رویکرد شهرداری تهران در استفاده از وسایل نقلیه برقی در شبکه حمل و نقل عمومی می‌تواند بر هزینه و آلودگی‌های ناشی از سوزاندن بنزین و گازوییل تاثیر مستقیم بگذارد. بخش عمده آلودگی هوای پایتخت ناشی از منابع متحرک یا همان خودروها است، که قسمتی از آن در شبکه حمل و نقل عمومی در حال استفاده هستند.

اتوبوس برقی چینی

به گزارش همشهری آنلاین، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره دستاوردهای سفر شهردار تهران به چین در حوزه محیط زیست و مدیریت آلودگی هوا اظهار کرد: اجرای تفاهم نامه‌ای که شهردار تهران با سفر به چین انجام داد، اگرچه در حوزه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی تحول چشمگیر را برای تهران به ارمغان می‌آورد اما اثرات کم‌نظیری نیز بر کاهش آلودگی هوا خواهد داشت.

به گفته سید محمد مهدی میرزایی قمی بیشترین سهم آلاینده‌های منتشره در تهران حاصل تردد وسایل نقلیه است که بخش زیادی از آن را وسایل نقلیه شخصی رقم می‌زنند و بخشی نیز حاصل تردد وسایل نقلیه عمومی است. اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها به لحاظ تردد بالای روزانه در سطح شهر و نزدیک بودن به زمان فرسودگی، نیاز به نوسازی دارند. هم‌اکنون اتوبوس‌های تهران ۵.۷ درصد ذرات معلق و ۰.۵درصد گازهای آلاینده شهر را منتشر می‌کنند که با نوسازی آنها (با فرض محاسبات در خصوص اتوبوس‌ها این است که اتوبوس‌های برقی همگی جایگزین اتوبوس های دیزلی و اتوبوس‌های گازسوز جایگزین ۱۰۰ دستگاه اتوبوس دیزلی و ۹۰۰ دستگاه اتوبوس گازسوز شوند)، انتشار ذرات معلق ۱۰۰ درصد و آلاینده‌های گازی آنها تا ۹۵ درصد کاهش خواهد یافت. از سویی تاکسی‌های تهران ۲.۱ درصد روی انتشار ذرات معلق و ۹.۴ درصد آلاینده‌های گازی شهر سهم دارند که با نوسازی آنها (ارقام مربوط به ناوگان تاکسیرانی با فرض جایگزینی تاکسی‌های بنزینی محاسبه شده است)، ۱۰درصد ذرات معلق و ۴۸ درصد آلاینده‌های گازی که این ناوگان تاکنون در شهر پراکنده می‌کرده‌اند، کاهش می‌یابد.

ذرات معلق و آلودگی‌های گازی

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تاکید کرد: موتورسیکلت‌های پایتخت هم‌اکنون ۱۰.۱درصد ذرات معلق شهر و ۲۱.۳ درصد آلاینده‌های گازی را در هوا منتشر می‌کنند که در صورت برقی‌سازی، ۱۷.۵درصد ذرات معلق و ۱۷.۵درصد آلاینده‌های گازی از آسمان شهر حذف خواهد شد. به این ترتیب با جایگزینی هزار دستگاه اتوبوس گازسوز، هزار دستگاه اتوبوس برقی، ۱۰ هزار دستگاه تاکسی برقی، ۱۰هزار دستگاه ون برقی و ۱۰۰هزار دستگاه موتورسیکلت برقی ۶۵ هزار تن از آلاینده‌های‌تهران در طول سال کاسته خواهد شد.

آنگونه که میزایی قمی گفته، بخش دیگر دستاورهای سفر شهردار تهران به چین، در حوزه ارقامی است که در حوزه صرفه‌جویی سوخت، به نفع تهران خواهد شد. در این بخش، محاسبات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد در صورت نوسازی ناوگان، ۳۲۵ میلیون لیتر سالیانه در مصرف بنزین و گازوئیل صرفه جویی می‌شود که این رقم معادل ۹همت (هزار میلیارد تومان) صرفه جویی هزینه مصرف سوخت درطول سال خواهد بود.

وی تاکید کرد:‌ همچنین کل ارزش اقتصادی ناشی از کاهش مصرف سوخت و کاهش آلاینده های هوا تقریبا ۳۱ همت می‌شود که عایدی آن در بخش کاهش آلایندگی ۲۲.۵همت خواهد بود.

وزارت‌خانه‌های صمت و نیرو

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره اینکه چه نهادها و ارگان‌هایی در حوزه برقی‌سازی حمل و نقل نقش دارند، گفت: عمده‌ترین وظایف در حوزه برقی‌سازی مربوط به وزارتخانه‌های صمت و نیرو است. وزارت صمت وظیفه تشویق تولیدکنندگان خودرو و موتورسیکلت به تولید محصولات برقی را دارد. همچنین در حوزه واردات نیز تسهیلات لازم از جمله حداقل یا صفر کردن سود بازرگانی لازم است از طریق وزارت صمت انجام شود. در کنار این موضوع وزارت نیرو متولی اصلی ایجاد زیرساخت شارژ وسایل نقلیه برقی است. همچنین تأمین برق این ایستگاه ها و بار اضافی ناشی از فعالیت وسایل نقلیه برقی برعهده وزارت نیرو است. اما در کنار این موارد برای تسهیل در توسعه وسایل نقلیه برقی و جبران اختلاف قیمت آن با نوع بنزینی و گازوئیلی جهت ترغیب مصرف کنندگان، ارائه تسهیلات و کمک های بلاعوض از جانب دولت ضروری است و این موضوع می بایست از طریق وزارتخانه های نفت و اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه پیگیری شود.

به گفته مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، یکی از مهمترین چالش‌های پیش روی برقی سازی ناوگان، تأمین برق مورد نیاز جهت شارژ کلیه وسایل نقلیه برقی و همچنین ایجاد بستر شارژ این وسایل نقلیه است. بخصوص در ناوگان حمل و نقل عمومی که میزان پیمایش وسیله نقلیه بالا بوده و زمان شارژ آن باید به حداقل برسد، ایجاد و توسعه زیرساخت شارژ عمومی اهمیت بالایی دارد.

چالش مهم دیگر در توسعه وسایل نقلیه برقی، قیمت تمام شده آن است که بسیار بیشتر از همنوع بنزینی یا گازوئیلی خود بوده و حتماً باید تسهیلات بلاعوض و تسهیلات کم بهره برای تشویق جامعه به استفاده از این نوع ناوگان از طرف دولت‌ها تأمین شود.

کد خبر 804013
منبع: خبرگزاری شهر

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۲
    1 0
    برقی شدن حمل نقل عمومی و خودرو های شخصی و استفاده از آخرین نوآوری های روز دنیا می تواند به شکلی آشکار یک دستاورد ویژه ی و خالص جمهوری اسلامی ایران باشد ، منافع آن نیز بی شمار است فقط باید سرعت عمل و بررسی دقیق و با مدیریت خوب آنجام شود تا نتایج آن کاملا مشهود و ملموس باشد.
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
    0 0
    غافلید نمیدانید اگر بخواهیم تمام خودرو ها را برقی کنیم باید 350 هزار مگاوات برق تولید کنیم برق ندارید...
    • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      0 0
      اگه از نور خورشید بتونن بهره برداری کنن مخصوصا توی قسمت مرکزی ایران ، در دسترسه منتهی دو صد گفته چون نیم کردار نیست