به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین؛ پارک حاشیهای و خرید و فروش این فضاها در برخی از نقاط پر تردد مانند محدوده بازار تهران و مکانهای گردشگری و تفریحی چون خیابان دربند با قیمتهای گزاف خرید و فروش پی شوند. در نشست خبری رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران توسط خبرنگار همشهری مطرح شد و سید جعفر تشکری هاشمی با بیان این که در سطح معابر ظرفیت ایجاد ۴۵۰ هزار جای پارک برای خودروها وجود دارد گفت : مقرر بود شهرداری تهران ۱۲۰ هزار فضای پارک با قابلیت مدیریت توسط نیروی انسانی البته با ابزارهای هوشمند ایجاد کند که بنا به دلایلی محقق نشده است.
او در ادامه به درآمدزایی و ایجاد شغل هم اشاره و عنوان کرد: پارک حاشیه ای ۷ هزار شغل ایجاد میکند و میتواند درآمد قابل توجهی برای شهرداری داشته باشد اما امروز مردم هم از سلامت خودروی خود در فضاهای پارک اطمینان ندارند. امیدواریم تا پایان سال حداقل همین ۱۲۰ هزار فضا ایجاد شود.
طرح ترافیک جدید امسال اجرایی نمی شود
طرح ترافیک فعلی در سال ۱۳۵۹ در دولت موقت به تصویب رسیده است، تشکری در ادامه با بیان این مطلب هم گفت: شرایط امروز به هیچ عنوان شباهتی با آن سالها ندارد و از این رو نسخه سال ۵۹ برای وضعیت کنونی تهران کارآمدی داشته باشد. به همین دلیل بازنگری طرح ترافیک توسط شهرداری تهران آغاز شده است و بعید به نظر می رسد اجرای طرح امسال عملیاتی شود.
موتور متهم اصلی آلودگی هوا
معضل آلودگی هوا از دیگر نکاتی بود که در این نشست خبری مطرح شد و تشکری با بیان اینکه طبق مطالعات بیش از ۸۰ درصد منابع آلودگی هوای تهران ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون و خودروها و موتورسیکلتها هستند، عنوان کرد: موتوسیکلتهایی در شهر تردد دارند که هشت برابر خودروهای استاندارد یورو۲ آلودگی تولید میکنند و از سویی دیگر در تهران با ۱۲ میلیون لیتر مصرف سوخت، شاهد آلودگی هستیم. ۱۵۶ دستگاه موتورسیکلت برقی به تهران داده شده است و در بودجه امسال شهرداری ۷۰۰ میلیارد تومان برای خرید موتورسیکلت برقی در نظر گرفته ایم اما هنوز اقدام عملی صورت نگرفته و شهرداری باید ورود کند. از سویی دیگر اتوبوس ها و تاکسی ها نیز باید برقی شوند.
او ادامه داد: در کشور خودرو به حدی گران شده که مردم طاقت این گرانی ها را ندارند. پشت مرزهای ما خودروهای برقی از خودروهای ما ارزان تر هستند بنابراین دولت باید مسیر را برای ورود خودروهای برقی فراهم کند و باید درهای کشور را باز کنیم و اجازه دهیم خودروهای برقی وارد تهران شوند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با بیان اینکه مشکل سوخت کارخانجات نیز باید رفع شود، تصریح کرد: وقتی گاز نداریم و در کارخانجات و نیروگاه ها مازوت مصرف میکنیم، باید هم شاهد آلودگی هوا باشیم. با کمیسیون و جلسه مشکل حل نمی شود و تنها راه حل، عمل، عمل و عمل است.
شبکه بزرگراهی تهران کافی است
عضو شورای شهر تهران در ادامه به اجرای شبکه های بزرگراهی تهران اشاره کرد و گفت: شبکه اصلی در تهران ایجاد شده و نیازی به اجرای پروژه های بزرگ مقیاس نداریم. چراکه نباید میل به استفاده از خودروها را با توسعه بزرگراهها و ساخت پارکینگ ها و اقداماتی از این قبیل افزایش دهیم. چرا که کشورهای قدرتمندتر و ثروتمندتر به سمت حمل و نقل عمومی رفته اند تا مشکلات را حل کنند.
تشکری هاشمی با بیان اینکه آزادراه شهید شوشتری به عنوان کمربند شرق تهران می تواند فضایی برای تردد خودروهای ترانزیتی باشد، تاکید کرد: بخشی از این پروژه در مناطق حفاظت شده قرار دارد و به دلیل مشکلات با محیط زیست و منابع طبیعی هنوز به نتیجه نرسیده ایم.و پس از توافقات بخشی از طرح از بزرگراه امام رضا(ع) تا میدان هجرت عملیاتی خواهد شد اما مابقی آن نیاز به راه حل دارد.
شکری با بیان این مطلب گفت: فکر می کنیم بیش از این شهر به گسترش شبکه نیاز ندارد و باید به سمت توسعه حمل و نقل عمومی برویم اما قضاوت نمی کنیم و منتظر اجرای کامل این طرح ها می مانیم.
نظارت در تقاطع ها
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه سه دسته تقاطع در سطح شهر وجود دارد گفت: برخی تقاطع های ما ثابت و برخی برنامه پذیر هستند و برخی دیگر نیز به صورت هوشمند طراحی شده اند. ما باید به سمت تقاطع های هوشمند برویم. با توجه به اینکه در چند سال اخیر به روز رسانی تجهیزات هوشمند صورت نگرفته و به دلیل نقص فنی، کار خود را به درستی انجام نمی دهند و ضرورت دارد شهرداری با اولویت مشکلات را حل کند.
نظر شما