ایهود اولمرت در مصاحبه‌ای با بیان اینکه نتانیاهو باید برود، گفت: وقتی جنگ با حماس تمام شود، مداخله ناتو می‌تواند در نوار غزه صورت گیرد و امور به تشکیلات خودگردان سپرده شود.

اولمرت و نتانیاهو

به گزارش همشهری آنلاین، ایهود اولمرت، نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی در مصاحبه خود با روزنامه تلگراف گفت: حمایت بین‌المللی برای ایجاد نوعی زندگی عادی در غزه ضرورت دارد مانند اینکه نیروهای ناتو وظیفه آماده کردن سپردن کنترل نوار غزه را به تشیکلات خودگردان به دست بگیرند.

وی افزود: به نظرم در حال حاضر پیشنهاد می‌کنم که تلاشی برای ایجاد یک نیروی مداخله بین‌المللی که کنترل غزه را به دست بگیرد، انجام شود. شاید نیروی مداخله جویانه ناتو نوار غزه را به منظور تثبیت آن و بازگرداندن آن به نوعی زندگی عادی تحت کنترل در آورد. جامعه بین‌الملل باید مقدار قابل توجهی تلاش و پول را برای آغاز بازسازی غزه صرف کند.

میراث نتانیاهو در ویرانه است

اولمرت با اشاره به نتانیاهو به عنوان نخست وزیری که بیشترین دوران زمامداری را در کابینه رژیم صهیونیستی دارد و اکنون با بدترین شکست و ناکامی امنیتی روبرو شده، گفت: آینده سیاسی او بسته شده و میراثش نابود. نتانیاهو رفته است. اصلا مهم نیست که او چقدر در این سمت می‌ماند او رفته و میراثش به طور کامل شکست می‌خورد.

اولمرت که از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ نخست وزیر رژیم صهیونیستی بود، در ادامه با اشاره به اقدامات و تلاش‌های به شدت تفرقه افکنانه نتانیاهو در ایجاد تغییرات در سیستم قضایی نیز گفت: وقتی گلدا مایر با حمله غافلگیرانه جنگ یوم کیپور روبرو شد، در زمینه امنیت و روش‌ها سوابق خوبی داشت. اما نتانیاهو اینچنین نیست و در هر بخشی از مدت زمان نخست وزیری خود مشکلاتی ایجاد کرده است.

اولمرت همچنین گفت: اشتباه وحشتناک نتانیاهو، تصمیمش برای ترغیب حماس برای منافع سیاسی کوتاه مدت خود بود و در عین حال تشکیلات خودگردان را که می‌توانست شریک معتبری برای از سرگیری مذاکرات صلح باشد، به حاشیه کشاند. وقتی در سال ۲۰۰۹ جای من را گرفت، گفت که اولویت نخستش از بین بردن حماس است و در نهایت برخلافش را عمل کرد. او تلاش کرد تا محمود عباس‌، رئیس تشکیلات خودگردان و تشکیلاتش را از بین ببرد چون آنها شاید شریک بالقوه مذاکرات صلح می‌شدند که نیازمند سازش سیاسی بود.

وی ادامه داد: نتانیاهو در نهایت به سمت ترغیب حماس رفت چون  آنها هرگز شریکی برای مذاکره نبودند و این اشتباه وحشتناکی بود.

برنامه‌هایی برای ترور رهبران حماس

نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی در ادامه مصاحبه خود به این نکته اشاره کرد که «اسرائیل شاید به دنبال ترور رهبران حماس باشد» که خارج از اراضی اشغالی هستند مانند اسماعیل هنیه که ریاست دفتر سیاسی حماس را در قطر دارد.

وی گفت: از منظر تاریخی، ما به این افراد بدون توجه به اینکه کجا بوده‌اند، شاید در بخش‌های مختلفی از جهان، دسترسی داشته‌ایم.

اولمرت همچنین در پاسخ به سوالی درباره خطر پیوستن ایران به درگیری اراضی اشغالی نیز گفت‌، شک دارد که ایران به صورت مستقیم در این درگیری حضور داشته باشد «مگر آنکه از جانب روسیه تاییدیه بگیرد. مسکو با تهران در حال ایجاد یک ائتلاف نزدیک امنیتی است. فکر می‌کنم ایران جراتش را ندارد که بدون همکاری ضمنی با روسیه موشک‌های دور برد به سمت اسرائیل شلیک کند و شک دارم که پوتین نیز اجازه اینکار را بدهد. آنها شاید تلاش کنند تا از حزب‌الله برای استفاده از چنین موشک‌هایی بهره ببرند که مشکلی بزرگ برای اسرائیل است اما در حال حاضر دورنمای حضور ایران را در درگیری نمی‌بینم.»

کد خبر 798836
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 10
  • IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
    76 1
    عجب
    • IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
      97 23
      اولمرت هم آرزوهای محال خودش را گفته یه روز صبح از خواب بلند میشه میبینه تو خواب اسیر شده نه اسرائیلی هست نه ناتو به کمکشون اومده نه خود فروخته ای به نام محمود عباس وجود داره اون روزش دیدن داره
    • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۷
      4 21
      پوتین خودش مرده متحرک است نمی تونه ازپس یک کشورکوچک،کم جمعیت،کم نیرو،کم تسلیحات،کم اموزش دیده بانام اوکراین بربیاداون وقت می خواهدباتصمیم خودش ملت دیگرروهم واردگرداب کند
    • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۷
      4 30
      پوتین جان نیازی به انتخاب تونیست نمی تونی ازپس یک اوکراین دوزاری بربیای وتومخمصه خیلی بدی گیرکردی حالایک تصمیم برای ایران بگیری وماروهم بدبخت کنی البته ازپوتین بعیدنیست گرگ درلباس میش نباشه ایران روبابهانه وسط معرکه بکشونه
    • IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۷
      1 0
      ادعافقط
  • araz IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
    پوتین خودش مثل .... تو ... جنگ اوکراین گیر کرده اونوقت میخواد به ایران تاییدیه جنگ بده!?
    • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۷
      3 2
      منظورش اینه که ایران بدون اجازه پوتین آب هم نمی‌خوره! داره ما رو تحقیر میکنه...میفهمی؟!
  • IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
    دروغگو و دروغ پرداز. دو لبه ی یک شمشیر.مسلما بدون مجوز آمریکا اسراییل این اقدام وحشیانه را انجام نمی داد.جنایتی بزرگ و وحشتناک.کشتار پزشکان و کادر درمان همراه بیماران و خانواده های آنها. چقدر سخته یک عمر با ترس از این که آیا خودت و فرزندان و افراد خانواده است امروز یا امشب زنده خواهید بود آیا فرزندان تان جوانی و بزرگسالی را تجربه خواهند یا با موشک های اسراییل کشته خواهید شد.مرگ ببر اسرائیل
  • ابوالفضل IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
    28 35
    پوتین کیه دیگه؟ ما باید به پوتین تاییدیه بدیم وارد جنگ با اسراییل بشه .
  • IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
    باشعار دادن که کاری درست نمی شود.باید درتمام کشورهای مسلمان پول جمع اوریشود واصلاح جنگی بمبوموشکوادوات وادوات جنگی خریداری نمودوبااسراییلجنگید تا از روی زمین محو شود
    • araz IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۸
      2 0
      ما ۴۵ساله داریم پول میدیم بازم بدیم?این همه سلاح رو ما دادیم دیگه دخلمون با خرجمون نمیخونه عزیز دل
  • IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
    92 39
    ایران نیازی به اجازه پوتین یا دیگران نداره، ایران یک ابر قدرت و کشور مستقل هست. کی گفته جرئت حمله به اسرائیل رو نداریم؟
    • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۷
      1 0
      ابرقدرتها دنبال فروش سلاح واسه نابودی زیر ساخت های کشورای دیگه هستن گند شون بزنه
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۷
    1 0
    کاش یکم راستی چاپ میکردید راستی درستی حقیقت
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۷
    0 0
    کثیفتر وپلیدتر از اسراعیل مزدوران خاعن وطن وملت فروشانی مثل محمود عباسها هستند که خدمتکار نتانیاهو میشوند
  • یاسوج IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۷
    1 0
    ایران از پوتین اجازه بگیرد برای کمک به حماس این حرف معنی ندارد یعنی ما رعیت روسیه هستیم از خودمون اختیاری نداریم داریم اما محدود در حد کنترل مردم ایران همین
  • ناصر میرزائی NL ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۷
    1 0
    44سال شعار دادیم امروز روز عمل است
  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۷
    1 0
    پوتین تایید کند ! پوتین چه کاره است ؟
  • araz IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۸
    0 0
    تبریک میگم,,,یه دفعه ای کامنت طرفدارای جنگ رفت بالا ,,,,یا همشهری رباط زده یا خودیا وارد بازی شدن
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۸
    1 0
    پوتین برای انحراف دنیا در رابطه با جنگ اوکراین هرکاری انجام میده