در شرایطی که حملات کور و ددمنشانه رژیم‌صهیونیستی به غیرنظامیان و زیرساخت‌های شهری در غزه همچنان به‌صورت بی‌امان ادامه دارد، اما برآوردها نشان می‌دهد جنگ در غزه پس‌از گذشت ۱۸ روز، درحال ورود به مراحل حساسی است.

تونل های غزه

همشهری‌آنلاین_گروه‌سیاسی: آن‌گونه که از تحولات جاری در سرزمین‌های اشغالی برمی‌آید، تل‌آویو درحال انجام برآوردهای لازم به‌منظور حمله زمینی به نوار غزه است، چراکه حملات هوایی دستاوردی جز شکست برای رژیم‌صهیونیستی به‌همراه نداشته‌است. دراین میان اما «نبرد تونل‌ها» به یکی از مهم‌ترین هراس‌ها برای مقام‌های تل‌آویو تبدیل شده و به‌نظر می‌رسد بزرگ‌ترین مانع برای آغاز حمله زمینی هم به‌شمار می‌شود.

بزرگ‌ترین شکست‌ اطلاعاتی تل‌آویو

یک کارشناس مسائل بین‌الملل دراین باره به همشهری‌آنلاین گفت: وجود تونل‌های مقاومت در غزه، یکی از بزرگ‌ترین شکست‌های امنیتی – اطلاعاتی برای تل‌آویو محسوب می‌شود، چراکه ایجاد چنین تونل‌هایی مستلزم انجام فعالیت‌های گسترده‌ای است که پنهان ماندن آن از دید ساختار امنیتی رژیم‌صهیونیستی، موفقیتی اطلاعاتی برای گروه‌های مقاومت فلسطینی محسوب می‌شود.

فرشید باقریان با بیان اینکه رژیم‌صهیونیستی طی سال‌های اخیر همواره از راهبرد قطع نیازهای حیاتی مردم غزه مانند آب، برق، سوخت و... به‌عنوان اهرمی برای افزایش فشارها به رزمندگان مقاومت استفاده کرده‌است، افزود:  به‌همین دلیل جبهه‌مقاومت در طول‌ سالیان گذشته به ایجاد یک شهر زیرزمینی با ویژگی‌های منحصربه‌فرد پرداخته‌است.

تونل‌های حماس چگونه از دید تل‌آیو پنهان ماند؟ | تل‌آویو در جنگ تونلی شکست خورده‌است

گمانه‌زنی‌ها درباره طول و ارتفاع تونل‌ها

این کارشناس مسائل استراتژیک ادامه داد: برآوردها نشان می‌دهد به‌رغم محدودیت‌های موجود، حدود ۳۴۰ کیلومتر تونل در غزه وجود دارد که نقشی محوری در تحولات آینده نبرد در سرزمین‌های اشغالی دارد. باقریان درباره ویژگی مهم این تونل‌ها اظهارکرد: ارتفاع ۸/۱ تا ۲ متری و عرض ۵/۱ متری این تونل‌ها، قدرتی راهبردی برای رزمندگان مقاومت ایجاد کرده‌است. از دیگر نکات قابل‌توجه دراین تونل‌ها عدم‌توانایی شناسایی راداری دشمن است.

بمب‌هایی که دیگر کارآمد نیست

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه ساخت چنین تونل‌هایی، آن‌هم با امکانات اطلاعاتی تل‌آویو، نخستین شکست استراتژیک برای رژیم‌صهیونیستی محسوب می‌شود، ادامه داد: نکته دیگر درباره این تونل‌ها، عدم کارآیی بمب‌های رژیم‌صهیونیستی در تخریب آنهاست.

باقریان تصریح‌کرد: با توجه به تجربه‌های حماس درطول سال‌های گذشته و برآوردهای انجام شده از قدرت تخریب بمب‌های صهیونیستی، تونل‌ها در عمقی ساخته شده که بمب‌های آمریکایی – صهیونیستی، که در افغانستان هم از آنها استفاده شد، توان تخریب و نفوذ به آنها را ندارند.

تسلط روانی جبهه‌مقاومت بر دشمن

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه «ابهام اطلاعاتی» موجود در پیرامون این تونل‌ها از مهم‌ترین نکات دراین زمینه است، گفت: حماس تاکنون هیچ خبری از این تونل‌ها منتشر نکرده و اطلاعات تل‌آویو از این قابلیت، براساس حدس و گمان است. برهمین اساس هم هست که طول این تونل‌ها را تا ۵۰۰ کیلومتر هم حدس می‌زنند؛ رقمی که مشخص نیست تا چه میزان درست است.

باقریان ادامه‌داد: معتقدم وجود این تونل‌ها در شرایط کنونی به مولفه‌ای برای تسلط روانی رزمندگان مقاومت در غزه تبدیل شده و رژیم‌صهیونیستی را درباره نتایج حمله زمینی به غزه به تردید وا داشته‌است.

کد خبر 800995

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • تاریخ تکرار میشود IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
    3 7
    این تونلها من را یاد جنگ خندق انداخت که با ابتکار سلمان فارسی مسلمانان بر کفار پیروز شدند و با اینکه لشکر کفار با مشارکت همه قبایل به جنگ آمده بودند و مدینه را به محاصر درآوردند ولی نتوانستند وارد شهر مدینه شوند و شکست خوردند. حال ابتکار تونلهای غزه و محاصره غزه توسط اسرائیل و آمریکا و کل جهان غرب و سکوت سازمان ملل باز هم مرا یاد جنگ خندق یا همان جنگ احزاب انداخت. درود بر سلمان فارسی های ایرانی. شکست سنگین اسرائیل در طوفان الاقصی پاک شدنی نیست. در اینجا ما هم شاهد جنگ خندق هستیم (تونل های غزه و محاصره همه جانبه شهر مدینه) و هم شاهد جنگ خیبر ( کندن درب قلعه خیبر و ورود مسلمانان به داخل قلعه یهودیان)
  • هادی IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
    0 1
    تو ایرانم تونل بزنن خوبه برای سربازا
  • IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۴
    0 1
    این تونل ها برگرفته از ویتنامی هاس میشه گفت برای جنگهای چ یکی وخط ات زیاد برای حماس داره چون با گاز باعث تلفات زیادی خواهند شد