوت به سمت دروازه(۱۰) داشته‌اند. او در خلق موقعیت هم در رده پنجم قرار دارد(۱۹). او دی‌بروینه نیست، اما اخیرا عملکرد خوبی داشته است. او این هفته از روی نیمکت آمد تا یک گل بزند و یک گل دیگر را در پیروزی مقابل لایپزیش ثبت کند.

مارتینلی از ‌ماه گذشته که به‌دلیل مصدومیت همسترینگ مقابل اورتون لنگ‌لنگان بازی کرد، برای آرسنال ظاهر نشده است. این برزیلی هنوز به تمرینات بازنگشته. بدون ساکا و مارتینلی، آرسنال فاقد انفجار واقعی در خط حمله خواهد بود. مارتینلی سریع‌ترین بازیکن آرسنال است؛ حداکثر سرعت او ۳۴.۷‌کیلومتر در ساعت بوده و بدون او، آرسنال به‌طور قابل‌توجهی

سومین بازی محرومیت خود را سپری خواهد کرد. سیتی بدون این هافبک اسپانیایی ۱۵بار به میدان رفته که ۵شکست و یک‌ تساوی متحمل شده است. آنها تنها ۵بازی از ۶۷باری که رودری را در ترکیب خود داشته‌اند، طعم شکست را چشیده‌اند؛ ۹تساوی.

کد خبر 794651
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha