مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۶
۰ نفر

آغار فصل پاییز با برگزاری جشن شکرانه انار در گوشه و کنار کشور همراه است و در ۴۵ هکتار از اراضی کشاورزی روستای تاریخی انبوه شهرستان رودبار مراسم ویژه‌ای دارد. 

جشن انار روستای انبوه رودبار

به گزارش همشهری آنلاین، اهالی روستای «انبوه» در رودبار گیلان جشن انار را با حضور گردشگران و باغداران برگزار می‌کنند و باغداران بعد از برگزاری مراسم جشم انار، محصولات خود را بدون واسطه به مصرف‌کنندگان می‌فروشند. 
به گفته مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان جشنواره و آیین سنتی برداشت انار در انبوه یکی از 3 جشنواره ثبت شده گیلان در فهرست رویدادهای ثبت شده کشور است. 
«ولی جهانی» گفت: «برپایی آیین سنتی شکرانه انار در روستای انبوه با استقبال کم نظیر مردم مواجه می‌شود که همین موضوع خود یک نوع فعالیت گردشگری بر پایه کشاورزی است.»
جهانی با اشاره به سنت ۳ هزار ساله انار چینی در گیلان و روستای انبوه افزود: «انارچینی و همچنین فروش محصولات فرآوری و مشتقات انار در انبوه موجب رونق اقتصادی منطقه شده است.»
طبق آمار سازمان جهاد کشاورزی گیلان، در ۹۵ هکتار از اراضی شهرستان رودبار انار باکیفیت تولید می‌شود که در این میان از سطح ۱۰۰ هکتار اراضی کشاورزی روستای انبوه در ۴۵ هکتار آن انار و در سایر اراضی گردو، فندق و زیتون کشت می‌شود.
«صالح محمدی» رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه بیشتر شهرهای گیلان باغ انار دارد، گفت: «شهرستان رودبار به دلیل شرایط آب و هوایی تنها تولیدکننده انار شیرین با 1735 تن تولید در گیلان است.»
جشن انار در طلوع صبح روز جمعه (در هفته آخر مهر) هر سال با ندای «یا الله» پاکار کرپی (کسی که به مدت یک سال از طرف باغداران، برای نگهبانی از باغات انار انتخاب شده) برگزار می‏شود. در این روز، تمام مردم روستا و حتی کسانی که بیرون از روستا زندگی می‏کنند، برای کمک و چیدن انار به روستا می‏آیند. انجام این مراسم تا غروب طول می‏کشد. از اواسط شهریور تا اواخر مهر کسی مجاز به برداشت میوه انار نیست و تا روز موعد همه به این سنت احترام می‌گذارند و برای چیدن وارد باغ‌ها نمی‌شوند.
در جشن انار، تنورهای روستا داغ است و زنان خانه‌دار مشغول پخت نان و شیرینی برای پذیرایی از گردشگران  هستند و مردان سرگرم انارچینی هستند. انار را سمبل زیبایی و میوه‌ای بهشتی می‌دانند. 
روستای تاریخی انبوه با توجه به برخورداری از ظرفیت‌های کشاورزی و گردشگری نظیر باغات زیبای انار، گردو، فندق و گندم زارهای مستعد و همچنین بافت تاریخی و پلکانی، داشتن قدیمی‌ترین سنگ قبر گیلان مجموعه‌ای از گردشگری کشاورزی، طبیعی و تاریخی است. 

کد خبر 800087

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha