سهیلا نیاکان: بهرام کلهرنیا هنرمند تصویرگر، مجسمه‌ساز و گرافیست کرمانشاهی قرار است به‌عنوان دبیر ششمین دوسالانه ملی تصویرگران کتاب کودک و نوجوان فعالیت کند

این هنرمند متولد 1331 کرمانشاه به دلیل داشتن سوابق فرهنگی و هنری همچون تدریس در دانشگاه، مشاور امور فرهنگی- هنری و پژوهش در بنیاد شهید انقلاب اسلامی، مشاور هنری مرکز بررسی و نظارت صدا و سیما، عضویت در شورای تالیف کتاب‌های درسی دانشگاه علمی- کاربردی، دبیر جشنواره پوسترهای سوم خرداد، دبیر جشنواره فجرآفرین در رشته‌های نقاشی، گرافیک،  تصویرسازی و هنر جدید، شرکت در نمایشگاه‌های گروهی و انفرادی و ارائه مقالات در همایش‌ها و سخنرانی‌ها در ارتباط با فرهنگ، هنر و هنرهای تجسمی به این سمت منصوب شده است.

در جریان برپایی دوسالانه‌ها و نمایشگاه‌های تصویرگری کتاب کودک و نوجوان، هرچه بیشتر به استعدادها و تلاش‌های خلاقانه هنرمندان، تصویرگران، تبادل تجربه‌های مصوران برای توجه به کودکان و نوجوانان، ارتقای جنبه‌های کیفی تصویرگری کتاب‌های کودکان و نوجوانان و توجه به ارزش‌های معنوی در تصویرگری این گونه کتاب‌ها توجه صورت می‌گیرد، به ویژه آنکه این دوسالانه‌ها و نمایشگاه‌ها در سطح ملی و یا حتی بین‌المللی برگزار شوند.

ششمین دوسالانه تصویرگری نیز با توجه به همین اهداف برپا می‌شود و البته بحث آموزش هنر نیز همچنان می‌تواند به‌عنوان یکی از مباحث مهم چنین برنامه‌هایی مورد عنایت برگزارکنندگان واقع شود، به‌گونه‌ای که دبیر ششمین دوسالانه تصویرگری درباره آموزش هنر معتقد است که در جامعه ایران و جامعه جهانی، هنر، دقیقا مجاور زندگی بوده و هنرمند به معنای امروزی وجود نداشته، بلکه صنعتگرانی وجود داشتند که هرچه تولید کردند با چنان ظرافت‌ها و ارزش‌هایی آمیخته بوده که سبک و سیاق و ارزش هنری پیدا می‌کرده است.

بهرام کلهرنیا همچنین در زمینه نقد آثار هنری عقیده دارد: در جامعه ما نقدگویی در کمال تاسف افت‌های شگرفی دارد و در تمام دوره‌های تاریخی نقدگویی مورد خرده‌گیری قرار گرفته است و ضرورت نقد از بعضی از مسائل ساده‌ ناشی می‌شود. این تصویرگر و گرافیست ادامه می‌دهد: منتقد باید بین اثر و مخاطب قرار گیرد و اثر را به زبان عامه‌ ترجمه کند و شناخت اثر الفاظ هنری می‌خواهد.

 متاسفانه از یک زاویه و به یک شکل دیدن اثر در سراسر جهان وجود دارد و این یکی از معضلات است. آثار هنری از نگاه کلهرنیا برای فهم هستند، راه‌های ادراک را می‌گشایند و از گویش‌های مفاهیم بشری هستند که از زبان‌های رایج بی‌نیازند. گفتنی است ششمین دوسالانه ملی تصویرگران کتاب کودک و نوجوان نیمه دوم سال 88 و همزمان در تهران و اهواز برگزار خواهد شد.

همشهری استانها

کد خبر 79644

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز