سه‌شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۱
۰ نفر

گروه استان‌ها -‌ مرجان طباطبایی: قرار است طرح بزرگ قطار اصفهان به شیراز قبل از نیمه‌ خردادماه افتتاح شود

 تا مردمی که می‌خواهند برای شرکت در مراسم سالگرد ارتحال امام (ره) به تهران بیایند، از این قطار استفاده کنند. این وعده را  رئیس جمهور در سفر اخیرش به فارس در جمع مردم شیراز داد و از وزارت راه خواست در این‌کار تعجیل کند.

مدیر‌عامل شرکت راه‌آهن در این خصوص به همشهری می‌گوید: «طرح راه‌آهن اصفهان– شیراز می‌تواند به‌زودی در مدت زمانی کمتر از یک‌ماه افتتاح شود.»

به گفته حسن زیاری، این طرح از مسیر اصفهان تا اقلید در حال بهره‌برداری موقت است و سایر بخش‌ها هم پیشرفت مناسبی دارند.

وی ادامه می‌دهد: طرح راه آهن اصفهان - شیراز در بخش زیرسازی پیشرفت 98 درصدی و در قسمت روسازی و ریل‌گذاری هم 90 درصد پیشرفت دارد و در مجموع کارها به سرعت در حال انجام است.

اظهارات زیاری در حالی است که نماینده شیراز در مجلس برای ما توضیح می‌دهد: پیش‌بینی ما از این طرح این است که برای عملیاتی شدن به یکسال دیگر زمان نیاز دارد.

دستغیب، با اعلام این که وعده بهره برداری از طرح در سال گذشته محقق نشد، در خصوص اعلام وزارت راه مبنی بر نهایی شدن این طرح طی هفته‌های آتی، توضیح می‌دهد: متاسفانه در چند هفته اخیر گزارش‌هایی از روند اجرای عملیات طرح راه‌آهن اصفهان –‌شیراز داشتیم که برای بهره‌برداری زود‌هنگام آن، دقت فدای سرعت می‌شود.

طرح احداث راه‌آهن اصفهان – شیراز از سال 80 به‌منظور تسهیل در عبور و مرور در مسیر اصفهان و شیراز به‌عنوان پرترافیک‌ترین مسیر کشور بعد از مشهد، مطرح شد که البته این طرح با تغییر و تحولاتی در دولت حاضر دنبال شد و در سفر اول هیات دولت نیز وعده آغاز بهره‌برداری از این راه‌آهن از پایان سال 87 داده شده بود.

دستغیب، ادامه می‌دهد: با دریافت گزارش‌هایی مبنی بر فدا شدن کیفیت اجرا برای عملیاتی شدن هر چه سریع تر طرح راه آهن اصفهان –‌ شیراز، این تذکر را به وزارت راه و ترابری و مسئولان آن داده‌ایم که در ماه‌های پایانی کار دولت برخی مسائل حاشیه‌ای، کیفیت طرح‌ها را خدشه‌دار نکند که در آینده شاهد مشکلات عدیده از این بی‌دقتی‌ها باشیم.

توضیحات «احمد خرم»، وزیر راه دولت سابق که پیشنهاد اجرای طرح راه‌آهن اصفهان - شیراز در دوره وی اعلام شد، تاییدی بر اعلام نظر دستغیب است.

خرم، به همشهری توضیح می‌دهد: گزارش‌هایی از سازمان بازرسی مبنی بر اجرای غیراستاندارد عملیات در این طرح به‌دست آمده که ما هم از خسارات جبران‌ناپذیر آن در آینده که همان «جان مردم» است بسیار نگرانیم.

به گفته وی، دولت نباید در انجام اقدامات بزرگ متوسل به کار غیر‌استاندارد ، غیر کارشناسی و افتتاح طرح‌ها قبل از اتمام کامل آن شود.

وی، با ذکر این نکته که اجرای بدون کیفیت این طرح پیامدهای ناگواری برای کشور خواهد داشت، پیش‌بینی می‌کند که بهره‌برداری از طرح راه‌آهن اصفهان –شیراز به 2 سال دیگر زمان نیاز داشته باشد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس هم معتقد است که انتظار آماده شدن این طرح تا یکسال دیگر منطقی‌تر به‌نظر می‌رسد.

عوض حیدرپور، به ما می‌گوید: در شرایط موجود فقط یک قطعه از طرح راه‌آهن اصفهان‌– شیراز آماده است که مسیر اصفهان تا شهرضا است.وی، می‌افزاید: با توجه به کاهش اعتبارت عمرانی، بهره‌برداری از این طرح تا پایان امسال هم بعید به‌نظر می‌رسد و باید در سال‌های آتی منظر اجرایی شدن کامل آن باشیم.

کد خبر 80688

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز