مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۲
۰ نفر

کشت کاکتوس اپونتیا با ارائه تسهیلات اشتغالزایی، در 9 استان آغاز می‌شود.

کشت کاکتوس

به گزارش همشهری، کشت گیاه اپونتیا به دلیل نیاز آبی اندک و مقاوم بودن نسبت به گرما، سرما و آفات به عنوان طرحی با هدف اشتغالزایی روستاییان و مهاجرت معکوس، در فاز اول در استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویر احمد، قم، یزد و کرمان انجام می‌شود.

اجرای این طرح با همکاری وزارت کشور و جهاد کشاورزی در 3 فاز اجرا می‌شود و فاز اول آن 4 هزار و 500 هکتار را در برمی‌گیرد و در فازهای بعدی تا 200 هکتار را شامل می‌شود.

به گفته مسئول مرکز توسعه کسب ‌و کار کشاورزی ایران، برای اجرای این طرح  ۹ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده‌است. محمدرضا حیدرپور گفت: «هر شخص با دریافت تسهیلات 200 میلیون تومانی می‌تواند در یک هکتار این گیاه را کشت کند و به درآمدزایی برسد. درآمد کشت گونه کاکتوس اپونتیا در هر هکتار حداقل 500 میلیون تومان برآورد شده که تا 3 میلیارد تومان قابل افزایش است.»

گیاه کاکتوس اپونتیا، بیشترین رطوبت مورد نیاز را از محیط اطراف خود می‌گیرد و هر هکتار آن باهفته‌ای 20 هزار لیتر سیراب می‌شود و در یک دوره دو تا سه ساله به ثمر می‌نشیند.

هدف از اجرای این طرح در استان‌هایی با اقلیم گرم و خشک، توسعه کاشت گیاهان مقاوم به خشکی است. میزان تولید میوه کاکتوس اپونتیا در سال سوم پس از کاشت از ۲۰ تا ۱۴۰ تن در هر هکتار متغییر است. میوه کاکتوس آپونتیا قابلیت تازه خوری دارد و سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی است. این گیاه به گلابی خاردار یا انجیر هندی نیز معروف است.

تامین علوفه دام به میزان سالانه حدود ۲۰ تن در هکتار، تولید روغن خوراکی، مواد غذایی از جمله نوشیدنی‌ها، آرد، اقلام بهداشتی و دارویی، صنایع کنسرو سازی و رنگ‌های طبیعی در صنایع غذایی از جمله کاربردهای گونه کاکتوس اپونتیاست. 

کد خبر 798744

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha