فیلسوف چپ‌گرای اسلوونیایی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت درباره فلسطین و اسرائیل چه گفت که باعث شد برخی‌ها بخواهند سخنانش را قطع کنند؟

ژيژك

همشهری آنلاین- گروه فرهنگ‌شهر: روز سه‌شنبه ۱۷ اکتبر مصادف ۲۵ مهر، در مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب فرانکفورت، برخلاف سایر سخنرانان که اغلب بر کشتار مردم فلسطین چشم بستند و به حمایت از اسرائیل پرداختند، اسلاوی ژیژک، فیلسوف اسلوونیایی که اغلب آثارش به فارسی ترجمه شده، به لغو اهدای جایزه به عدنیه شبلی و مسئله فلسطین پرداخت.

ژیژک در ابتدای سخنانش گفت: «برای من دست نزنید. صبر کنید ببینید چه می‌خواهم بگویم، شاید بعد دیگر کسی دست نزند. احساس می‌کنم اگر درباره پس‌زمینه این درگیری‌ها حرف بزنید، به سرعت به دفاع از حماس متهم می‌شوید. جامعه‌ای که چنین ممنوعیت‌هایی در آن وجود دارد، چه جور جامعه‌ای است؟»

همچنین این فیلسوف اسلوونیایی گفت: «وقتی شنیدم مراسم اهدای جایزه عدنیه شبلی به تعویق افتاده، شوکه شدم. این تصمیمی رسواست. اینجا ما با پارادوکس‌های فرهنگ طرد (cancel culture) مواجه‌ایم. همه کاری که فرهنگ طرد انجام می‌دهد این است که کسانی را که با برداشت شما از خودی بودن و تنوع نمی‌خواند حذف می‌کند.»

ژیژک در ادامه گفت: «بدون حل مسئله فلسطین صلحی در خاورمیانه نخواهد بود. کسی باید از حقوق فلسطینیان دفاع کند و با یهودی ستیزی بجنگد.» این فیلسوف گفت که از آنچه به عنوان یک‌جانبه‌نگری به این مناقشه می‌بیند متأسف است و قسمتی از مجله آلمانی Der Spiegel را به یاد آورد که در آن گفته شده بود: «این یهودیان هستند که حق تصمیم‌گیری دارند که آیا کسی یهودستیز است یا نه. این بد نیست. قربانی این حق را دارد که مشخص کند از سوی چه کسی احساس تبعیض می‌کند. اما آیا این اصل برای فلسطینیان نیز معتبر نیست؟»

یورگن بوس در پایان سخنرانی ژیژک به روی صحنه آمد و از حق آزادی بیان گفت و هم از اینکه در میانه سخنرانی ژیژک به او اعتراض شده و هم از اینکه ژیژک توانسته بود سخنانش را تمام کند ابراز رضایت کرد.

امسال در هفتاد و پنجمین نمایشگاه کتاب فرانکفورت قرار بود به نویسنده رمان «جزئیات بی‌اهمیت»، عدنیه شبلی، نویسنده فلسطینی ساکن برلین، جایزه «لیبراتور» از طرف مؤسسه «لیت‌پرام» اهدا شود، اما با شروع درگیری‌ها میان حماس و اسرائیل، مسئولان نمایشگاه فرانکفورت اهدای این جایزه را به زمان دیگری موکول کردند. در واکنش به این اقدام، برخی ناشران از نمایشگاه کنار کشیدند و بیش از ۶۰۰ نویسنده بین‌المللی با امضای نامه‌ای سرگشاده‌، لغو برنامه تجلیل از این نویسنده را تقبیح کردند و این اقدام مسئولان نمایشگاه را مخالف آزادی بیان دانستند.

کد خبر 798845
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
    0 0
    منظورتون از حل مسئله و صلح چیست؟