رمان «بخش سرطان» نوشته الکساندر سولژنیتسین با ترجمه سعدالله علیزاده که به‌تازگی از سوی انتشارات امیرکبیر به چاپ چهارم رسیده درباره جو خفقان و رعب و وحشت حکومت استالینی اتحاد جماهیر شوروی می پردازد.

استالین

همشهری آنلاین- گروه فرهنگی: رمان «بخش سرطان» نوشته الکساندر سولژنیتسین با ترجمه سعدالله علیزاده به‌تازگی از سوی انتشارات امیرکبیر به چاپ چهارم رسید. بخش سرطان، رمانی شبه‌خودزندگینامه، به قلم برنده جایزه نوبل ادبیات در سال ۱۹۷۰، الکساندر سولژنیتسین است. این رمان خواندنی و پرکشش که با شاهکار یکی دیگر از برندگان نوبل-کوه جادو اثر توماس مان- مقایسه می‌شود، به رابطه گروهی از افراد در رمان بخش سرطان یکی از بیمارستان‌های ایالتی اتحاد جماهیر شوروی در سال۱۹۵۵، ۲ سال بعد از مرگ استالین می‌پردازد. درحالی‌که تجارب شخصیت اصلی داستان با نام اولگ کوستوگلوتوف، به شکل نزدیکی منعکس‌کننده تجارب خود نویسنده است، بیماران دیگر، نشان‌دهنده طیف گسترده و گوناگونی از شخصیت‌ها و طرز فکرهای موجود در روسیه، چه در شرایط عادی و چه در بیماری و رنج هستند. رمان همچنین اثری جریان‌ساز و تصویری فوق‌العاده گیرا از زندگی در اتحاد جماهیر شوروی به مخاطب خود ارائه می‌کند.

اگر داستایفسکی و تولستوی را ستون‌هایی بدانیم که ریسمان ادبیات کلاسیک روسیه را استحکام بخشیده‌اند، بی‌شک الکساندر سولژنیتسین بندباز ماهری است که روی این ریسمان، هنرنمایی می‌کند. تلفیق هنرمندانه فضاسازی داستایفسکی و شخصیت‌پردازی تولستوی در رمان عظیم بخش سرطان، اثری را ارائه کرده که در عین کلاسیک بودن، شاخصه‌های یک اثر ادبی مدرن را به حد کمال داراست.

دو سال پس از مرگ استالین چه بر سر بیمارستان دولتی آمد؟ | متن زندگی دوران اتحاد جماهیر شوری چگونه بود؟|مردم در انتظار معجره‌ای هستند که فرانخواهد رسید!
روی جلد کتاب

در بخش سرطان، قهرمان نداریم. ضدقهرمان هم نداریم. تمامی شخصیت‌ها هم ترحم برانگیزند و هم تنفر برانگیز. آدم‌های حاضر در داستان، به سنت تولستوی، هر یک نماینده بخشی از جغرافیای زمانی خود هستند که در جغرافیای مکانی نامشخصی به سنت داستایفسکی گردهم آمده‌اند. این سرگشتگی مدام بین واقعیت و خیال همان چیزی است که سولژنیتسین را در خلق جهانی یکه و درعین‌حال کاملا ملموس و واقعی موفق کرده است. درواقع بخش سرطان فقط داستان فضای ماتم‌زده شوروی استالینیستی نیست، بلکه اثری است فراتر از مکان و زمان و روایتگر تمام مردان و زنانی که اسیر غده‌های سرطانی خویش، روزها، ساعت‌ها و ثانیه‌ها را به انتظار فرارسیدن مرگ شمارش می‌کنند یا پشت پنجره چشم‌انتظار وقوع معجزه‌ای هستند؛ معجزه‌ای که هرگز از راه نخواهد رسید.

الکساندر سولژنیتسین، تاریخ‌نگار و رمان‌نویس برجسته روس در قرن بیستم بود که در سال ۱۹۷۰، جایزه «نوبل ادبیات» را از آن خود کرد.

انتشارات امیرکبیر این رمان ۵۹۹ صفحه‌ای را به بهای ۴۹۵ هزار تومان منتشر کرده است.

کد خبر 801745

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha