دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۷
۰ نفر

مینا شهنی: دولت وزارت رفاه را نمی‌خواهد.اصل ماجرا همین است، این‌ زمزمه‌ها که مدت‌هاست پشت درهای دولت و در راهروهای مجلس به گوش می‌رسد کاملا جدی است.

دولت هر بهانه‌ای آورده و از هر سلاحی استفاده کرده تا وزارت رفاه را محو کند و از آن خاطره‌ای برای سالیان بعد برجای بگذارد.

کشمکشی که بر سر سازمان تامین اجتماعی بود هم گواهی بر این ادعاست؛ اینکه هنوز دولت نتوانسته با این واقعیت تلخ کنار بیاید که سازمان تامین اجتماعی دولتی نیست و دولت نمی‌تواند هرطور که خواست با آن رفتار کند.

صندوق تامین اجتماعی یک صندوق بین‌النسلی عمومی است که طی سالیان دراز با دریافت حق‌بیمه از بیمه‌شدگان، توانمند و فربه شده‌است. تغییر اساسنامه‌ای که دولت برای سازمان تامین اجتماعی تدارک دید، سبب شد تا مدیرعامل آن را رئیس‌جمهوری انتخاب کند که این تغییر با هوشمندی بیمه‌شدگان و گروه‌های کارگری- کارفرمایی منتفی شد، اما چنانچه خواست دولت عملی می‌شد، سازمان تامین اجتماعی با از دست دادن استقلال نسبی که هم‌اکنون دارد کاملا زیر چتر دولت قرار می‌گرفت.

در این صورت، وزارت رفاه شیر بی‌یال و کوپالی می‌شد که تنها سازمان قدرتمندش را گرفته و او را ناتوان میان میدان رها می‌کرد، اما دولت پس از اینکه تیرش به سنگ خورد همچنان تلاش‌اش را برای به دست آوردن سازمان تامین اجتماعی ادامه داد. این بار دولت با طرح تشکیل معاونت رفاه و تامین اجتماعی و فرستادن آن به مجلس شورای اسلامی از نمایندگان خواست تا با تایید طرحش حق را به دولت بدهند.

این طرح از سوی دولت به مجلس فرستاده شده و براساس آن قرار است معاونت رفاه و تامین اجتماعی ریاست‌جمهوری تشکیل شود و سازمان‌های تابعه وزارت رفاه زیر نظر مستقیم رئیس‌جمهوری اداره شوند.

براساس طرح جدید دولت، سازمان تامین اجتماعی، ‌سازمان بازنشستگی کشوری و سازمان بهزیستی از وزارت رفاه جدا شده و تحت عنوان معاونت رفاه و تامین اجتماعی زیر نظر مستقیم رئیس‌جمهوری اداره می‌شوند. باز هم وزارت رفاه همان شیر بی‌یال و کوپال می‌شود. وزارت رفاه به چه کار می‌آید؟

اگر سازمان‌های تابعه وزارت رفاه و تامین اجتماعی به معاونت ریاست‌جمهوری سپرده شود، تکلیف وزیر رفاه و وزارتخانه‌اش چه خواهدشد؟ دولت می‌خواهد این وزارتخانه را منحل اعلام کند؟ اگر نه پس وظایف این وزارتخانه تا چه حد تقلیل خواهد یافت و در آن‌صورت ماموریت‌های اصلی وزارت رفاه چه خواهد شد؟

پس رأی به انحلال می‌دهیم

وزارت رفاهی که سازمان تامین اجتماعی و بهزیستی و.... را ندارد به چه کار می‌آید؟ تنها پاسخی که می‌توان به این پرسش داد پاسخی یک کلمه‌ای است: انحلال پس سناریو پیش می‌رود دولت به خواسته‌اش که تصاحب سازمان تامین اجتماعی است می‌رسد چه باک اگر در این راه وزارت رفاه هم قربانی شود؛ وزارتخانه‌ای که با اهداف عالی و بلندمدت پس از صرف زمان زیاد مطالعاتی بنا بود تا به ماموریت‌هایش سرو سامان بدهد.

ماموریت وزارت رفاه و تامین اجتماعی، برنامه‌ریزی و ساماندهی ساختار اجرایی کارآمد به‌منظور برخورداری عادلانه ایرانیان و همه کسانی که در پهنه جغرافیایی ایران زندگی می‌کنند، از خدمات رفاه و تامین اجتماعی است، به‌گونه‌ای که هر کسی امکان دریافت خدمات مربوط را به فراخور شرایط اجتماعی و اقتصادی خود از نظام رفاه و تامین اجتماعی داشته باشد.

اهداف این وزارتخانه نیز به این شکل تعریف شده است: ارتقای فرایند سیاستگذاری در حوزه رفاه و تأمین اجتماعی، ایجاد هماهنگی بین عناصر اجرایی حوزه رفاه و تأمین اجتماعی، برقراری نظام نوین ارزشیابی در حوزه رفاه و تأمین اجتماعی، ساماندهی تشکیلاتی ساختار ارائه حوزه وزارت رفاه و تأمین اجتماعی، استقرار نظام جامع اطلاعات حوزه رفاه و تأمین اجتماعی، گسترش و نهادینه کردن مشارکت بخش غیردولتی در حوزه رفاه و تأمین اجتماعی،  هدفمند کردن یارانه‌ها، اگر وزارت رفاه منحل شود قرار است این ماموریت‌‌ها را رئیس‌جمهوری پیگیری و عملی کند؟

به همین سادگی به همین راحتی

در همین زمینه عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: با کوچک‌سازی دولت به‌طور قطع وزارت رفاه و تأمین اجتماعی حذف می‌شود.

حسینعلی شهریاری افزود: طرح یک‌فوریتی نمایندگان مجلس در راستای کوچک‌سازی دولت امروز در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد که درصورت تصویب این طرح توسط نمایندگان مجلس، دولت موظف است تعداد وزارتخانه‌ها را از بیش از 21 وزارتخانه به 16 وزارتخانه کاهش دهد.

او به فارس گفته که به‌هنگام تشکیل وزارت رفاه می‌بایستی یک وزارتخانه منحل می‌شد؛ به این ترتیب اگر قرار باشد وزارتخانه‌ای کاهش پیدا کند، به‌طور قطع وزارت رفاه و تأمین اجتماعی، یکی از این وزارتخانه‌هاست.

کد خبر 79512

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز