شنبه ۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۱
۰ نفر

صهیونیست‌ها در حال باختن این جنگ هستند چون اهداف آن از جمله حذف فلسطین محقق شدنی نیست.

غزه

گروه دیپلماتیک - همشهری آنلاین: اسرائیل در حال باختن جنگ غزه است نه به این دلیل که توانایی نظامی، یا ثروت، یا هوش دیپلماتیک ندارد، بلکه به این دلیل که اهداف این جنگ بر پایه یک سیاست شکست خورده بنیان گذاشته شده است؛ حذف فلسطین؛ هدف سیاسی که هیچ قدرت نظامی قادر به تحقق آن نیست. ساده ترین راه برای شکست خوردن در یک جنگ، تعیین اهداف غیرممکن یا متناقض در آن نبرد است. مثال‌هایش در تاریخ کم هم نیستند. حمله چند سال پیش آمریکا به عراق با هدف بازسازی خاورمیانه و عراق، هدفی توهم‌آمیز بود که شکست آن را می‌توان در تظاهرات گسترده در مقابل سفارت آمریکا در بغداد و هدف قرار دادن پرسنل آمریکایی در این کشور دید. ارتش آمریکا در طول طولانی‌ترین جنگ مدرن که در افغانستان داشت شاید در درگیری نظامی به‌طور مقطعی پیروز بود اما زمان خروج از این کشور، کنترل را به طالبان واگذار کرد.

اهداف 3گانه جنگ غزه

اسرائیل در جنگ فعلی خود سه هدف را تعیین کرده است، دو هدف صریح و یک هدف ضمنی؛‌ و بعید به نظر می‌رسد که با وجود برتری نظامی، اقتصادی و دیپلماتیک هیچ یک از آنان محقق شود. دو هدف صریح تل‌آویو آزاد کردن اسرا ـ اعم از نظامی و غیرنظامی ـ و از بین بردن جنبش حماس است. هدف ضمنی این است که بازدارندگی خود را در برابر هرگونه حمله‌ای در آینده تقویت کند.

اما واقعیت این است که دو هدف آشکار اسرائیل یعنی آزاد کردن اسرا با حذف حماس در تضاد است. تنها اسرایی که تاکنون آزاد شدند 4 غیرنظامی آن هم پس از مذاکره با حماس به رهبری قطر بود و آزادی شمار بیشتری از اسرا مستلزم مذاکره با حماس است. در اینجا این پرسش مطرح می‌شود که اگر تل‌آویو متعهد به از بین بردن حماس است، چرا حماس باید اسرا را آزاد کند؟

چالش‌های فزاینده رژیم‌صهیونیستی

کارزار بمباران شدید نوار غزه خود تحقق یکی از اهداف این جنگ یعنی نابودی حماس را بسیار دشوارتر کرده است.در واقع، برتری نظامی و تجهیزاتی اسرائیل به علیه خودش تبدیل شده است. ارتش رژیم‎صهیونیستی بیش از 150هزار نیروی فعال و 400 هزار نیروی ذخیره دارد. اسرائیلی‌ها به‌لحاظ هوایی هم برتری دارند و تمام مسیرهای ورود و خروج از نوار غزه را هم کنترل می‌کنند به جز گذرگاه رفح که آن هم توسط مصر در همکاری با تل‌آویو و واشنگتن اداره می‌شود. در مقابل این به اصطلاح یکی از پیشرفته‌ترین ارتش‌های دنیا، تعداد اعضای حماس بین ۱۰تا ۴۰هزار نفر برآورده شده، کسانی که در مقایسه با ارتش اسرائیل به تجهیزات جنگی ساده‌تری دسترسی دارند.

مشروعیت بیش از پیش حماس

اما حمله دیوانه‌وار صهیونیست‌ها به تمام نقاط نوار غزه از مساجد و کلیساها گرفته تا بیمارستان‌ها و نانوایی‌ها تردیدهای جدی را درباره توان نظامی تل‌آویو ایجاد کرده است. اکثریت قریب به اتفاق قربانیان غزه،‌ غیرنظامیان هستند و تقریبا نیمی از کشته شدگان کودک هستند. مقیاس این رنج به حدی است که رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه، که اخیراً در یک جلسه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل تلاش کرده بود روابط با تل‌آویو را عادی‎سازی کند، اکنون حماس را «سازمان آزادی بخش» نامیده است. ترکیه تنها نیست. اردن، مصر و لبنان هم حملات صهیونیست‌ها را محکوم کرده‌اند. در واقع حملات غیرانسانی اسرائیل نه تنها حماس را منزوی نکرده که به‌طور بی‌سابقه‌ای به آن مشروعیت بخشیده است.

اسرائیل در حال باختن این جنگ است چون اهداف آن محقق شدنی نیست. تنها سوال این است که فهرست هزینه‌های این درگیری چقدر باید بالا برود تا صهیونیست‌ها و متحدانش حقیقت این شکست را بپذیرند.

منبع:‌وب‌سایت The Wire

کد خبر 801996

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha