حریم خصوصی و فردی از جمله موضوعاتی‌ست که با ازدواج و تشکیل خانواده دستخوش تغییراتی جزیی می‌شود. تغییراتی با مرزهایی باریک و حساس که اگر به درستی شناسایی و رعایت نشوند ممکن از بنیان خانواده‌های جوان را متزلزل سازد.

حریم خصوصی

همشهری آنلاین - سحر جعفریان: «کریم صادقی»، زوج‌درمانگر در ارتباط با مرز باریک و حساس حد و حدود حریم خصوصی و فردی افراد بعد از ازدواج می‌گوید: «وقتی از اهمیت بلوغ فکری و فرهنگی در ازدواج صحبت می‌کنیم در واقع به رعایت حد و حدود حریم خصوصی و فردی زوجین بعد از ازدواج به عنوان یکی از مولفه‌های آن اشاره می‌کنیم. ازدواج پیوند ۲ فردیت کاملا مجزاست که در عین یکی و هماهنگ شدن به اصالت ماهیت نخست و اولیه آن ۲ فردیت احتیاج است.»

به گفته او همه افراد پیش از ازدواج در حریم فردی و شخصی خود به سر می‌برند: «در این دوران خودشان تصمیم می‌گیرند کجا بروند، با چه کسانی معاشرت کنند و بسیاری دیگر از سلایق و علاقه‌مندی‌ها. این حریم خصوصی یا به عبارتی «من» بعد از ازدواج با حریم خصوصی «تو» درمی‌آمیزد و ساحت یا فضای «ما» را به وجود می‌آورد که در این ساحت و فضای جدید باید حواسمان به چند نکته مهم باشد.»

او ادامه می دهد:‌ «در گام نخست باید حواسمان باشد که بعد از ازدواج آزادی عمل‌مان محدود می‌شود. محدودیتی که البته منفعت‌های فراوان به همراه دارد. دوم اینکه بار مسئولیت‌مان افزایش می‌یابد و باید مشارکت و مشورت را مبنای هر تصمیم و عمل‌مان قرار دهیم. سوم اینکه به خلوت هم احترام بگذاریم اما یکدیگر را تنها نگذاریم.»

صادقی می‌افزاید: «در این ارتباط بهتر است از همان ابتدا به تعیین خطوط قرمز حریم خصوصی یکدیگر با توجه به استانداردهای ارتباطی در زندگی مشترک، بپردازیم. به عنوان مثال گوشی تلفن همراه یکی از چالش‌های مهم در زندگی مشترک است. زوجین در این ارتباط باید بدانند که ضمن رعایت اصل خصوصی بودن گوشی همراه، نباید یکدیگر را نسبت این اصل حساس کنند و یا با پنهانکاری‌های غیرضرور، وفاداری، تعهد و اعتبار خود را زیر سوال برند. مثال دیگر در همین رابطه، دورهمی و یا گردش با دوستان است که این نیز شامل قواعدی از جمله، تبدیل به عادت نشدن، اطلاع قبلی دادن و یا همراه کردن همسر در برخی از این دورهمی و گردش‌ها می‌شود.»

کد خبر 806251
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha