انتشارات همشهری دو کتاب جدید در حوزه سواد رسانه منتشر کرده است که هر یک در جایگاه خود جای تأمل و مطالعه و مراجعه دارد.

سواد رسانه

به گزارش همشهری آنلاین  نشر همشهری دو کتاب با نام‌های «رسانه اجتماعی حقیقت و خود مراقبتی» و «دروغ‌رسانی و دستکاری در رسانه‌های دیجیتال» منتشر کرده است. به اجمال نگاهی به این دو کتاب می‌اندازیم:

حقیقت را چگونه بیابیم؟ |‌در مقابل دروغ‌پردازی چگونه از خود مراقبت کنیم؟

دروغ‌رسانی

کتاب «دروغ‌رسانی و دستکاری در رسانه‌های دیجیتال: آسیب‌شناسی اطلاعاتی» نوشته «آیلین کالوتی» و «جین سوتر» با ترجمه مریم تقی‌خانی به تازگی منتشر شده است.

«دروغ‌رسانی و دستکاری در رسانه‌های دیجیتال»، مدلی از فرایند دروغ‌رسانی ارائه می‌دهد که دربرگیرنده چهار بعد یا موضوع مقطعی است: بازیگران بد، پلتفرم‌ها، مخاطبان و پادکارها. گام بعدی تحلیل طیفی گسترده از مطالعات موردی بین‌المللی در حوزه‌های اطلاعاتی مختلف، از جمله سیاست، سلامت و جامعه است. در روشن کردن رابطه متقابل بین چهار بعد دروغ‌رسانی آنلاین و تجلی آنها در زمینه‌های مختلف، کتاب نشان می‌دهد که دروغ‌رسانی آنلاین یک مشکل پیچشده با دلایل فراوانی، همپوشانی و بدون راه حل آسان است. نتیجه‌گیری کتاب، مشکل دروغ‌رسانی را در گرایش‌های اجتماعی و سیاسی گسترده‌تر بیان می‌کند و ارتباط نوآوری‌های رادیکال را در مشارک دموکراتیک برای رویارویی با محیط پسا حقیقت به بحث می‌گذارد. دروغ‌رسانی در هند، دروغ‌رسانی در یوتیوب، دروغ‌رسانی ضد واکس در زمانه همه‌گیری کرونا و پاسخ اتحادیه اروپا، چهار مطالعه موردی کتاب هستند که خوانندگان را با جنبه‌های متفاوت دروغ‌رسانی آنلاین در نخستین دهه‌های هزاره سوم بیشتر آشنا می‌کند.

کتاب «دروغ‌رسانی و دستکاری در رسانه‌های دیجیتال: آسیب‌شناسی اطلاعاتی» با قیمت ۱۰۰ هزار تومان به تازگی از سوی انتشارات همشهری منتشر شده است.

حقیقت را چگونه بیابیم؟ |‌در مقابل دروغ‌پردازی چگونه از خود مراقبت کنیم؟

حقیقت و خودمراقبتی

کتاب «رسانه‌های اجتماعی، حقیقت و خود مراقبتی» با زیر عنوان «در رویارویی با فناوری‌های دیجیتال» نوشته «دیانا استیپینسکا» و برگردان فارسی فاطمه پیرهادی به تازگی از سوی نشر همشهری به ویترین کتابفروشی‌ها راه یافته است.

در سال‌های اخیر رسانه‌های دیجیتال به یکی از عوامل اصلی تأثیرگذاری بر مردم به معنای عام کلمه بدل شده‌اند. نحوه مواجه افراد با این نوع از رسانه، می‌تواند هم به عنوان محرکی برای پیشرفت باشد و هم ممکن است باعث افول یک جامعه شود. نبود درک لازم از شرایط موجود و عدم آشنایی کافی با فرصت‌ها و تهدیدهای پیش رو، ممکن است آسیب‌هایی را در کوتاه مدت و بلند مدت در پی داشته باشد. در این کتاب «رسانه‌های اجتماعی، حقیقت و خود مراقبتی»، نویسنده با پرداختن به پدیده‌هایی چون «پسا حقیقت و سویه سازی»، «اینفلوئنسری»، «ترول کردن»، «و «آشوبگری دیجیتالی» و «تحلیل رفتارهای افراد در استفاده از فناوری‌های دیجیتال، به دنبال رسم چشم‌اندازی از شرایطی است که در حال حاضر فناوری‌ها با خود به همراه داشته‌اند. در پایان نیز برای یافتن راهکارهای مناسب جهت استفاده بهینه از این شرایط بحث می‌شود.»

نویسنده در بخشی از کتاب می‌گوید: «انگیزه من از نوشتن این کتاب، تا حد زیادی، ناشی از حس عمیق بدگمانی است. به عنوان فردی که در حوزه جامعه‌شناسی «تعلیم دیده‌ام» نمی‌توانم این فرض را که پسا حقیقت بیگانگی ما از واقعیت است زیر سوال ببرم. اگر در عوض، نقض آن درست بود چه؟ به عبارت دیگر، اگر پسا حقیقت نشانه‌هایی از به دام افتادن مداوم ما در تله‌های پژواک سوژه که عمدتاً دیجیتالی هستند، باشد، چه؟»

کتاب «رسانه‌های اجتماعی، حقیقت و خود مراقبتی» با قیمت ۱۰۰ هزار تومان به تازگی از سوی نشر همشهری به دست مخاطبان سواد رسانه رسیده است.

کد خبر 802993

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    1 0
    ما با دروغ رسانه ای هم سرو کار داریم دیگه همشو فوت آبیم,,,من ندیدم رسانه های ما چیزی بگن درست از آب دربیاد