پروژه ریلی همدان - سنندج بعد از چندین سال، به همت دولت سیزدهم به بهره برداری رسید؛ اما یکی از مسئولان احتمالا ناآگاه دولت قبل ادعایی در مورد آماده بودن بخش عمده این پروژه مطرح کرده که از قضا از سوی متولی اجرای این پروژه در همان دولت رد شده است.

راه آهن سنندج

به گزارش همشهری، راه‌آهن همدان سنندج در جریان سفر اخیر رئیس‌جمهوری به استان کردستان به بهره‌برداری رسید. در این میان، حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس دولت دوازدهم مدعی شده است که عملیات اجرایی این پروژه راه‌آهن به طول ۱۵۱ کیلومتر از ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ آغاز و تا پایان دولت دوازدهم یعنی ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ بالغ‌بر ۱۴۴ کیلومتر آن تحویل شده است.

با این حساب، دولت سیزدهم موظف بوده ۷ کیلومتر باقیمانده را تا پایان آذر ۱۴۰۰ تکمیل و بهره‌برداری از کل پروژه را تا پایان سال آغاز کند؛ اما حالا با ۲ سال تأخیر و ۱۹۰۰ میلیارد تومان هزینه اضافه، این پروژه را به‌عنوان یک دستاورد بزرگ افتتاح کرده است.

خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور که هم در دولت دوازدهم و هم در دولت سیزدهم متولی پروژه ریلی همدان – سنندج بوده، اظهارات آشنا را غیرکارشناسی و احتمالاً ناشی از بی‌اطلاعی از نحوه احداث خطوط ریلی دانسته است؛ اما اصل ماجرا چیست؟

خادمی چندین سال است که مدیرعاملی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور را بر عهده دارد و حتی با تغییر دولت‌ها و وزاری راه و شهرسازی، توانسته است این جایگاه را حفظ کند. با این حساب، او بهتر از هر کسی از زیر و بم همه پروژه‌های زیرساختی کشور به‌خصوص در یک دهه اخیر اطلاع دارد و جزئیاتی که می‌دهد می‌تواند فصل الاخطاب باشد.

خادمی در واکنش به اظهارات مشاور رئیس دولت دوازدهم در مورد آماده بودن بخش عمده پروژه راه‌آهن همدان – سنندج به تسنیم گفته است: پروژه راه‌آهن تهران-همدان-سنندج به طول ۴۲۰ کیلومتر در قالب یک ردیف اعتباری از سال ۸۵ در برنامه کاری قرار گرفت و متعاقب آن از سمت سنندج، ساخت قطعات یک و ۳ و از سمت همدان به تهران نیز عملیات زیرسازی به‌صورت هم‌زمان شروع شد.

او می‌افزاید: با توجه به این‌که مسیر ریلی تهران-همدان به طول ۲۷۰ کیلومتر در اولویت اجرایی جهت اتصال از مرکز خطوط ریلی به همدان قرار داشت، طی سال‌های ۹۰ تا ۹۶ ساخت این خط ریلی در اولویت قرار گرفت و منابع اعتباری نیز برای اتمام خط آهن تهران به همدان هزینه شد. در ادامه،

خط آهن تهران-همدان در سال ۹۶ افتتاح شد و در همان سال‌ها قطعه همدان به سنندج باوجود فعالیت زیرسازی، به دلیل نبود منابع مالی با روند بسیار کندی ادامه پیدا کرد. به گفته او، وجود برخی سازه‌های نیمه‌کاره ساخته شده در این پروژه که در دولت سیزدهم تکمیل شد، بیانگر رها شدن پروژه در دولت قبل است.

آن‌گونه که معاون وزیر راه و شهرسازی می‌گوید: پس از افتتاح خط آهن تهران- همدان، فعالیت در محدوده همدان-سنندج با روند اعتباری کُند آغاز شد؛ چراکه در آن زمان نیز اولویت تکمیل پروژه‌ها با خط آهن رشت و کرمانشاه بود. به همین دلیل در دولت قبل صرفاً زیرسازی خط آهن همدان-سنندج انجام شد و هیچ‌کدام از تقاطع‌های غیرهمسطح پروژه ساخته نشده بود؛ این در حالی است که در دولت سیزدهم ۴۶ تقاطع غیرهمسطح در ۱۵۰ کیلومتر خط آهن مذکور احداث شده که در نوع خود این حجم عملیات بی‌نظیر بوده است.

خادمی می‌افزاید: هیچ‌کدام از ایستگاه‌های بین راهی خط آهن همدان-سنندج هم در دولت قبل ساخته نشده و علاوه بر این ۳۰ کیلومتر خطوط ایستگاهی پروژه نیز احداث نشد. همچنین جوشکاری، بالاست ریزی در ۳ مرحله، رلواژ در سه مرحله برای رسیدن به‌سرعت سیر قطار در طرح، ایستگاه‌های بین راهی و تکمیل ایستگاه سنندج همراه با ساختمان‌های صنعتی و محوطه‌سازی انجام نشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی می‌گوید: تمام این کارها به همراه ساخت ساختمان‌های خدماتی مورد نیاز (مانند پاسگاه پلیس راه‌آهن) در دولت سیزدهم اجرایی شده و نصب ۱۰۸ سوزن در مسیر، فیبر نوری، ایمن‌سازی، سیستم‌های ارتباطی، انتقال دیتا و... نیز تمام طی ۲ سال اخیر اجرایی شده است.

در آن‌سوی ماجرا، طبق اظهارات معاون وزیر راه و شهرسازی دولت‌های دوازدهم و سیزدهم، در انتهای دولت قبل حدود ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران ازجمله بدهی سنگین ۴۰۰ میلیارد تومان بابت دریافت ریل قرضی به ذوب‌آهن اصفهان داشتیم که باعث توقف تکمیل پروژه در دولت قبل شده بود؛ اما در دور اول سفر هیئت دولت سیزدهم به استان کردستان مقرر شد با تخصیص ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار ضمن پرداخت بخشی از مطالبات کارهای نیمه‌تمام، خط آهن همدان-سنندج به اتمام برسد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با تأکید بر اینکه «با اقدامات دولت سیزدهم، امروز شاهد بهره‌برداری از خط آهن همدان-سنندج هستیم» درباره اظهارات غیرکارشناسی ی حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس دولت دوازدهم درباره تکمیل بخش اصلی این پروژه در دولت دوازدهم و ...، می‌گوید: به نظر می‌رسد کسی که این موضوع را مطرح کرده هم از آخرین روند اطلاع نداشته و هم این‌که از نحوه احداث خطوط ریلی بی‌اطلاع بوده است، ازاین‌رو، ادعای او درباره نحوه و وضعیت ساخت خط آهن همدان-سنندج غیرکارشناسی است.

کد خبر 804038
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha