به گزارش همشهری، معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت هفته گذشته از افزایش ۱۶ درصدی تولید در صنعت لوازم خانگی کشور خبر داد. محمدمهدی برادران در حاشیه نمایشگاه بینالمللی صنعت لوازم خانگی گفت که عمق داخلی سازی در این صنعت به بالای ۶۵ درصد رسیده و حتی محصولاتی داریم که صد درصد تولید داخل هستند.
این در حالی است که بازار لوازم خانگی به گفته فعالان صنفی در رکودی سنگین به سر میبرد و تقاضا در کمترین میزان خود در چند سال اخیر است. مصرفکنندگان همچنان با احتیاط و به سختی خرید میکنند و با وجود نوسان حداقلی قیمت در این بازار، تقاضا افزایشی نداشته است.
از سوی دیگر بحث آزادسازی واردت لوازم خانگی گرچه زمان وزارت فاطمی امین مطرح شد اما در دوره تصدی عباس علیآبادی بر وزارت صمت این موضوع رنگ و بویی جدیتر به خود گرفته و محتملتر از هر زمان دیگری به نظر میرسد.
علیآبادی در آخرین اظهارات خود در این زمینه با بیان اینکه باید انحصار از بازار لوازم خانگی رفع شود، گفت که باید به سمتی حرکت کنیم که در عین رقابتپذیر کردن صنایع، فرصت انتخاب را برای مردم فراهم کنیم و برای رقابت پذیر کردن کالاهای ایرانی، با رعایت تعرفههای مناسب، ممکن است مجوز واردات لوازم خانگی صادر شود.
جدی شدن بحث واردات این سوال را مطرح کرده که سیاستگذاری در این زمینه، با توجه به رشد تولید لوازم خانگی در داخل کشور طی پنج سالی که از ممنوعیت واردات میگذرد چگونه خواهد بود و اصولا بازار لوازم خانگی در چه محصولاتی و با چه شرایطی نیاز به واردات دارد؟
اشباع بازار برخی لوازم خانگی
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران در پاسخ به این سوال که رشد ۱۶ درصدی تولید لوازم خانگی چه بازتابی در بازار داشته است، به همشهری گفت: اثر افزایش تولید در بازار این بوده که ما با کمبود کالا مواجه نیستیم.
اکبر پازوکی افزود: بازار لوازم خانگی امروز در زمینه بعضی کالاها اشباع شده و نیازی نیست که خریدار امروز قیمت کالا را بپردازد و شش ماه بعد کالا را تحویل بگیرد.
به گفته این فعال صنفی، بازار لوازم خانگی امروز در زمینه یخچال فریزر بالا و پایین، یخچال فریزر دوقلو و ماشین لباسشویی به اشباع رسیده و هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد اما در حوزه برخی کالاها همچنان با کمبود مواجهیم. کولر گازی، ظرفشویی رومیزی و ماکروفر از جمله اقلامی هستند که به گفته پازوکی، علیرغم آغاز تولید از سوی برخی شرکتهای داخلی، همچنان تولید داخلی جوابگوی نیاز نیست و باید برای تامین بازار واردات انجام شود.
وی، برخی لوازم خانگی کوچک از جمله قهوه ساز، دستگاههای بخارپز، سرخ کن بدون روغن، اسپرسوساز و غذاساز را نیز از محصولاتی عنوان کرد که یا تولید داخلی ندارند یا به میزان تقاضا تولید نمیشوند و باید با واردات نیاز بازار تامین شود.
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی درباره تاثیر واردات بر بهبود وضعیت بازار لوازم خانگی نیز گفت: واردات به شرط تولید و وارد کردن تکنولوژی روز دنیا و وارد کردن کالاهایی که تولید داخلی ندارند باید انجام شود.
پازوکی با انتقاد از ممنوعیت کلی واردات لوازم خانگی، اضافه کرد: در حال حاضر کالای قاچاق به کشور وارد میشود و دولت از حق خود گذشته، کالای بیکیفیت و درجه ۴ و ۵ به خانه مردم راه پیدا کرده و از سوی دیگر ارز در حال خروج از کشور است و همه این موارد به زیان کشور و مردم است.
عمق داخلی سازی لوازم خانگی
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی عمق داخلی سازی لوازم خانگی را در اقلام مختلف متفاوت دانست و افزود: در حال حاضر موتور تمام لوازم خانگی وارداتی است و کارخانهای که در این زمینه در کشور فعال شده هنوز قادر به تولید موتورهای اینورتر نیست. پمپ تخلیه و پمپ شستو شوی ظرفشویی و لباسشویی و همچنین بردهای الکتریکی همچنان در داخل کشور تولید نمیشود و وارداتی است، اما بااین حال عمق داخلی سازی در برخی لوازم خانگی به ۷۰ تا ۷۵ درصد رسیده است که یخچال فریزر، سایدبای ساید و لباسشویی از جمله آنهاست. به گفته پازوکی در زمینه وسایل صوتی تصویری عمق داخلی سازی ۳۰ تا ۳۵ درصد، در ظرفشویی ۵۰ درصد، در کولر آبی ۱۰۰ درصد و در کولر گازی ۳۰ تا ۳۵ درصد است.
کاهش قیمت اقلام قاچاق
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی بااشاره به تاثیرگذار بودن واردت بر بازار لوازم خانگی گفت: از وقتی بحث واردات از سوی وزیر صمت مطرح شده قیمت اقلام قاچاق در بازار با کاهش همراه بوده و آزادسازی هدفمند واردات میتواند بهبود قیمتها را در بازار موجب شود.
به گفته پازوکی در این مدت قیمت کالاهای تولید داخل تغییری نداشته و بازار با کمترین نوسان و بیشترین رکود مواجه بوده است.
نظر شما