فرهاد فلاح، رئیس بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در گفت و گو با خبرنگار همشهری مطرح کرد: در این دوره از جشنواره، بخشی با عنوان «قصه‌گویی با موضوع غزه» افزوده شده و با انتخاب دبیرخانه تعدادی از قصه‌گویان در مرحله‌ کشوری به شکل غیررقابتی قصه‌گویی می‌کنند.

معاون فرهنگی کانون فرهاد فلاح

همشهری آنلاین- الناز عباسیان: دبیرخانه بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی ضمن ابراز انزجار از جنایت دولت کودک‌کش صهیونیسم و برای دفاع از کودکان و نوجوانان مظلوم غزه، با توجه به رسالتی که بر عهده دارد، قصد دارد زمینه آشنایی فرزندان ایران زمین را با حق‌طلبی مردم فلسطین فراهم کند.

رئیس بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در گفت و گو با خبرنگار همشهری با اعلام این خبر گفت: این دوره از جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون همزمان با شب یلدا برگزار می‌شود و به تازگی با پیشنهاد حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری در نشست با داوران، قصه‌گویی با موضوع «کودکان مظلوم غزه» به جشنواره استانی اضافه شده است. قصه‌های برتر با موضوع غزه از نگاه مخاطب و داوران به دبیرخانه مرکزی معرفی می‌شود و با انتخاب دبیرخانه تعدادی از قصه‌گویان در مرحله‌ کشوری به شکل غیررقابتی قصه‌گویی می‌کنند.

برای غزه قصه بگویید

فرهاد فلاح در ادامه افزود: بر اساس این خبر، این دوره از جشنواره با هدف عمومی‌سازی و مردمی‌سازی قصه‌گویی در اقشار مختلف جامعه، فضاسازی و ارتقای ظرفیت قصه‌گویی به عنوان یک رویکرد فراگیر تربیتی جامعه و تقویت جایگاه قصه‌گویی ایرانی برای ثبت جهانی در بخش‌های ملی (مدرن و کلاسیک)، آیینی‌سنتی، زبان اشاره (مدرن و کلاسیک)، قصه‌گویی بین‌الملل و قصه‌گویی ۹۰ ثانیه‌ای برگزار خواهد شد.

وی در ادامه ویژگی مهم جشنواره بیست‌وپنجم را موضوعات جدید و رویکردهای نوین آن دانست و در این‌باره گفت: شعار بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی «با قصه لبخند بسازیم» است که بر اساس بررسی‌ها و مطالعاتی تعیین شده است. آن چیزی که باعث شد به این شعار برسیم، این نکته بود که لبخند در کنار یک حکمت شکل بگیرد و به این دلیل، شعار را به معنای استفاده از قصه‌های حکیمانه با زاویه‌دید جدید و تربیتی قرار دادیم.

خداوند در کتاب خود از هنر قصه برای تربیت بشریت استفاده کرده

فلاح، قصه و قصه‌گویی را به عنوان ظرفیتی بسیار ارزشمند برای تربیت کودکان و نوجوانان برشمرده و افزود: تلاش داریم که این ظرفیت جدی را به صحنه تربیت بازگردانیم. به همین دلیل به دنبال عمومی‌سازی و مردمی‌سازی جشنواره هستیم. می‌خواهیم قصه را به خانواده‌ها و حوزه تربیت برگردانیم و کاری کنیم که قصه‌گویی به صورت کاملا ارزان در اختیار خانواده‌ها قرار بگیرد. آن چیزی که قصه را جاودان می‌کند به‌کارگیری آن در قرآن کریم است که خداوند از هنر قصه برای تربیت بشریت استفاده کرده است. بیش از ۸۰ قصه و داستان در قرآن کریم داریم که این هنر و ساختار تربیتی را برای هدایت و ارشاد و تربیت انسان‌ها به کار گرفته است. این به‌کارگیری، زمینه ماندگاری قصه و قصه‌گویی را فراهم کرد. اکنون آموزش و پرورش نیز به سمت این رویکرد رفته و آموزش قصه و قصه‌گویی را در یکی دروس خود قرار داده است.

پایتخت دائمی قصه‌گویی معرفی می شود

این مسئول در ادامه از اعلام شهری به عنوان پایتخت قصه‌گویی خبر داد و گفت: در حال بررسی هستیم که پایتخت قصه‌گویی را اعلام کنیم و از این به بعد جشنواره به طور دائم در همان شهر برگزار شود. امیدواریم با حمایت همه فعالان شاهد یک جشنواره بزرگ با هدف عمومی‌سازی و مردمی‌سازی باشیم و تلاش می‌کنیم قصه را به خانواده‌ها برگردانیم و کاری کنیم که قصه در خانواده‌ها زنده شود.

برای غزه قصه بگویید

کد خبر 805023

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha