۳ ماه خدمت سربازی کاهش یافت؛ این بهانه‌ای شد تا به جمع سربازان برویم و آنها از حس و حال‌شان بعد این مصوبه بگویند.

سرباز

به گزارش همشهری آنلاین، شانه به شانه در کنار همدیگر روی صندلی‌های سالن همایش هتل ارم نشسته‌اند؛ از شهرها و قومیت‌های مختلف هستند؛ یکی کُرد، دیگری ترک، آن یکی شمالی، دیگری لُر؛ اما آنچه همه آنها را کنار هم جمع کرده است خدمت زیر پرچم و برای کشور و آن هم  ایران است. اینها سربازان وطن، جوانان بی‌ادعا و بی تکلف؛ همان نگهبانان همیشه بیدار وطن هستند که در لباس سربازی در گرما و سرما و باد و باران از بالای برجک و کنار سیم خاردار گرفته تا وسط چهارراه و خیابان و ادارات مشغول خدمت و پست و نگهبانی‌اند. ساعت‌ها ایستاده و پست می دهند تا نکند نامردی شیشه آرامش مردم را تَرَک بیندازد، سارقی اندوخته مردم را به غارت ببرد یا قاچاقچی موادمخدر رویای جوانی را نابود کند؛ اینها جوانان رعنای این مرز و بوم هستند که ۲ سال از بهترین روزهای زندگی را برای خدمت به این مرز و بوم فدا کرده و در کسوت سربازی به مردم خدمت می‌کنند.

 و حالا در جشنواره «جوان سرباز» که توسط فرماندهی انتظامی تهران بزرگ تدارک دیده شده، کنار هم جمع شده‌اند؛ آن هم از یگان‌های مختلف از پلیس راهور و  یگان امداد و پلیس مبارزه با مواد مخدر گرفته تا دژبان و پلیس امنیت اقتصادی و آگاهی و ... با لباس‌های رنگارنگ از سفید پلیس راهور تا سبز پررنگ یگان امداد.

اما مساله مهمی که ما را بر آن داشت تا سربازان گفت‌وگو کنیم جدای از جشنواره جوان سرباز، در واقع «ابلاغ مصوبه کاهش سه ماهه خدمت سربازی» بود؛ مصوبه‌ای که براساس آن حداقل سربازی ۱۴ ماه و حداکثر ۲۱ ماه خواهد بود، البته غیر از سرباز امریه‌ها؛ و این موضوع ما را بر آن داشت تا با سربازان وطن به گفت‌وگو بنشینیم تا آنها برای ما از حس و حال‌شان بگویند.

آدم فروش نباشیم؛ درسی که در سربازی یاد گرفتم!

ارشد سربازان است؛ همه دوستش دارند. تا می‌بینند می‌خواهیم مصاحبه بگیریم  همه او را نشان می‌دهند.

نامش مهدی قلی‌زاده اهل اردبیل است. فقط ۳۰ روز از خدمت سربازی‌اش مانده؛ آن هم با احتساب این قانون جدید چرا که نزدیک  ۱۷ ماه خدمت کرده است. در پادگان آرایشگری می‌کند. برای‌مان می‌گوید که افتخارش این است که لباس سربازی را بر تن دارد. با خوشحالی از مصوبه ابلاغی ستاد کل می‌گوید: واقعا برای ما بچه‌ شهرستانی‌ها که فاصله خانه‌مان تا پادگان زیاد است واقعاً این سه ماه کاهش خدمت یک دنیا خوشحالی دارد.

قلی‌زاده از خوشحالی دوستانش می‌گوید: آن شب تا صبح همه از خوشحالی نمی‌توانستیم بخوابیم؛  این قانون برای هم خوشحالی را در پی داشت چه آنهایی که در شهر خودشان بودند و از ۲۴ ماه خدمت رسیدند به ۲۱ ماه و چه ماها که دور از خانه بودیم و سه ماه از سربازی‌مان کم شده است.

می‌پرسم خانواده ات چه احساسی دارند؟ می‌گوید: پدر و مادرم هنوز نمی‌دانند؛ نمی‌خواهم آنها را خبر کنم. صبر می‌کنم تا سر ۳۰ روز که خدمتم تمام شد با شیرینی به خانه بروم و همه آنها را غافلگیر کنم.

می‌گوید: از همه آنهایی که به فکر ما سربازان بودند و سربازی را کم کردند تشکر می‌کنم.

قلی‌زاده همین‌طور که چشمانش از خوشحالی برق می‌زند ادامه می‌دهد: درست است که از کاهش دوره خدمت سربازی خوشحالم اما باور کنید دلم برای همین رفقا، همین‌ها که دارند من را اذیت کرده و به من می‌خندند، تنگ می‌شود. برای تک‌تک‌شان و برای همه روزهای سربازی و تمام چیزهایی که یاد گرفتیم؛ از اینکه آدم فروش نباشیم و همراه یکدیگر باشیم در خوشی و سختی؛ این مهمترین درسی بود که در سربازی یاد گرفتم.

حرفش که تمام می‌شود دوستانش به افتخارش دست می‌زنند و او هم با لبخند از آنها تشکر می‌کند.

خبر کاهش ۳ ماهه سربازی مثل بمب در پادگان پیچید!

می‌گوید: خبر کاهش ۳ ماهه خدمت سربازی مثل بمب در پادگان پیچید. بچه‌ها نمی‌دانستند از خوشحالی چه کنند؛ هم حقوق‌های‌مان را داده بودند هم این خبر باعث شد همه خوشحال شوند؛ دست شان درد نکند، خیلی کار خوبی کردند.

بچه زنجان است ۸ ماه خدمت کرده و طبق قانون جدید ۱۰ ماه از خدمتش مانده است؛ علی افشاری را می‌گویم؛ از آن دسته آدم‌هایی است که خوشحالی‌اش را با لبخند و شادی به نمایش می‌گذارد. با خوشحالی هرچه تمام‌تر می‌گوید خانم نمی‌دانید چه خبر خوبی برای ما است؛ کاهش مدت سربازی.

می‌پرسم اگر سربازی را دوست نداشتید پس چرا آمدید سربازی؟

می‌گوید: خودم خواستم که به سربازی بیایم. البته خانواده‌ هم تأکید داشتند که باید سربازی بروی تا تکلیف زندگی‌ات روشن شود؛ بعد بیایی سراغ شغل و کار و زندگی. من هم آمدم سربازی.

می‌پرسم: سختی‌های سربازی زیاد است؟ لبخند می‌زند و می‌گوید: اگر سخت بگیری سخت می‌گذرد و اگر آسان بگیری آسان؛ البته دلتنگی‌های سربازی را کاری نمی‌توان کرد و این موضوع هیچ درمانی ندارد.

از آش سربازی خبری نیست؛ سربازی خونه خاله نیست! 

افشاری، نگهبان پستی‌ است؛ هر ۶۰ روز یکبار ۱۰ روز مرخصی می‌رود.به سربازی عادت کرده و با افتخار می‌گوید: روزهای اول شاید برای‌مان سخت بود و فرماندهان هم سخت می‌گرفتند اما می‌خواستند ما به خودمان بیاییم و بزرگ شویم. آن وقت‌ها می‌گفتند سربازی خانه خاله نیست حالا می‌فهمم؛ دیگر یاد گرفتیم و با سربازی خو گرفته‌ایم.

از غذاهای سربازی می‌پرسم. می‌گوید: دوره آموزشی غذاها بهتر بود اینجا هم بد نیست؛ ما همان غذا را می‌خوریم که فرماندهان هم می‌خورند.

از آن طرف دوستش می‌گوید: بهترین غذا مرغ است و بدترین ته چین گوشت!

می پرسم از آش چه خبر؟ با خنده می‌گویند: از آش سربازی خبری نیست!

با دوقلوهایی که بعد از ۲۲سال در سربازی از هم جدا شدند

دو قلو هستند. به فاصله یک دقیقه با هم تفاوت سن دارند، علیرضا و حمیدرضا؛ اما جالب است که محل خدمت سربازی‌شان متفاوت است؛ یکی افتاده پلیس راهور پایتخت و دیگر یگان امداد فاتب؛ اولی لباس سفید پلیس راهور به تن دارد و دومی سبز یگان امداد؛ می‌پرسم آموزشی هم جدا بودید. حمیدرضا سریع می‌گوید: نه اولین‌بار است از هم جدا شده‌ایم آن هم بعد از ۲۲ سال!

فوق‌ دیپلم دارند و اهل دامغان هستند. ۱۸ ماه خدمت هستند و طبق قانون جدید عملاً باید ترخیص شوند. از حس و حال‌شان می‌پرسم. ریز می‌خندند. آن یکی می‌گوید نمی‌دانید دیشب چه خبر بود تا صبح در خوابگاه جشن گرفته بودیم.

حمیدرضا هم می‌گوید ما هم تا صبح جشن داشتیم اصلاً نخوابیدیم.

علیرضا که سرباز راهور است از مأموریت‌هایش می‌گوید از اینکه روزانه چندین ساعت در معابر و میادین می‌ایستد آن هم برای تسهیل ترافیک، از لطف مردم می‌گوید، از اینکه صبح را با سلام مردم شروع می‌کند و عصر را با خسته نباشید شهروندان.

حمیدرضا هم از مأموریت‌های سخت و متفاوت یگان امداد می‌گوید. از این دکهر مناسبت‌های مختلف آماده‌باش بوده و همراه با دیگر سربازان حضور میدانی داشته است؛ از جشن‌ها و راهپیمایی‌ها گرفته تا تجمعات.

اما یک مطلب، حرف مشترک این دو برادر دو قلو است و آن هم اینکه در سربازی زندگی را یاد گرفته‌اند. مستقل بودن را و فداکاری‌ را و اینکه حتماً دل‌شان برای دوستان‌شان تنگ می‌شود. آن هم دوستانی که عاشقانه دور و برشان نشسته‌اند و با هم می‌گویند و می‌خندند. 

اشتباه کردم که دیر به سربازی آمدم!

بچه گیشا است؛ فوق لیسانس دارد و هم اکنون سرباز دژبان است.

می‌پرسم شما کجا و اینجا کجا؟ می‌گوید: اشتباه کردم که دیر آمدم. تعجب می‌کنم. مشتاق سربازی پیدا کرده‌ام. ادامه می‌دهد و می‌گوید: من بعد از گرفتن فوق‌لیسانس آمدم برای سربازی، اگر همان موقع بعد از لیسانس به سربازی می‌آمدم یا مثل بقیه این بچه‌ها ۱۸- ۱۹ ساله به سربازی می‌آمدم قطعا برایم مفیدتر و آموزنده ‌تر بود؛ اما الان هم پشیمان نیستم چراکه سربازی باعث شد انسجام فکری پیدا کنم؛ باید بگویم سربازی آنقدر هم که می‌گویند سخت نیست فقط به آدم نظم و ترتیب را یاد می‌دهد و این ساماندهی را همه نیاز دارند.

از احساسش راجع به مصوبه جدید می‌پرسم؛ می‌گوید: با این مصوبه ۵ ماه از خدمتم باقی‌مانده است.من هم مثل دوستانم خوشحال شدم؛ امشب هم در خانه جشن داریم.

 ۳ ماه کاهش سربازی، شادی وصف نشدنی است

 نخبه علمی است، دکترای فیزیک از دانشگاه اردبیل دارد، اسمش را جزو سربازان برگزیده هم اعلام کردند.

جعفر چراغعلی زاده می‌گوید اگرچه قبل از آمدن به سربازی فکر می‌کردم که دوره بسیار سختی را خواهم گذراند اما وقتی وارد شدم دیدم آنقدرها هم که می‌گویند سخت نیست؛ اگرچه دوره آموزشی کمی سخت بود. اما حالا و این چند ماه دیدم که از این خبرها هم نیست.

این نخبه علمی می‌گوید: با احتساب قانون جدید، ۴ ماه از سربازی‌ام باقی مانده است؛ همه می دانند که سربازها روزها را می شمارند حالا که یهو ۳ ماه کم شده ، معلوم است که وصف نشدنی است.

سربازی با ۲ بچه؛ حکایت سرپرست یک خانواده!

به جثه ریزش نمی‌خورد که متأهل باشد چه برسد به اینکه پدر دو فرزند باشد؛ می‌گوید: بچه دومم چندروز دیگر به دنیا می‌آید.

از آن سربازان شوخ طبع است؛ تا می‌خواهد حرف بزند همه صدایش می‌کنند تا خنده‌اش بگیرد و نتواند حرف بزند. اصالتاً ترک است. می‌گوید صبح‌ها ساعت ۶ به سربازی می‌آیم و ساعت ۲ برمی‌گردم به خانه، با این جمله دوستانش می‌گویند واقعاً سربازی سختی را تجربه کرده و همه می‌زنند زیر خنده؛ آن یکی از آن طرف می‌گوید: خانم؛ با این قانون جدید هم از راه نرسیده معاف می‌شود.

خودش هم از خوشحالی می‌خندد. می‌پرسم با زن و بچه چرا آمده سربازی، می‌گوید باید به زندگی‌ام نظم می‌دادم. به هر حال سرپرست یک خانواده هستم. نمی‌شد که سربازی نیایم اما به جایش الان با افتخار به خدمت سربازی آمده و ترخیص می‌شوم. بدون هیچ نگرانی هم می‌توانم جایی کاری دست و پا کنم.

حرف ما تمام نشده سردار وارد می‌شود. همه سربازان برخاسته و می‌ایستند و سردار با احترام به سربازان از زحمات آنها تشکر می‌کند و می‌گوید؛ امنیتی را که امروز مردم شاهد هستند مدیون شما سربازان وطن هستیم.

لطف «آقا» بود که ۳ ماه کسری گرفتیم

سخنرانی سردار که تمام می‌شود یکی از سربازان من را صدا کرده و می‌گوید: باید از« آقا» تشکر کنیم.

فامیلی‌اش شهبازی است؛ می‌گوید: به لطف آقاست که برایمان ۳ ماه کسری آورده و خیلی خوشحال‌مان کرده؛ ما هم خیلی تشکر می‌کنیم.

برنامه جشنواره جوان سرباز که با شادی وصف ناشدنی ادامه داشت، به پایان می‌رسد و سربازان با لبی خندان و  خاطره‌ای خوش و انرژی مضاعف عازم محل خدمت خود می‌شوند، سربازانی که با پیشنهاد ستاد کل نیروهای مسلح و تصویب فرمانده معظم کل قوا (مدظله العالی) مدت خدمت دوره ضرورت‌شان به مدت ۳ ماه کاهش یافت درست مانند سربازانی که از این بعد اعزام می‌شوند.

کد خبر 801726
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پليس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 180
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 109
  • IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    چی چی رو مثل بمب پیچید! مدتهاست منتظریم یا حذف بشه یا حداقل یک سال کم بشه!!
  • IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    اکثر کشورها سرباز وظیفه‌ ندارن...! فقط در ایران‌ است که حکامیت حاظر نیست برای نیروی های نظامی بودجه کافی تعیین کنند‌ ...عمر سرباز وظیفه. صرف خدمت میشه.....البته چه خدمتی اون از وضعیت پادگانها...... ... ... ... ... ...کجای دنیا این جور بوده.....به امید اینکه سربازی حذف بشه....یا بفروش بره یا مدتش رو 1 سال کنند __ تا جوانها 2 سال از عمرشون‌ بیهوده صرف سربازی نشه
    • محسن IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
      چرت و پرت نگو وظیفه هر ایرانی هست که بره برا کشورش خدمت کنه
    • مهران IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
      کی میگه اکثر کشورها سربازی ندارند اتفاقا دارند دختر و پسر هم باید برند سربازی بعضی کشورها هم پنج سال و شش سال سربازی دارند ،هیچ جا مثل ایران حال به سرباز نامیده.
    • IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
      بنده سال ۶۳ تا سال ۶۵ بمدت ۲۶ ماه خدمت کردم و ۲۳ ماه در جبهه بودم هرگز از اینکه برای کشور و وطنم انجام وظیفه نموده ام نه تنها گله مند نیستم بلکه خدای متعال را شاکرم که چنین فرصتی به من و امثالهم داد خدمت سربازی خدمتی مقدس است اما در حال حاضر که زمان صلح است باید مدت آن کم و از سوئی سربازان حین خدمت مهارت آموز شده بطوریکه بعد از ترخیص کارآفرین شوند.
    • علی رضا IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
      دقیقاً اولش نوشته افتخار میکنم سربازم....بعد میگه به خاطر کم شدن مدت خدمتم در حد مرگ خوشحال شدم. اصلأ تناقض رو حال میکنی که هم به یه چیزی افتخار کنی و هم از نبودنش خوشحال باشی.
    • ناشناس IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
      26 79
      چی میگی خارج از کشور غیر از پسر ها دختر ها هم سربازی میرم کجای کاری و سربازی رفتن برای پسر یکی از واجباته چون پسر باید سختی بکشه تا مرد بشه و از پسر بودن در بیاد
    • سی IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
      0 2
      سلام دوست عزیز فرق کشور ما با بقیه کشورها در اینجاست در کشور ما واسه شرف و عزت و دفاع از ناموس به خدمت میرود اما کشور های دیگر نه به پول تکیه میکنند به همین دلیل نمی توانند سرباز خوب در شرایت سخت برای میهنشان باشند باشند
  • احمد IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    همه به اجبار میرن سربازی اگه راست میگین سربازی رو داوطلبانه کنید ببینم چند نفر متقاضی میشه
    • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
      81 7
      افرین
  • IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    سربازی کارخانه انسان سازی هست ای کاش ۵ ساله گردد دلمان جهت خدمت و همکاران تنگ خواهد شد مخصو صا سربازی در ارتش جمهوری اسلامی ایران افتخار هر ایرانی هست.....
    • US ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
      یعنی سربازی نرفته ها معاف شده ها انسان نیستند؟ سربازی باید اختیاری شود تا افرادی مثل شما که عشق این کارو دارند، به استخدام نیروهای نظامی درآیند و لذت ببرند و بقیه دعاگویشان باشند.
    • امیر IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
      یعنی خاک بر سر اون کسی که با سربازی رفتن انسان شده ، سربازی رفتن فقط باعث میشه غرور و عزت نفس طرف شکسته بشه ، عمرش هدر بره و از زندگی عقب بمونه و خلاصه اینکه هیچ سودی نداره
    • خنده IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
      یکم بیشتر میموندیم خب، اضاف میخوردی تا ۱۰سال بمونی یک انسان کامل بیرون میومدی الان یکم نارس هستی
    • IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
      75 9
      احتمالا وضع مالیت خوبه یا مادر پدر پیر نداری
    • احمد IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
      2 5
      همچین اجباری هم تیست بنده خودم سال ۸۰ وارد خدمت شدم و در بدترین شرایط کویری و زیر نظر قرارگاه عملیاتی یعنی به معنی واقعی در جنگ بودم و الان هر وقت یاد اون روزا میوفتم دلم تنگ میشه ولی در کل کارت پایان خدمتم تا الان که بیست سال گذشته فقط برای گواهینامه به کارم اومده و بس ولی اصلا پشیمان نیستم و اون موقع هم نبودم
  • ساسان IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    اگر سربازی طرف رو بزرگ میکنه پس کشورهایی که سربازی ندارن عملاً همه مردمش هنوز بچه هستند؟ فقط ما خوبیم؟
    • علیرضا IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
      میتونی کشوری نام ببری سربازی نداشته باشه
    • IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
      61 7
      اقا چرت نگو از طرف خودت صحبت کن ایشالله همه فکو فامیلت ب اجباربرن خدمت. کدوم ماشین سازی 😁
    • خطاب به علیرضا IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
      75 5
      برو تو اینترنت بزن سواد که داری برو بزن تو گوگل "سربازی اجباری در جهان" ببین چند تا کشور درب و داغون و جنگ زده هستند که سربازی دارند و کدوما ندارند
  • آسر IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    172 9
    یک‌ دفعه میگن افزایش حقوق سربازان _ یکبار میگن 3 ماه از خدمت کم شد... ... ... ... ... باید در خدمت تغییرات جدی صورت بگیره..... خدمت چه ثمره ای برای جوانان داره جز اینکه 2 سال از عمرشون هدر میشه....وظیفه ی حاکمیت جذب نیروهای خبره است که از کشور پاسداری کنند....نه جوانان ...خیلیها از جوانها در مرزها اسیر شدن یا کشته شدن....چون از نحوه نبرد و شبیخون سر در نمیارن... ... ... ... ... ...
  • IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    57 39
    ... .. ... ممنونیم بابت این کار مهم برای ما سربازان
  • IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    19 28
    عالی بود
  • IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    82 6
    مرتب قانون سربازی تغییر می کند خیلی ها دوسال کامل خدمت کردند وخیلیها اصلا خدمت نکردند وخیلیها هم نصف نیمه خدمت کردند این در حالی است که می گویند خدمت مقدس سربازی در حالیکه همان نام سابق اجباری مناسب تر است تازه کسی خدمت کامل انجام میدهد هیچ امتیازی ندارد نسبت به کسی که اصلا خدمت نرفته وچدر حالیکه خدمت کرده های زمان جنگ انواع و اقسام امتیازات را دارند میگیرند
  • شهرام IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    86 10
    ای کاش قانون بازنشستگی پیش ازموعد کارمندان با۲۵سال سابقه هم دوباره تصویب شود تا مثل بمب درادارات باعث خوشحالی کارمندان شود
  • IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    33 34
    خدا خوشحالتون کنه که خوشحالمون کردبن
    • زهرا FR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
      69 8
      ۳ ماه چیه ،فقط باید ۳ ماه برن سربازی ،تا وقت پسر ها و عمرشون تلف نشه ،اگر دست یه فرماده عقده ای هم بیفتن که فکر میکنه با زور گفتن و تحقیر کردن پسر هامون مرد میشن که دیگه واویلا یه مشت مریض از سربازی برمیگردن و ماهها طول میکشه به خودشون بیان ،اخه این چه کاریه ،سه ماه برن برگردن سر کار و زندگیشون ،زندگی برای پسرهامون خیلی سخت شده دولت نباید با سربازی اجباری ۲ ساله سخترش کنه اینا سرمایه های یک مملکت هستن امید خانواده ها هستن چرا باید ازارشون بدیم اخه اگه دولتمون به فکر مردمش بود سربازی رو کلا ۳ ماه میکرد . نه اینکه سه ماه کم کنه .
    • Yousef IR ۰۶:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
      22 6
      الان کسانی هستند که با ۳۵ سال هم حاضر نیستن بازنشسته بشن
    • بوتو IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
      4 0
      داداش ازبازنشسته ها ببرس ببین با۳۰روز حقوق مخارج زندگی شون تامین میشه ۲۵روز دیگه خیلی کمه
  • علی US ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    47 8
    البته شامل همه سربازها نشد چون فاصله برای بومی قبلآ ۵۰ کیلومتر بود الان شد ۲۰۰
  • IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    38 76
    الان مگه سرباز و سربازی هم داریم . بیشتر شبیه اردو رفتن و سرباز بازیه . هر کسی رو هم که می اندازید شهر خودش . سربازی فقط تو دهه ۶۰ و ۷۰
    • IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
      42 4
      الان مشکلت چیه فشاری شدی؟
    • ,موسی صفدری لرد IR ۰۶:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
      10 1
      برادر از سربازان مرزبانی خبر دارید چه زحمتی می‌کشند میتونی ۴۰ روز حمام نری ؟
  • IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    91 4
    چه سربازی برو چندماه نگهبانی بده بیا چه کار تخصصی به سرباز یاد میدن هیچی فقط دوسال نگهبانی با سلاح سبک
  • ابی IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    هیچکس راضی نیست من با ۳۷ سال سن مجرد به خاطره یه کارت پایان خدمت اسیر شدم یه وام مسکن روستایی بهم ندادن الان موندم چکار کنم
    • برو خدمت IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
      19 44
      😂
  • IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    25 50
    سربازی دورانی است که بزرگ شدیم فکر نمی کنیم که بزرگ شدیم ( آماده برای کارهای مهم در زندگی اجتماعی ).
  • بهمن شیرگیر ... DE ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    42 14
    24 ماه منطقه عملیاتی شمالغرب خدمت کردیم الان اسم ما شده رزمنده فراموش شده دیگه فراموش شدیم مارزمنده ها الان خدمت راحت شده
  • عارف IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    11 9
    عالی بود
    • مرتضی IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
      26 1
      مهرسال ۶۵هجده ماه زودتر رفتم سربازی در سال ۶۶خدمت شد ۲۸ماه وآن چهار ماه با حقوق خیلی متعارف بود دربهمن ۶۶با ۲۸ماه خدمت بدون حتی یکساعت جریمه وتخلف خدمتم به اتمام رسید وبابت آن چهار ماه حقوق متعارف وچند ماه حقوق عقب افتاده وحق منطقه جمعامبلغ یازده هزار و دویست و پنجاه تومانطلبکار شدم که گفتند بودجه بیاید پرداخت می‌کنیم ولی هیچ خبری نشد نمی‌دونم اگر الان بهم اطلاع بدهند بیا کرمانشاه واین پول را بگیر چقدر رباید از تهران کرایه بدهم و به نظر شما ببخشم به فرمانده آنموقع مون جناب غریق استخر فرح یا فرزندان گلشون لطفا نظر بدید
  • ایرانیم و همیشه برای ایران IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    20 90
    وظیفه هر ایرانی هستش که دو سال خدمت مقدس سربازیش رو طی کنه . من تو دوره جنگ عراق و ایران و اونم در مناطق جنگی سرباز بودم. هر چند که دوران خیلی سختی بود و بعضی از دوستان و همسنگرانم شهید و مجروح شدند ولی افتخار میکنم که در اون مقطع در دفاع از کیانم به اندازه خودم نقش ام رو ایفا کردم ./.
    • بیو IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
      11 1
      تو که خیلی امتیاز داری بایدم خوشحال باشی
    • IR ۰۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
      1 19
      درود بر شما مرد با شرف و با غیرت ایرانی ، این ها که از سربازی بد میگن در واقع مملکتشون رو دوست ندارند ، در واقع ایرانی نیستند..،راحت طلب هستند ، هر جای دنیا که برن همینن..
  • یک ایرانی DE ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    65 28
    دلتون به همین حرفا خوش است. .. ... ... ... سربازی باید حرفه ای وپیشرفته باشد. ...
  • IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    10 74
    همه باید مثل ما ۲۴ ماه برن سربازی
    • IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
      20 3
      نه بابا فشار چیه خیلی هم آرومم
  • S IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    18 14
    بعد از ۲۴ ماه خدمت روز تسویه حساب وقتی این خبر رو شنیدم خیلی خوشحال شدم
  • IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    32 6
    البته یکی از نشانهای مرد شدن گذراندن خدمت زیر پرچم است ولی بزرگترین مشکل ناکارامدی سیستم من دراوردی درجه دار وافسرها ببالا وسلیقه ایی عمل کردن است ک باعث سخت یا اسان شدن خدمت سرباز میشود یک کادری با معرفت خدمت کردن زیر دستش لذت داره حتی سر مرز خاش یکی هم بی وجوده وسط شهر تهران سرباز زیر دستش هر روز براش ده سال میگذره تمام کادری ها باید دوره اموزش وتربیتی ونحوه برخورد عدالت پیشه با جوان نابلد وناشی ک زیر ناز پدر ومادر بوده حالا باید توی برجک ۴ ساعت هرروز پست بده
  • IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    47 14
    متلا زودتر تموم بشه مه چی بشه، کو کار؟حداقل سربازی ی خرج مفت میخورن، با این اوضاع احوال ... ... نه کار هست نه ازدواج
    • Deathcry IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
      13 20
      من خیلی معذرت می‌خوام چرا کار نیس دادا؟حتما باید بری پشت میز بشه کار؟من خودمم تا ۶سال پیش بیکار بودم ولی یه موتور خریدم یاد گرفتم و الان پیک هستم خیلی هم خوب درمیاد.نمیدونم چه مرگتونه.نگین کار نیس بگین کار پشت میزی نیس.از گیم هم پول درمیارم حد اقل ماهی ۵ تومن
    • محسن ملک IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
      24 8
      میتونستی سربازی نری و دوسال زودتر موتور بخری و پیک موتوری بشی و دو سال جلو بیفتی
    • Mah IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
      7 0
      شما اگه میتونی با ماهی 5 تومن یه زن و دوتا بچه بچرخونی باشه حرفت درست 😐
  • حسن IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    9 78
    خدا را شکر کنید که‌ در کشور اسلامی‌ زندگی‌ میکنید. سربازی‌ رفتن‌ الان‌سادست‌ و تفریح‌ و با حقوق
  • مسلم پور US ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    71 11
    سلام سربازی اجباری باید حذف شود
  • آشنا IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    24 1
    مناسفانه ازاونطرف قانون بومی وغیربومی راعوض کردن ومسافتی راکه قبلا 50کیلومتر برای تعیین بومی وغیربومی بودافزایس دادع وبه 200کیلومتررساندن . اینجوری حق خیلی ازسربازانیکه درمراکزغیراززندگیشان با فاصله های کمتراز200کیلومتردارن خدمت میکنن واقعاضایع میشه ودرحق اونهاظلمی صورت میگیره. لطفا این مورد را رسیدگی نمایند.
  • IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    88 8
    سربازی باید آزاد باشد. حقوق شهروندی شامل هر ایرانی میشود واحدی نباید دارای حق توقیف این حقوق برای افرادی که سرباز نمیروند داشته باشد. سربازی در این سیستم یعنی گروگان گرفته شدن انسانها توسط حکومت. زندانی به مدت دو سال .
    • وطن دوست IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
      10 0
      اره باید اینکار و بکنم واسمی از بلوچ یاقوم دیگی نقش مهمی دارند اسم نمیرود
    • IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
      18 2
      فقط هم ظلم به پسر ها
  • حسین IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    16 3
    من الان یک ماه دیگه مونده از خدمتم 23ماه خدمت کردم الان میرم جای نیروی انسای میگم این سه ماه کسری بده برم میگه هنوز ابلاغیه نیامده فکنم از الکی دل سربازارو خوش کردین
  • مادر IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    8 10
    ازاین خبر خیلی خوشخال شدیم وخداراشکر میگوییم
  • IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    2 29
    والله بهترین دوران هرشخصی فقط دوران سربازی است من خودم سربازم درسته سختی‌هایی هم داردولی خیلی دوران خوبی آدم را پخته میکنه سختی واسانی زندگی را فقط دردوران سربازی یاد میگیرید
  • ﻣﺠﺘﺒﻲ IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    36 1
    ﻣﻦ اﻣﺮﻭﺯ ﺭﻓﺘﻢ ﺑﺮاﻱ ﺩﻳﺪﻥ ﻓﺮﺯﻧﺪﻡ ﭘﺎﺩﮔﺎﻥ اﻣﻮﺯﺷﻲ اﻧﮕﺎﺭ اﺳﻴﺮ ﺟﻨﮕﻲ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﺩﺭ اﻳﻦ ﻳﻚ ﻫﻔﺘﻪ ﻛﻪ ﺭﻓﺘﻪ ﺑﻮﺩ اﻣﻮﺯﺷﻲ ﻭﺯﻥ اﻥ ﻛﻼ ﻧﺼﻒ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ ﻣﺮﻳﺾ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ ﺣﺎﻟﺶ ﺑﺪ ﺑﻮﺩ ﺧﻮﺩﻡ ﺑﺎ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﺷﺨﺼﻲ ﺑﺮﺩﻡ ﺩﻛﺘﺮ ﭼﻨﺪ ﺭﻭﺯ اﺳﺘﺮاﺣﺖ ﺩاﺩ ﺩﻛﺘﺮ ﮔﻔﺖ ﺑﺪﻧﺶ ﻋﻔﻮﻧﺖ ﻛﺮﺩﻩ ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ ﻣﺴﻌﻮﻻﻥ ﭘﺎﺩﮔﺎﻥ اﻳﻦ ﺧﻴﺎﻟﺸﻮﻥ ﻫﻢ ﻧﺒﻮﺩ ﮔﻔﺘﻨﺪ ﺑﻪ ﻫﻴﭻ ﻭﺝ اﺳﺘﺮاﺣﺖ ﻧﻤﻴﺪﻫﻴﻢ اﻳﻦ ﭼﻪ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﻱ ﻫﺴﺖ ﻭاﻗﻌﺎ ﻣﺴﻌﻮﻻﻥ ﭘﺎﺩﮔﺎﻧﻬﺎ ﺑﭽﻪ ﺧﻮﺩﺷﻮﻥ اﻳﻨﺠﻮﺭ ﻣﺮﻳﺾ اﻳﻨﺠﻮﺭ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ ﻛﻨﻨﺪ ﭼﻜﺎﺭ ﻣﻴﻜﻨﻨﺪ
    • IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
      1 0
      هر چی قدیمی ها گفتند ما نون خشک می خوردیم و سربازی می رفتیم و حصبه و کلی مربضی می گرفتیم مسئولان باورشان نمی شد ..گفتندبگذار خوش باشند حالا بعد این اعتراضات فکر کنم رسیدگی نمی کنند اخه کلی حقوق همین پرسنل است...
  • محمد سلیمانزاده IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    4 30
    ۱ خدمت سربازی عشق بر وطن هست ۲ سربازی انسان مردسازهست ۳ اگر سربازی نباشد مردهرگزقدر زندگی نداند. سلیمانزاده از اردبیل
    • علی IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
      30 2
      چی بگم عزیز واقعا خیلی اوضاع بده توی کامنت ها میخونم عده ای میگن سربازی مقدس سربازی فلان عزیز من اون زمان جنگ بود همه یک‌ دل بودن الان همش دارن اذیت میکنن بچها مردمو که هیچ حق‌خوریم هست تمام کشور ها اکثرشون سربازی هست بله ولی اجباری نیست شخصی هم که وارد سربازی میشه تمام زندگیشو تأمین میکنندخونه ماشین همچی کسی بیکار باشه میره تا زندگیشو تأمین کنه باید سربازی در ایران هم اختیاری شه این درست نیست واقعا
  • مهران IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    3 6
    سلام یک سوال با این کسری 3ماه ی ک دستور دادند آیا منی که در ارتش 228سقز خدمت میکردم و منطقه عملیاتی هست و برای بومی 21 و برای غیر بومی 18 الان برای سرباز بومی شده 18 و غیر بومی 15 ؟؟ ممنون میشم جواب بدید ؟🙏
    • محسن ملک IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
      5 0
      هرکی که رفته زجر کشیده انتظار داره تمام پسرای دیگه هم باید زجر بکشن تا دلش خنک بشه. پس حتما چون یک انسانی که هزاران سال قبل زجر کشیده هم ما باید زجر بکشیم. اون وقت هرکی که شانس و پارتی و فلان داره جونش در میاد یک شخص دیگه هم مثل اون شانس بیاره.
  • مملی IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    18 2
    اونی که رفته برای خودش رفته و اونی که معاف شده هم همون اندازه دو سال دویده . هر کسی هم نمیره به دلایلی نمیتونه . انقد تو کار همه دخالت نکنین مگه تو رفتی . نمی‌ رفتی کس دیگه ای میبردن ...
  • IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    13 1
    یاد وخاطره سربازان عزیز شهید وطن گرامیباد جوانان رشیدی که غریبانه در دورترین نقاط کشور جان عزیزشان را فدای وطن شان وحفظ امنیت مردم کردند
    • ح IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
      15 0
      بله ولی سهم مسئولان از رده پایین تا بالا از این امنیت بیشتر از مردم است اگر این مشکلات....که مردم دارند نبود می‌گفتیم بله این امنیت بین مسئولان و مردم مساوی است و تبعیضی هم در کار نیست ولی افسوس که......
  • سجاد IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    12 1
    اون سرباز هایی که 150 کیلومتر یا کمتر از 200 کیلومتر از خونه دورن و اقامت میزنن داخل پادگان چه تفاوتی با اونا دسته از سرباز هایی هست که بیشتر از 200 کیلومتر فاصله دارن که این کسی براشون بی تاثیر شده. چه قانونیه این یعنی ذره ای به این فکر نکردن؟؟؟
  • امیر IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    20 0
    با سلام دلتون خوشه سرباز کم آوردن میخوان چندماه کم کنن حقوق هم کمی بیشتر کنن تا پادگان‌ها پر کنن به عنوان سیاهی لشکر
  • باند IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    11 1
    نرفتی سر مرزسراوان خدمت کنی تا بفهمی شعر می بافی به هم
  • ناشناس IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    17 2
    ... برای ۳ ماه خوشحال میشید حداقل باید یه سال کم میشد
  • ماهان IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    3 21
    نه اصلا" خوب نیست من موافق نیستم چرا ۳ماه کم شده از سربازی پسرمن اصلا" پسر خوبی نیست باید زیاد وایسه تا آدم بشه
  • IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    21 3
    کسی که خصوصیات شخصیتیش با حضور در محیط های نظامی همخوانی ندارد، چگونه این کابوس و شکنجه را تحمل نماید؟
  • IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    20 1
    متاسفانه با شکستن غرور جوان، مرد شدن حاصل نمیشود.
  • ایازی IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    13 1
    ماهم بهترین دوران زندگی در سنگرهای مقابله با ارتش بعث گذراندیم چه رنجهای کشیدیم هرلحظه انتظار ترکش وگلوله میکشیدیم
  • بنده خدا IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    3 1
    سربازی اگر هست باید برای همه باشد یعنی چه همیشه یک تعدادی به عناوین مختلف معاف می شوند این بی عدالتی هست که فشار می آورد بعد هم استخدامی بر ای پسران باید بیشتر باشد چون اینها نان آور خانواده هستند ومسولیت زن وبچه به گردنشون هستکارمند بانک‌ می بینی خانم هست معلم خانم هست دکتر خانم هست پرستاری خانم هست اینها هم بی عدالتی هست
  • محمدبیرامی IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    3 11
    با سلام حضرت آقا مسئله زمان جنگ نیستم آن موقع کسی برای پوست مقام نرفته بود کسی برای پول نرفته بود اما امروز همه برای مدیریت مقام بالا ريس شدن دورهم جم می‌شود کسانی شهیدان عزیز حاج قاسم باکری شهبازی لشکری کشوری همدانی جهان‌آرا چیت سازیان کسی می‌تواند از سیم خاردار های دشمن عبور کند که درسیم خاردارهای نفس خود گیر نکرد باشده اما همه گیر کردیم اداي بسیجی را درمی‌آوریم فساد همه جا نفوز کرد من و شماها اداي انقلابی را درمی‌آوریم حضرت آقا تنها است همدان
  • امیرعلی IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    1 15
    خدمت عالی به قرآن من دلم میخوای کردم به سال ۸۶بهترین دورانم خدمت سربازی
  • IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    18 1
    ... یچیزی برای خودشون نوشتند همه از سربازی راضی اند! عجیب نیست
  • ناشناس IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    10 0
    چرا سه ماه شامل برادر من نشد بهش گفتن فاصله ت با شهرتون زیر ۲۰۰ کیلو متر بهت تعلق نمیگیره این دیگه چه قانونیه مگه نگفتن شامل بومی و غیر بومی میشه
  • عبدالله بامدی FR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    9 3
    بخدا بهترین دورانه نمیدانم چرا اجباریه اگه دل بخواهی بود بهتر میشد چون دوسال خدمت یعنی 30سال عقب افتادن چون بعد خدمت تازه بدبختی ها شروع میشه نمونه ش خودم علاوه بر خدمت 8ماه رزمندگی داوطلب دارم خیر سرم ایثارگرم ولی با زباله دست وپنجه نرم میکنم اینه دستمزد ما بخدا قسم شرمنده زنو بچه ها مم خجالت میکشم بگم ماهمزمانی تو سن 14سالگی رفتم جبهه ولی چه فایده حیف شد
  • IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    8 0
    دولت زیر بار حقوق سربازها مونده میخواد واسه بازنشسته ها افزایش حقوق بده و همسان سازی کند ،توان پرادخت نداشتند فکر کردند این همه سرباز خودش میشود کلی پول واسه همسان سازی و فرار از این ستون به اون ستون ،خیلی هم دلخوش به این مقدار نیاشید
  • Ali DE ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    17 0
    چه بمبی واقعا پیچید، از حرفه ای شدن سربازی و برداشته شدن سربازی اجباری رسیدیم به اینکه فلانی 37 سالشه بچه داره ولی بازم میره سربازی، اون یکی هم میگه ممنون سه ماه کسر شد عالی شد، خب چند سال پیش که 21 ماه بود پدر بیامرز چه فرقی کرد؟ یه سری هم میگن آره عالی شد واقعا طنز هستید، 3 میلیون مشمول داریم زندگیشون رو هواس خودکشی دارن میکنن افسردگی نابود کرده جوونا رو، دارن نون دو تا خونوار رو میدن بعد بیان 3 4 میلیون حقوق سربازی بگیرن؟؟ مسخره نیست واقعا؟؟ با روح و روان جوونا بازی کردید هی لایحه های الکی و آبکی که هیچ کدوم بدرد مشمول ها نخورد، از اون ور هم میگید جمعیت کمه سن پیری زیاد شده یه پارادوکس خالص هستید ...
  • abbas IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    5 2
    این سربازهایی ک توی شهر هستن دیگه نباید زود بخوان برن او سربازها ی بدبخت ک توی مرزها خدمت میکنن اونا باید زودتر ترخیص بشن اونا توی شهرن ک باید دو سه ماه اضافه خدمت م بخورن
  • نرگس IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    3 5
    من هم مادر سرباز هستم وخیلی خوشحالم پسرم هم همینطور
  • ناشناس IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    2 3
    مژده به سربازان این یک قانون در ارتش است وقتی نیرو زیاد باشد در مدت زمان خدمت تخفیف می دهند و ربطی به اقا و گدا ندارد اقا خودت هستی که به کشورا خدمت می کنی ولی بقیه اقا ها خیانت می ونند
  • منتظر IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    4 0
    طرح معافیت 35سال دو فرزندی مثل بمب صدا کرد اما حیف که یک بار نشد مسولین به حرفی که می‌زنند پایبند باشند
  • رضا IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    4 1
    همه رو گفتین لر کرد ترک شمالی بجز عرب خوزستان که سرمایه ایران خوزستانه عرب خوزستان
  • محمد IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
    3 2
    در کنار تمام این سختی ها مخصوصا اگر دوتا فرمانده بد به پستت بخوره(البته خدارو شکر ما هم آموزش هم یگان فرمانده مرد به پستمون خورد و فرمانده یگانم 8ماه خدمت بودم شهید شد و تلخ ترین خاطره زندگیم بود ولی از اونایی که یک سال به بالا خدمتشون تموم شده سوال کنید همه افسوس دوران خدمت رو میخورن،واقعا دوران طلایی زندگی هست این دوستان هنوز داخل خدمت هستن و اکثرا قسمت بد خدمت که دوری از خانواده هست رو میبینن ترخیص بشن بعد یک مدت میفهمن چه لحظاتی رو داشتن
  • رضا IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
    15 0
    بری خدمت که چی بشه دوسال عمرت به فنا میره دوسال از زندگی عقب میمونی اونایی که رفتن چی شده حتی یه بار هم کارت پایان خدمت لازم نشده من یه بار رفتم شهرستان توراه ازمون مدارک خواستن کارت پایان خدمت نشون دادم قبول نکردن گفتن کارت پایان خدمت قبول نمیکنیم شناسنامه یا کارت ملی باید باشه جز دوسال از زندگی عقب بمونی دیگ بدرد هیچی نمیخوره
  • بهرام IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
    13 4
    سلام.خدمتتون عرض کنم.پدر بنده خدا بیامرز ارتشی بود .از اول جنگ تا پایان جنگ در اهواز و خرمشهر خدمت کرده بود و در خط مقدم راننده تانک بود.من در خدمت آموزشی بودم بودم که بخشنامه آوند هر کسی پدرش بالای پنج سال منطقه جنگی دارد تمام اولاد ذکور معاف هستن.من اومدم خانه تا نامه پدرم رو ببرم گروهان و تسویه کنم.اما پدرم قبول نکرد و گفت خون تو رنگین تر از هیچ کس نیست و برو خدمت کن و حرف همان جا و همان روز تمام شد.و من رفتم خدمت.محل خدمت من ۱۲ ساعت با شهرم فاصله داشت.گفتم حداقل من بیارین شهر مان.پدرم گفت خون تو از هیچ کس رنگین تر نیست .خدمتت رو بکن.خودش چند بار مجروح شد عمل قلب و چشم انجام داد تا روز آخ زندگی شبها داد می زد عراقی اومدن شلیک کنید.ولی هیچ وقت قبول نکرد بره جانبازی اقدام کنه.گفتن ۵۵ درصد جانبازی داری.گفت من وقتی استخدام شدم می دونستم ارتش جنگ و اسارت داره.و منتی برای هیچ کس نیست.و نگذاشت هیچ کس از افراد خانواده از مزایای خد متش استفاده کنه.به نظرتون کار خوبی کرد
  • سرباز سابق US ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
    17 3
    سربازی اجباری یا آفت بزرگ؟؟ بالا رفتن سن ازدواج کاهش امید و انگیزه و بوجود آمدن مشکلات و ضربات روحی و روانی گاهی اوقات همراه با خودکشی یا اعتیاد از ثمرات سربازی آن هم در شرایط بد اقتصادی برای نسل جوان جو پادگان ها بسیار شرایط بد روانی داره واسه سرباز من خودم سرباز بودم سربازی اجباری که در اکثر کشور های دنیا اختیاریه و فقط زیر ۱۰ کشور مثل اسرائیل کره شمالی و ... دست بردارید و سربازی اجباری رو حذف کنید زندگی من یکی به فنا رفت الان تقریبا یک ماه از سربازیم میگذزه هعی
    • مهدی IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
      10 1
      من شخصا به عنوان یک هموطن ، به روح و روان پدر بزرگوارت سلام و ادای احترام میکنم .🙏🌹🌺🌹🌺 کاش از این دست پدران غیرتمند و با شرافت خییییلی زیاد می‌داشتیم .ایشون یک انسان به تمام معنا بوده اند .درودها بر شرف پدر شما 🌺🌹
  • میثم US ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
    6 0
    یه قانون کاهش خدمت کامل چرت منی که از خونه دورم ۲۱ ماه خدمت بودم غیر بومی محسوب میشدم.الان با این قانون تا۲۰۰ کیلومتر شده بومی.😂حالا منی که از خونه دورم مرخصیم به زور میرم باید حسرت بکشم که خدمت اینجا با شهر خودم برابره و من دور از خونه ام
  • IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
    3 7
    بهترین دوران زندگی خدمت سربازی هست من که عشق کردم خدایی یگان خدمتم هم دور بود و هر سه ماه یکبار مرخصی میرفتم ولی فقط بگم که ایران هم عرب داره سرباز هستن
  • ناشناس US ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
    0 10
    من ناراحت شدم آقا لطفاً لغو کنید 3 سالش کنید
  • فهیمه IR ۰۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
    13 1
    چه بمبی بعدازخدمت بیکاروسرگردان
  • تیرداد IR ۰۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
    0 8
    میاد و میشه گفت آموزشی این دوره ماه عسل آن است با دوستانی تازه اما متاسفانه با ناراحتی و اشک بعد دوماه باید از هم جدا شد،در واقع از روزی که به خدمت سربازی رفته ام دیدم بازتر شده و نگرش نسبت به زندگی عوض شده و یگان خدمتی بنده نیر فوریت ۱۱۰ هستش که با وجود سختی هایش خیلی خوب تجربه های زیادی داره که در ادامه زندگی به دردم خواهد خورد همه جای ایران سرای من است،زنده باد ایران🫡🫡🫡
  • DE ۰۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
    17 0
    جوانان ما باید دوسال از بهترین زمان عمرشان را پاسداری کنند در عوض جوانهای این افاغنه پول در آورند ودر سبز میدان ......مست باشندو آزاد وهر غلطی می‌خواهند بکنند
  • US ۰۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
    22 0
    سال68سربازی رفتم وهنوز چوب اون دوسال. امیخورم .به هیچ وجه نمیذارم پسرم سربازی بره .
  • حامد IR ۰۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
    17 0
    21یک ماه و 10روز توی ارتش خدمت کردم هر سختی و ذلتی رو که بگید کشیدم و دو سال از بهترین روز های عمرم نابود شد الان سه ماه هست خدمت تموم کردم هنوز کارتم نیامده
  • محمد رضا IR ۰۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
    1 7
    خداوند حافظ جان سربازان عزیز مان باشد بهترین دوران زندگی انسان دوران سربازی هست من الان ۳۰ سال خدمتم تمام شده هنوز دلم می‌خواهد برم سربازی اگر همین سربازان نباشند ما نمی‌توانیم راحت بخوابیم خدمت سربازی یک عبادت هست
    • エルファン ネ。 HR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
      7 0
      تو که خیلی دوست داری بیا جای منم برو دو سه نفرم پیدا میکنم جاشون بری
  • طب IR ۰۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
    9 0
    ببین کدوم آقا زاده ای رفته سربازی که مدتش کم کردن ساده نباشید ...
  • عارف HK ۰۴:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
    10 0
    سه ماه کم شد از سربازی ؟؟ اوضاع اقتصاد و اشتغال چطوره ؟ اوظاع مسکن؟ پوشاک و پوشک ؟ خیلی ممنون که سه ماه از خدمت اجباری کم شد ، اجباری که داخل کم تر کشوری هست در حال حاظر ، البته داخل کشور هایی هم که هست مزایای خیلی بالا تری داره ،
  • ناشناس IR ۰۵:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
    4 0
    دردمان وقتی بیشتره که سال ۷۲ تومنطقه کردستان- مریدان - سره مرز ۲۴ ماه خدمت کنی باماهی ۱۰۰۰ ریال حقوق حالا با باز نشستگی واستفاده ای سابقه دوسال باید خدمت باید ۲۰ تا۳۰ میلیون بخریش !!!! درد ازین بالاتر؟
  • یک مادر IR ۰۵:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
    8 1
    درجواب یکی ازنظرات که نوشته بود یه کشورنام ببرکه سربازی اجباری نباشه؟الان عصرانفجاراطلاعات هست....سرتون رومثل کبک دربرف فرونبرید....کلی کشورهست که بایه سرچ ساده دراینترنت می تونین مشاهده کنیدازجمله استرالیا ....بقیه روعزیزان دراینترنت مطالعه کنند
  • مرتضی IR ۰۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
    7 1
    من الان ۲۴ ماه تموم کردم این باعث شده تصویه کلی بزنن برا ۶۰ سرباز که من تصویم عقب افتاده بعدش هم از وقتی خبر ۲۱ ماه اومده کادر نظامی از عمد با سربازا جنگ روانی شروع کردن مثلا ساعتای خروجو عوض کردن ساعت ۱۴ ساعت خروجه از عمد ۱۷ یا ۱۸ میذارن بریم یا روزای خانواده خودشون میرن ولی سربازایی که خروجشون ساعت ۱۴ هست ممنوع الخروج میکنن بخدا انصاف نیست
  • وزو US ۰۶:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
    14 0
    دارن دون می پاشند، احتمالا جنگ در راه هست
  • مهرداد IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
    10 0
    اگر خدمت مقدسه چرا بعضی ها برای خود استثنا قائل شده اند
  • ناشناس IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
    1 14
    چرا عده ای با سربازی مخالفن از نظر من که باید همه برن هم دخترا هم پسرا جوری شما اصلا میدونین این امنیت چطور برقرار میشه یه عده ای که فقط بلدن مفت بخورنو بخابن حتی فرزند وزیر هم باشی باید سربازی بری حق و عدالت یعنی اینکه همه باید سربازی برن وظیفه همه هست
  • محمد IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
    0 8
    بنظر کار کاملا اشتباهی هست و این طرح اسرائیلی آمریکایی هست جهت ضعیف کردن ایران. بچه ها به این نگاه نکنید که زودتر کارت پایان رو میگیرید به این فکر کنید که امنیت مرزها کم میشه. مگه ما خدمت نکردیم. نترسید.
  • سجاد IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
    9 0
    واقعا دوسال از عمر رو میبره الکی اون کشورها رو نگاه کنید ۰۰۰۰۰۰۰
  • ناصر FR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
    1 0
    سلام من متاهلم دو فرزند دارم چند ماه باید سربازی بزنم
  • اصغر IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
    1 5
    باورتان نمی‌شود بعد ۱۷سال دوست دوران سربازی که اهل مشهد بود رو امسال توی کربلا همدیگه رو دیدیم
  • شاهین IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
    2 0
    شامل حال من نمی باشد چون باید 200کیلومتر فاصله داشته باشد از خانه تا پادگان من 140کیلومتر و غیره بومی بودم خدمتم 21ماه بود و اگر این200کیلومتر حقیقت داشته باشه دیگه هی خدمت خودمون انجام میدهیم و هیچ نفعی برای مان ندارم
  • بی نام IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
    0 5
    سربازی نه بده نه خوبه.یه وظیفه هستش.
  • HRM IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
    9 0
    قبلا خدمت۱۸ماه بود سه ماه اضافه کردن شد۲۱ماه حالا دوباره ۳ماه کم کردن همون قبلی شده این ... بذارین کنار خسته نشدین #حذف همیشگی سربازی اجباری
  • US ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
    6 2
    سلام.قانون سربازی دستور رضا شاه بود چون دید که ایرونی های اون دوره بله قربان گو بودن که ناشی از سیاست قبیله ای قاجار بود.دلیل سربازی هم آموزش زندگی بود.الان اما صدسال گذشته دنیا هم پیشرفت کرد ولی ما هنوز گیر قانون رضاخانی هستیم.ای کاش سربازی رو فقط ۱۰ماه یا یه سال میکردن تا همه با خیال راحت دنبالشو میگرفتن.
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
    1 5
    یادش بخیر واقعا با همه سختیها که در دوره خدمت کشیدیم اونم منطقه سیستان وبلوچستان زمان ریگی. ۹ نفر از همرزمها شهید شدند روحشان شاد .ولی مرد بودیم با دوازده سال فعالیت در بسیج وداشتن شیش کارت در تمامی رزمهای پایگاهی وپارتی که داشتم عاشق خدمت به وطن بودم فکر میکنم تنها سربازی بودم که خدمتم به پایان رسید بازم سه ماه بیشتر مخفیانه خدمت کردم .انقدر علاقه داشتم که دلم نمیومد کارتمو بگیرم ودرست بعد از پنج سال دوباره به همان پادگان رفتم وکلی خاطرات برایم دوره شد.درود به باشرفهای وطن پرست
  • کنیز رضا بافتی IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
    9 0
    این ارتش برای جنگ با اسرائیل آماده میشه وگرنه سه ماه که چیزی نیست قانون میاد را 12 ماه اجباری می‌کنند به چه چیز دولت در خوش کنیم هرروز یک تاکتیکی ویژه‌ای دارند
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
    1 9
    خیلی دلم میخاد از دوباره برم خدمت دورانه شیرین زندگیم بودم
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
    2 0
    ما هم افتخار میکنیم اما ما که۲۴ ماه خوزستان خدمت کردیم الان بعد از چند سال رفتیم رفتیم سابقه بیمه سربازی رو بخریم گفتند ۹۰۰۰۰۰۰تومان مسئولان محترم یه فکری هم برای ما که ۲۴ ماه خوزستان خدمت کردیم بکنند این عزیزان
  • حمید IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
    4 0
    الان پادگان دیگه پادگان نیست پسرمو فرستادم خدمت رفته پادگان کیفشو زدن گوشیشو زدن کاپشنشو دزدیدن الان ما باید چیکار کنیم
  • ناشناس IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
    8 1
    بنظرم دوره سربازی بایستی فقط یکماه بشه آخه دوسال از بهترین دوران زندگی که تو این موقعیت که اصلا کار وشغلی نیس واقعا حیفه که جوانی آدم تو پادگان سپری بشه لااقل تواین دو سال می‌تونه یه فنی ،شغلی ، یا هزار بدبختی دیگه انجام بده تازه جوان عزیزم رو هم اعزامش میکنند تو شهر دیگه حالا بیا و استرس اینو هم داشته باش که مشکلات جامعه گریبان‌گیرش نشه من بعنوان یه مادر مخالف سر سخت سربازی هستم لطفاً مسیولین به این امر مهم رسیدگی کنند فقط آموزش کافیه
  • مهدب IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
    6 0
    با سلام خدمت دوستان عزیز ما جوانها با سربازی رفتن و خدمت کردن به سرزمینمان مشکی نداریم مشکل ما تحقیر کردن ,لگدمال کردن شخصیت و عزت نفس جوانهای مردم در دوران سربازی هست در این دو سال خدمت بجای اینکه فنون نظامی به سربازها یاد بدهند دو سال از بهترین سالهای یک جوان را تباه میکنن عزت نفسش را لگدمال میکنن و در بعضی پادگانها مثل اسیر جنگی با سرباز رفتار میکنن و شخصیت یک جوان را نابود میکنن و بعد سربازی باید چند سال بگذرد تا یک جوان تازه برگردد به حالت طبیعی
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
    9 0
    پسر عموی من نخبه بود با مدرک دکترا امریه گرفت وبعد از بازگشت از سربازی اینقدر تحقیر شده بود که هزار بیماری روحی وروانی گرفته . حیف به خدا به تحصیلکزده ها توهین نکنین اینا نور چشم خانواده هاشونن . اون طفلک فنا شد ورفت
    • محمد IR ۰۵:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
      0 0
      بله درسته سربازی نه تنهامردنمیکنه ،فقط جوونهامون راتحقیرمیکنن وگاهامعتادمیشن و....افسرده و...به امید روزی که سربازی اختیاری بشه نه اجباری،اونایی که اینقدر علاقه دارن برن نه جوونهای پاک و ساده ای که میرن ومعتادبرمیگردن.
  • بیچاره IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
    3 2
    ای آقا ما که ۲۷ خدمت با ۲هزار کیلومتر فاصله وماهانه ۱۳۰ تومن خدمت کردیم پدرمان درآمد ولطف هیچکس هم شامل حالمان نشد آنهم درفقر وفلاکت آن‌زمان حتی کارت ایثار هم ندادن الان خدمت خیلی راحت شده
  • رسول IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
    5 1
    مامنتظر معافیت هستیم 35سن داریم متأهل مارو معاف کنید از زندگی افتادیم بخاطر این پایان خدمت نه کار خوبی نه امکانات از همه چی محروم هستیم
    • IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
      0 0
      خودخواه نباش واقعیت رو قبول کن و برو خدمت
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
    3 8
    خدارو شکر چهارتا پسران من رفتن سربازی نه فراری نه جریمه بدون مشکل این راهی ست که باید طی بشه پسرم لیسانس ولی کارش نظافت آشپزخانه دستشویی ظرف شستن سخت بود ولی تمام شد سخت بگیری سخت میگذره ایران سر افراز زنده باد
  • جهان صنعتی IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
    0 1
    سرباز شهبازی با این همه استعدادی که در شما در این مقاله دیده شده پیشنهاد میشه کادری بشی.آینده درخشانی در انتظار افراد صنعتگر مثل شما در نظام است سرباز شهبازی
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
    1 4
    بادرود. آنها که می گویند سربازی موجب اتلاف عمر است بگوینید در همه عمرشان چه کرده
  • مهدی IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
    4 0
    واقعا همه سرباز ها عصبی هستن چرا خب ابلاغ نمیشه به پادگان ها؟ چرا ذهن همه رو درگیر ابلاغ کردین وقتی تصویب شده؟ ابلاغ کنید دیگه
  • هموطن IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
    8 1
    امیدواریم به خاطر کسر بودجه نباشه
  • سعید طاوسی IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
    8 0
    من الان بیست و دوم ماه وپنج روز دارم پست میدم بس کو؟
  • IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
    1 0
    خوب نوشتید ولی یک سوال آیا جوانی که خدمت سربازی می رود به آینده اش برای زندگیش برای تشکیل خانواده اندیشده اید با این همه تورم دستوری که ایجد کرده اند میتواند تشکیل خانواده دهد آیا به مسکن این جوانان فکری شده است فقط وفقط مفتخوران وصندلی بدستان حق این جوانها را پایمال می کنند
  • IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
    0 0
    در تورکیه خدمت سربازی شش ماه هست دومن همه جای وطن سرای من هست اما سنگینی ترازو در نزد نژاد پرستها هست
  • IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
    0 0
    سربازی خیلی خوبه تو کشور ما همسه جوانان بیکارند حدقل سربازه دوسال کیف میکنند
  • سیاوش IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
    1 0
    دو سال از عمرم بیخودی رفت
  • فرزان IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
    0 0
    من سرباز امریه هستم کاش این لطف هم شامل ما میشد
  • IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
    0 0
    مدت خدمت سربازی باید همواره ثابت باشه توهم موقع سربازی فرزندان مسولین میره
  • IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
    0 0
    شما مردها به خودتون رحم کنید در حال حاضر هیچ زنی در تصویب قوانین و مدت سربازی دخالتی نداره پس شما مردها که در مسند قدرت نشسته اید به خودتون رحم کنید و مدت سربازی را نهایت به ۶ ماه برسونید تا هم هزینه های دولت کاهش چشمگیری کند و هم نیروی جوان و تحصیلکرده سریع جذب کار و ازدواج و فرزند آوری شوند .
  • من سال ۷۶ رفتم خدمت ... IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
    0 0
    دائمی نیست عزیزان ، دلخوش به این مقدار نباشید
  • سعید بهمن پوری IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
    1 1
    نظراتتون جالبه.. بنده با 35سال سن و دارای 2 فرزند یکی معلول جسمی حرکتی بمدت یکسال درخدمت هستم و با کسری 21ماه شده .. درارتش جمهوری اسلامی خدمت میکنم همه هم میدانند و از وضعیت من خبر دارند.. کلی هم خدمات از رفتگری تا جارو زدن و همه ی کار تا الانش ک هستم انجام میدم همش هم بخاطر دخترم اومدم خدمت و هیچگونه رحمی بمن نشد جز سبک شدن خودم و مزایای بومی بودن ..آیا کسی هست بمن بگه چرا هنوز با انجام 21ماه با کسری متاهل و فرزندی 3 ماه هم رهبر بخشیده هروز در پادگان گیر یه مشت بچه دهه هشتادی هستم پشت میز به من میگویند هنوز خدمت داری؟ یک مسئول بزرگتر نگاه پرونده ی ما نمیکنه ... من منزل اجاره ی دارم پول بنزین موتورمم دیگه کفاف نمیده هندل کنم برم... تو بارون و گرما سرما یکسال هرچه گفتند گفتم چشم... اما هیچ مروت ی بهم نشده بنظر خودم.. کلی مشقت و مشکلات توی زندگیم دارم ..قوای ارتش جمهوری و انسان های نیرو انسانی ستاد شیراز میتونستند یک بار از دوش من بردارند... خیلی چیزا تو مجازی خوندم راجب سربازی که تو واقعیت همش دروغ از آب در میاد... کاش یکی پیدا میشد میگفت بعد این همه سال حق تو نیست همدرد همرزم ..
  • سبیی IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
    1 1
    سربازی برای کسانی که تا ظهر می خوابند وحشتناکه برای کسانی که مسئولیت پذیر نیستند و همیشه یک نفر زیرشون را جمع می‌کنه فاجعه است
  • حسن IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
    0 1
    سربازی مانند ازدواج است ... وقتی مجردی میخواهی ازدواج کنی . وقتی ازدواج کردی میدونی مجردی بهتر بود . وقتی سربازی رفتی روزشماری می‌کنید زودتر تمام بشه وقتی تمام کردی مدتی که گذشت می‌فهمید بهترین دوران زندگی سربازی بوده.
  • محمدرضا US ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
    2 0
    پسر من ۲۱ ماهش اخر مهر پر شد.ولی پادگان بهشون تسویه نمیده.میگه تا سرباز بهمون ندن بهتون تسویه نمیدیم! واقعا یعنی چی؟!
  • صفدر جهانی IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
    0 1
    ۳ ماه چیه اخه حداقل یک سال باید کاهش می دادند
  • Mah IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
    3 0
    مرد شدن!؟ لطفا سربازی را به این الفاظ و اصطلاحات مختلف ربط ندهید. مگر قصد آزار و اذیت اشخاص را داریم؟ سربازی اجباری کاملا اشتباه است. هر فردی باید دوره آموزشی را پشت سر بگذارد که به دلایل مختلف و به هر علتی اگر جنگ شود حداقل بتواند از کشور دفاع کند. اما این مدت سربازی واقعا فقط وقت تلف کردن است. هرجا به دنبال کار باشید قطعا با کارت پایان خدمت باید اقدام کنید. پس سربازی اجباریست. هیچکس هم از سربازی خوش نگفته است و ...
  • یک ایثارگر CZ ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
    0 4
    جالبه جوانان اسرائیلی از همه جای دنیا خودشون رو به کشورشون میرسونن تا داوطلبانه سربازی برند اونوقت جوانان غیور ایرانی ! از کاهش مدت سربازی نمیدونن چه جوری خوشحالی کنند....!!
  • سجاد IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
    1 0
    خدارو شکر معاف شدم، ولی تاوانش بی پدر بزرگ شدن بودو مثلا فرزند شهید🤣🤣 خیلی مسخرستا مخصوصا اینکه بهم فقط پیشنهاد کار تو نظامو دادن
  • سرباز خسته IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
    0 0
    سلام کسی هم هست با این قانون 3ماه تصفیه کرد. یعنی اجرایی شد؟
  • حامد IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
    0 0
    به حال من که فرقی نمیکنه که سه ماه کم شه،من که،خدمت کردم و منت و بی‌احترامی از یک ... دیدم خدا لعنتشون کنه
  • رضا IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
    0 0
    نه سربازی اختیاری میشه و نه یک ساله میشه ... عمر خودتون رو با این افکار و شاید ها تباه نکنین و زودتر این دندون لق رو بکنین وگرنه از سنش که بگذره یک روزش هم نمیتونین تحمل کنین . هر چی به تاخیر بندازینش به ضرر خودتونه . از ما گفتن بود
  • سیروس IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
    0 0
    خودتون میگین بهترین دوران جوانی رو برا مملکت گذاشتن،بعدش همون سربازی که مورد تعریف و تمجید هس،باید دوستای که برا کشور جون کنده،خودش پول بیمه این دوسال رو بپردازه،،،،واقعا با سه ماه کم یا زیاد چه فرقی میکنه...
  • ایرانی اصیل IR ۰۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
    2 0
    خدمت از مردم عادی، عیش و نوش آقازاده ها در خارج.کجاش عدالته؟
  • متین IR ۰۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
    2 0
    سربازی اگه خوب بود کسی از کم شدن مدتش خوشحال نمیشد. عامل هرچی بدبختی برای جووناس
  • هادی US ۰۶:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
    1 0
    سربازی خوبه جنبه خودسازی داره بشرط اینکه ب شخص حقوق بدن ن این حقوقی ک الان میدن وزارت کاری چون دوسال طرف از عمرش می‌ذاره و اول جوونی باید کار کنه پول دربیاره بنظر من ک باید حقوق وزارت کاری بدن
  • حمزه IR ۰۶:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
    0 0
    سلام دوستان این سه کسری هنوز نامه اش به یگان ها نرسیده کی میرسه آخه من ی ماهم بیشتر خدمت کردم
  • ناشناس IR ۰۶:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
    1 0
    اتفاقا سربازی جالب نیست وقتت عمرت میره کی گفته مراقب مواد فروشن خود سرباز تو‌ دوره ما عملی بود اونم زیاد بد یا خوب خوشگل یا زشت همه جا هست درست ولی جالب نیست حرف زیاد مختصر و مفید گفتم
  • ناشناس US ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
    0 0
    سلام پسر منم برج۸رفته،ایکاش قانون برای همه یکسان بود و همه میرفتن نه برای بدبخت بیچاره ها.
  • GB ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
    1 0
    اگه سربازی رفتن این قدر که ادعا میکنی باحاله و خوبه چرا وقتی میگن سه ماه کم شده چرا این قدر همه خوشحالی میکنن؟
  • مرتضی منصوری IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
    1 0
    عرب جنوبي هم داریم كه بعد از ٨سال جنگ به چشم شما نیامد
  • حیدری IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
    1 0
    آنوقت در میان همه قومیت ها که نام بردید عرب زبان جایی نداشت بعد به دیگران میگویید...
  • Arzhanq IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
    2 0
    کل اروپا کشورهای عضو ناتو خدمت نمیرن بقیه هم اگه ۵ سال میرن به عنوان کادر در استخدام ارتش بامزایای خوب میرن سربازی کارگری مجانی هس فکر نمیکنم کیی حاضر باشه ۳ روز کارگری مجانی انجام بده چه برسه دوسال
  • محمد IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
    1 0
    والا الان ده روزه این خبر ابلاغ شده ولی هر چی میریم براتسویه میگن رو سیستم ما هنوز چیزی نزدن
  • میثم IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
    1 0
    حسود نباشیم من خودم دوسال خدمت کردم از اینکه خدمت سربازی کم شده یا بعضی ها معاف شدن خیلی خوشحالم خدمت سربازی وقت تلف کردنه خدا پشت و پناه سربازایی که شانس نداشتن
  • محمد IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
    0 0
    عالی
  • رضا IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
    0 0
    من که ۲۲ ساله از پایان خدمتم میگذره هر روز آرزو می کنم ای کاش هنوز سرباز بودم. بیخیال غم دنیا آزاد و رها تمام دقدقه ام خوشگذرانی با هم آسایشگاهیها
  • ادریس حاج سیف DE ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
    0 0
    سرباز شرف یک ملت است ... سر سلامتی همه سربازهای وطن ...
  • ایرج مقدم IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
    0 0
    سربازی وظیفه هر انسان برای کشور هست ولی خوب بود اجباری نباشه خیلی بیکار هستند برای آنها مثل بعضی کشورها قرارد بسته بشه من گشاورز هستم پسرم داره میره خدمت من حاضرم حقوق ۳ سال یک نفر بدم پسرم خدمت نره
  • US ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
    0 0
    قربان آقا شوم که لطفش همیشه شامل حال ملت است انشالله همیشه سایش بر سر ما باشد
  • ایرانی ام IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
    0 2
    خدمت سربازی به وطن باید افتخار هر میهن پرستی باشه. یکی از بهترین دورانهای زندگیه. خاک بر سر هر وطن فروشی که خدمت به وطن را نادیده میگیره و مسخره میکنه.
  • مسعود ابراهیمی US ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    0 0
    حوانان امروزی که ۷۰درصدشون با لم دادن روی پشتی بالش وتمام فکرشون گوشی وفضای مجازسست شاید بعضی هاشون احترام را لگدمال میکنند حتماََ سربازی نیاز جوان هست کم کاستی ها یاد میگره منظم با شعورتر وآینده شون تضمین خصوصآََ درتشکیل خانواده بسیار مفید است مقایسه کنید اونی که سربازی نرفته تنبل بی خاصیت بی نظم غور غورو خانواده ناراضی ازخودش جوان سربازی مقدس است پر از خاطره ای کاش من برمیگشتم به زمان سربازیم بسیار ورزیده ولی الان پیروفرسوده برو خدا پشتیبانتان ودعای خیر پدر ومادر نسیبتان باشد.
  • م IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    1 0
    سربازی برا عشق خدمتها خوبه نه واسه ما که دو سال از بهترین سالهای زندگی مون هدر رفت تو شرکت کار می کردم به خاطر خدمت سربازی کارم رو از دست دادم زندگی کلا خراب شد ....