به گزارش همشهری آنلاین، سال ۱۳۸۴ پروژه فرودگاه سقز کلنگزنی شد و اکنون بیش از ۱۸ سال است که مردم این دیار رؤیای پرواز در سر میپرورانند، فرودگاهی که در روزهای پایانی دولت گذشته در شرایطی افتتاح شد که به هیچ عنوان آماده بهرهبرداری نبود.
مطالعات این فرودگاه به عنوان دومین فرودگاه استان کردستان در سال ۱۳۷۵ آغاز شد و تا سال ۱۳۸۴ مطالعات جانبی آن ادامه پیدا کرد بر اساس گزارشات موجود از سال ۸۴ تا ۹۳ حدود ۷۰ میلیارد ریال برای این پروژه هزینه شد.
بنا به دلایل مختلف پیمانکار و مشاور پروژه برکنار و کار متوقف شد و بعد از حدود ۴ سال توقف پروژه، سال ۱۳۹۷ بار دیگر روند اجرای آن با کارفرمایی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران طی تفاهمنامهای با استانداری کردستان از سر گرفت.
کار احداث ترمینال و ساختمان جانبی فرودگاه توسط شرکت فرودگاهها به ۲ شرکت بومی استان کردستان واگذار شد و شرکت جهاد نصر استان مرکزی نیز کار توسعه عوامل پروازی فرودگاه را بر عهده گرفت. تزریق اعتبارات موجب شد که پیشرفت فیزیکی فرودگاه در سال ۹۹ به بیش از ۵۰ درصد برسد و طی مراسمی با وجود تمام اما و اگرها و گاردهایی با عنوان فاز نخست فرودگاه سقز با یک پرواز نمایشی که بعدها معلوم شد که هواپیما آزمایشی بوده و حتی در آن پرواز دچار مشکل شد، به بهرهبرداری رسید.
فاز نخست فرودگاه در حالی تیرماه ۱۳۹۹ بدون اینکه کار ساخت ساختمانهای عملیاتی، برج مراقبت پرواز، ایمنی و آتشنشانی فرودگاه، ساختمان اداری، ساختمان سپاه فرودگاه و چند ساختمان دیگر به اتمام برسد، افتتاح شد که رویایی مردم سقز در ایستگاه همان پرواز نمایشی باقی ماند.
فرودگاه سقز با توجه به نقش مهمی که در پازل توسعه استان کردستان و ارتقای شاخص بهرهمندی آن در بخشهای مختلف دارد، وجود منطقه ویژه اقتصادی بانه و منطقه آزاد تجاری بانه - مریوان، رسمی شدن مرز سیرانبند، نزدیکی این فرودگاه به مرزهای بین ایران و عراق در شهرستانهای بانه، احداث منطقه ویژه اقتصادی بانه نیاز و ضرورت این فرودگاه را دوچندان کرده است، فرودگاه سقز جز ۳۰ پروژه اولویتدار دولت در استان کردستان بود و بر اساس برنامهریزی صورت گرفته باید قبل از پایان دولت سیزدهم به بهرهبرداری میرسید. بر همین اساس در جریان سفر رئیس جمهور دولت سیزدهم به کردستان ۲۰۰ میلیارد تومان به این طرح اختصاص یافت.
رضا نخجوانی سرپرست شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در خصوص افتتاح فرودگاه سقز تا پایان هفته توسط رئیس جمهور کشورمان افتتاح میشود، گفت: هماکنون فرودگاه سقز به طور کامل تکمیل شده و بهرهبرداری آن فردا انجام خواهد شد و مشکلاتی که در گذشته موانع بود با همت رئیس جمهور رفع شد.
سرپرست شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در ادامه تاکید کرد: طبق دستور رئیس جمهور در سفر سال گذشته به استان کردستان منابع مالی مورد نیاز تخصیص داده شد و اتمام طرحهای نیمهکاره نیز در دستور کار جدی قرار گرفت. فرودگاه سقز قابلیت تیکآف و لندینگ پروازهای متعددی خواهد داشت اما قطعاً بستگی به میزان تقاضای مسافر خواهد داشت و خود فرودگاه موانعی از نظر تعداد پرواز روزانه نخواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: اولین پرواز فرودگاه سقز در روز جمعه (۱۲ آبان) توسط هواپیمای جمهوری اسلامی ایران "ایرانایر" انجام خواهد شد و بنا است حداقل هفتهای یک پرواز انجام شود و مطابق آن بستگی به میزان تقاضا دارد و اگر ظرفیت مسافرین بیشاز اندازه باشد تعداد پروازها در مقابل افزایش خواهد یافت.
نخجوانی در خصوص اینکه آیا فرودگاه سقز برنامهای برای خرید ایرلاین اختصاصی دارد یا خیر، گفت: بهطور کلی فرودگاه سقز تا به امروز برنامهای برای خرید ایرلاین اختصاصی ندارد زیرا چنین موضوعی جز برنامههای دولت و صنعت هوایی نیست و تنها شرکتهای هواپیمایی میتوانند با اخذ مجوز از سوی سازمان هواپیمایی کشور به این مقصد نیز پرواز داشته باشند.
نظر شما