شاخص کل بورس تهران در مبادلات دیروز بعد از ۲روز صعود با اندکی نزول مواجه شد و نتوانست از مرز ۲میلیون واحد عبور کند. اکنون پرسش این است که ریشه‌های ناتوانی بازار سهام از تداوم رشد چیست؟

بورس

شاخص کل بورس تهران در مبادلات دیروز بعد از ۲روز صعود با اندکی نزول مواجه شد و نتوانست از مرز ۲میلیون واحد عبور کند. اکنون پرسش این است که ریشه‌های ناتوانی بازار سهام از تداوم رشد چیست؟

به‌ گزارش همشهری، شاخص کل بورس تهران ظرف روزهای یکشنبه و دوشنبه و به‌دنبال تزریق نقدینگی از صندوق توسعه ملی به بورس با رشد مطلوبی مواجه شد. با این حال این رشد فقط ۲روز دوام داشت و روز گذشته دوباره با نزول مواجه شد. اگرچه میزان نزول شاخص، اندک بوده، اما آمارها نشان می‌دهد بار دیگر شتاب خروج پول از بورس بیشتر شده و ارزش معاملات خرد هم در سطوح پایین‌تری قرار گرفته است. در چنین شرایطی تحلیل‌گران در مورد دلایل نزول بورس، اتفاق نظر ندارند.

برخی بر این باورند که افزایش ریسک‌های بازار ناشی از وقوع جنگ در خاورمیانه ازجمله دلایل نزول بورس بوده و برخی دیگر افزایش نرخ بهره را دلایل نزول بورس می‌دانند. ایمان رئیسی یک کارشناس بازار سرمایه در این‌باره می‌گوید: با شروع جنگ میان حماس و اسرائیل سایر ریسک‌های موجود به حاشیه رفتند. درگیری موجود، ترسی را ایجاد کرد که باعث شد دیگر نه نرخ خوراک مهم باشد، نه نرخ بهره بین ‌بانکی و سایر ریسک‌ها.

تاثیر افزایش نرخ بهره

مریم محبی، کارشناس دیگر بازار سرمایه در این ‌باره گفت: زمانی که در بخشی از جهان تنشی شکل می‌گیرد، سرمایه‌گذاران به‌دلیل بروز نااطمینانی نسبت به آینده به بازارهای کم‌ریسک چون طلا روی می‌آورند.

امیر تقی‌خان تجریشی اما افزایش نرخ بهره را مهم‌تر می‌داند و توضیح می‌دهد: در شرایط کنونی، نرخ بهره در بازار پول و اوراق به اوج چند سال گذشته رسیده است. نرخ بهره بالا به ‌عنوان یک ریسک سیستماتیک به ‌شمار می‌رود؛ نرخ بهره بالا که به‌دنبال سیاست‌های انقباضی دولت محقق می‌شود، شرایط را برای بازار سرمایه سخت می‌کند. به‌عبارت دیگر، نرخ بهره بالا اصولا همراه با رکود در بازار سهام است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: افزون بر نرخ بهره بالا، شرایط متلاطم خاورمیانه و افزایش تنش‌ها در منطقه از دیگر دلایل افت شاخص سهام است. ریسک جنگ، بازده مورد انتظار از بازار سرمایه را افزایش داده و منجر به افت سرمایه‌گذاری در بازار سهام و در نتیجه کاهشی شدن قیمت‌ها شده است.

محمدهادی بحرالعلوم بدون درنظر گرفتن رشد نرخ بهره و وقوع جنگ در خاورمیانه، توسعه نیافتن زیرساخت اقتصادی و مالی کشور را عامل چالش‌های بورس معرفی کرده و می‌گوید: اگرچه در ۲دهه اخیر شاهد شکل‌گیری نهادهای مالی قابل توجهی بودیم، اما تا تحقق شایسته ماموریت‌ها و ظرفیت‌ها فاصله بسیاری داریم و در بحث ابزارهای معاملاتی نتوانستیم به بلوغ مورد نظر دست یابیم. تا زمانی که این ابزارها توسعه پیدا نکند نمی‌توان مانع از بروز التهابات شدید در روند معاملات شد.

به ‌گفته او تنش‌های بین‌المللی و نبود ثبات در سیاستگذاری از دیگر دلایل نزول بورس است که به افزایش ریسک بازار سرمایه منجر شده است.

کد خبر 803435
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • م.خ IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
    18 0
    زمانی که صداوسیما و سایت های داخلی تبلیغ بورس رو میکردند این عوامل ریزش رو بزک نمی کردند و می گفتند بهترین سرمایه گذاری سرمایه گذاری در بورسه و بیشترین بازدهی داره و مردم بیاید و کد بورسی بگیرید و ...!
    • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
      0 1
      بکشید که حقتونه
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
    0 0
    عمده دلیل رکود بورس و عدم ورود پول به بازار‌ ، نداشتن اعتماد به فردا و کارایی مدیران اقتصادی در کنترل بحران است