سه‌شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل : گوردون براون، نخست‌وزیر انگلیس در حالی که درگیری میان نظامیان پاکستان و شبه‌نظامیان طالبان به اوج خود رسیده است روز گذشته با بی‌اعتنایی مقام‌های پاکستانی ازجمله آصف‌علی زرداری، رئیس‌جمهوری پاکستان مواجه شد.

درحالی‌که براون و زرداری روز گذشته نشستی محرمانه را برگزار کردند اما رئیس‌جمهوری پاکستان به‌دلیل تنش‌های به‌وجود آمده میان 2 کشور و در اعتراض به بازداشت دانشجویان پاکستانی، نشست خبری خود را پس از این جلسه با نخست‌وزیر انگلیس لغو کرد.

این مسئله در حالی اتفاق افتاد که گوردون براون، نخست‌وزیر انگلیس پیش از سفر به اسلام‌آباد، وعده برگزاری این نشست خبری را داده بود. در عملیات ضد‌تروریستی که به تازگی در لیورپول، منچستر و کلیتروئه انجام شد، 11 تبعه پاکستانی دستگیر شدند.

10 نفر از این پاکستانی‌ها با ویزای دانشجویی در انگلیس اقامت دارند و اکنون احتمال دارد از این کشور بدون هیچ جرمی اخراج شوند. این موضوع مورد انتقاد کمیسر عالی پاکستان در لندن قرار گرفته و دولت پاکستان اعلام کرده است که لندن باید به این افراد اجازه دهد تحصیل خود را تمام کنند.

روزنامه گاردین، روز گذشته گزارش داد که دولت انگلیس تلاش می‌کند که بی‌اعتنایی آصف‌علی‌زرداری به براون را کم اهمیت نشان دهد. سخنگوی دفتر نخست‌وزیری انگلیس با اشاره به جایگزینی یوسف‌رضا گیلانی به‌جای زرداری روز گذشته اعلام کرد که این یک مسئله معمول است که براون با همتای خود کنفرانس خبری داشته باشد.

براون در کنفرانس خبری مشترک با یوسف‌رضا گیلانی، نخست‌وزیر پاکستان، متعهد شد که کشورش 10 میلیون پوند به پاکستان برای نبرد علیه افراط ‌گری کمک می‌کند. وی گفت: ما در مقابله با فعالیت‌های تروریستی به شکل مقتدرانه‌تری همکاری خواهیم کرد.

ما وارد یک گفت‌وگوی استراتژیک در تمام زمینه‌های پیرامون مبارزه با تروریسم خواهیم شد و نیروهای ضربت و راهکارهایی که این گفت‌وگوهای استراتژیک را حاصل کند، مورد بررسی قرار خواهیم داد.

شدت گرفتن درگیری ارتش و طالبان

ارتش پاکستان روز گذشته به حملات خود علیه شبه‌نظامیان طالبان در شمال غربی این کشور شدت بخشید. شبکه الجزیره، گزارش داد جنگنده‌های نیروی هوایی پاکستان روز گذشته مقرهای احتمالی طالبان در منطقه بونر را بمباران کردند.

سرلشکر اطهر عباس، سخنگوی ارتش پاکستان با اعلام این مسئله در نشستی خبری اعلام کرد که این عملیات برای نجات مردم این منطقه از دست اشرار آغاز شده است و تاکید کرد که حملات ارتش برای سرکوب طالبان ادامه خواهد داشت.

گسترش عملیات نظامی ارتش پاکستان پس از آن صورت گرفت که رحمان مالک، وزیر کشور پاکستان به شبه نظامیان طالبان هشدار داد که درصورت خارج نشدن از منطقه بونر با اقدام نظامی ارتش روبه‌رو خواهند شد. وی گفت: حدود 450 جنگجوی طالبان در بونر دیده شده‌اند. من به آنها هشدار می‌دهم فورا این منطقه را ترک کنند.

اگر آنها بار دیگر در این منطقه دیده شوند و در برابر تلاش‌های دولت برای اقتدار و حفظ نظم در این منطقه مقاومت کنند ما علیه آنها وارد عمل می‌شویم. وزیر کشور پاکستان، روز گذشته اعلام کرد در عملیات نظامیان پاکستان حداقل 70 نفر از اعضای طالبان کشته شده‌اند. این در حالی است که گفته می‌شود گسترش این عملیات باعث شده است تا ده‌ها هزار نفر از ساکنان منطقه از محل سکونت خود فرار کنند.

درگیری بین دو طرف از روز یکشنبه در بخش دیر پایین، واقع در ناحیه مالاکند در نزدیک مرز پاکستان با افغانستان آغاز شد. ادامه این درگیری باعث شد تا مذاکرات صلح طالبان با دولت پاکستان متوقف شود.

اهالی محلی گفته‌اند که شورشیان طالبان در برخی نقاط شهر مینگوره، مرکز سوات، موضع گرفته‌اند و این نگرانی وجود دارد که نبرد دو طرف ممکن است به مناطق شهری کشانده شود

کد خبر 80136

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز