نشر نو به تازگی دو کتاب جدید با نام‌های «نامه‌هایی به دانشمند جوان» و «هفت غار» منتشر کرده است.

کتابفروشی

همشهری آنلاین- گروه فرهنگی: نشر نو به تازگی دو کتاب در حوزه تاریخ و زیست‌شناسی منتشر کرده است که به اجمال به این دو کتاب می‌پردازیم:

سندی درباره مطالعات باستانی | اگر می‌خواهید از زیست‌شناسی بیشتر بدانید این کتاب را بخوانید

 هفت غار

این کتاب، به‌ویژه برای ایرانیانی که علاقه‌مند به مطالعه و دانش‌افزایی و آگاهی درباره تاریخ کشورشان هستند، سندی است در حوزه مطالعات باستان‌شناسی و علاوه بر این، حاوی اطلاعات تاریخی دست اول است درباره آداب و رسوم و سلوک ایرانیان و خلقیات و توقعاتشان در دهه۳۰ خورشیدی.

ضمن خواندن این کتاب مدام از خودمان می‌پرسیم که باشندگان و ساکنان غار بیستون در حوالی کرمانشاه و غارهای کمربند و هوتو در بهشهر مازندران چطور روزگار می‌گذراندند و به‌واقع چه نسبتی با مایی دارند که ۲۰-۱۰ هزار سال بعد در همان حوالی روزگار می‌گذرانیم.

باستان‌شناسان یا صرفا خودشان و برای هم می‌نویسند، یا چندان تخیل و صنعت ادبی به‌کار می‌برند که عموما تشخیص علم از شبه‌علم یکسره دشوار می‌شود. اما تک‌نگاری هفت غار از جنسی دیگر است؛ هم مشحون است از اکتشافات علمی باستان‌شناسی پرشور و ثابت‌قدم که دیرزمانی در سرما و گرما غارهای خاورمیانه را روشمندانه درپی کشف آثار و نشانه‌های دوران پارینه‌سنگی می‌کاود و یافته‌هایش را طبقه‌بندی و مرتب می‌کند، هم مشحون است از توصیفات روایی در شرح مشقات و مصایب باستان‌شناس، تعامل با مردمان بومی از طنجه تا افغانستان و البته نحوه تعامل با کارگزاران دولتی.

نشر نو این کتاب ۳۶۳صفحه‌ای را به‌بهای ۳۸۰هزار تومان منتشر کرده است.

سندی درباره مطالعات باستانی | اگر می‌خواهید از زیست‌شناسی بیشتر بدانید این کتاب را بخوانید

نامه‌هایی به دانشمند جوان

کتاب «نامه‌هایی به دانشمند جوان» نوشته «ادوارد ویلسون» را مریم برومندی به فارسی برگردانده و به‌تازگی از سوی نشر نو منتشر شده است.

ادوارد ویلسون آموخته‌هایش از ۶۰ سال تدریس خود را در نامه‌هایی برای نسل‌های پس از خویش بازگو می‌کند. از خاطرات پیشاهنگی خود در دوره نوجوانی، آن‌زمان که دلمشغول مورچه‌ها و پروانه‌ها بوده، می‌آغازد و ۲۱ نامه را با داستان‌هایی از زندگی خویش پیش می‌برد. از انگیزه‌هایش برای زیست‌شناس شدن می‌گوید و از کامیابی‌ها و ناکامی‌های مسیری که پیموده است. در زمانه‌ای که بقای ما بیش از پیش به درکمان از علم گره خورده، ویلسون بر آن است که موفقیت در عرصه علم چندان به هوش سرشار یا مهارت ریاضی مربوط نیست و مهم اشتیاق و ممارست در یافتن و حل‌ مسئله است. او می‌کوشد خوانندگان کتابش را متوجه عشق به خلاقیت علمی کند و احترام آنان را به جایگاه کوچک انسان در زیست‌بوم سیاره برانگیزد.

ادوارد ویلسون (۲۰۲۱-۱۹۲۹)، زیست‌شناس و طبیعی‌دان آمریکایی، یکی از بزرگ‌ترین نظریه‌پردازان تکامل در جهان و نویسنده بیش از ۳۰کتاب درباره مورچه‌ها، بوم‌شناسی، زیست‌شناسی اجتماعی، تنوع زیستی و تکامل است. او استاد دانشگاه هاروارد بود و برنده جایزه‌های متعدد، ازجمله جایزه پولیتزر. دوران کودکی ویلسون در جنوب آمریکا و جمع‌آوری مارها و حشرات در جنگل‌ها و مرداب‌های این منطقه تاثیری ماندگار بر کار و زندگی‌اش گذاشت.

نشر نو این کتاب ۲۲۳صفحه‌ای را به‌بهای ۲۰۰هزار تومان منتشر کرده است.

کد خبر 803293

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha