به گزارش همشهری، نتیجه طرح ملی شاخصهای کیفیت کالا از نظر مصرفکنندگان نشان میدهد که بالاترین میزان رضایت به ماکارونی و مایع ظرفشویی رسیده است.
سازمان ملی استاندارد نخستین گزارش از اجرای طرح ملی شاخص کیفیت کالاها را منتشرکرد. سازمان ملی استاندارد اعلام کرده؛ برای تهیه این گزارش با بیش از ۲۰ هزار مصرفکننده نهایی در محل زندگی یا مراکز خرید ملاقات حضوری شده و در قالب یک پرسشنامه با ۵۰ سوال از آنها پرسیده است که ارزیابیشان از کیفیت و رضایت کالاها چگونه است؟
قانون چه میگوید؟
قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد مصوب سال ۱۳۹۶ به صراحت سازمان ملی استاندارد را مکف میسازد تا به نحو مناسب به سنجش نرخ رشد کیفیت سالانه کالاها بپردازد. در این طرح ملی به ارزیابی شاخص رضایت، کیفیت، سطح انتظارات، ارزش درک شده، نرخ شکایت، وفاداری مشتریان، دقیق بودن اطلاعات درج شده روی کالاها، بسته بندی، نسبت کیفیت به قیمت و حسن مصرف و خدمات مصرفکننده پرداخته شده است.
در قالب این طرح نظر مصرفکنندگان به ازای هر قلم کالا و به تفکیک استانها پرسیده شده است. افزون بر این، در قالب طرح یادشده، دیدگاه مصرفکنندگان درباره شاخصهایی چون نگرش کلی آنها به رضایت محصولات، کیفیت تولید داخل، اعتماد به تولیدکنندگان داخلی و انتظارات آنها برای بهبود کیفیت هم مورد رصد قرار گرفته است.
خوبها و بدها
بالاترین میزان رضایت به ۲ قلم کالاهای ماکارونی و مایع دستشویی و بدترین میزان رضایت به خوردو و پس از آن سیگار مربوط می شود. در رده دوم شاخص رضایت کالاهایی چون بخاری، بستنی، بیسکوییت و کیک، تلفن همراه، جاروبرقی، دستمال کاغذی، سس، شوینده های بهداشتی، شکلات ، ظروف چینی، فرش ماشینی، ماشین لباسشویی و ظرفشویی، وسایل پخت برقی، پتو، پنیر، پودر رختشویی و کره دیده میشود.
آب، تلویزیون، خرما، خمیر دندان، دستکش، دوچرخه، رایانه، رب، روغن مایع، شامپو، شیر، ظروف پخت، ماست، مربا، نوشابه، پوشک، چای، کفش ورزشی، کنسرو ماهی، کولر و یخچال فریزر در رتبه دوم از حیث شاخص رضایت قرار دارند و رتبه سوم هم شامل کالاهایی چون آب لیمو ، آبمیوه ، اجاق گاز، سوسیس و کالباس، ظروف شیشهای، لباس نوزاد، لوازم کوچک برقی، مانتوی زنانه، پفک و چیپس، پیراهن مردانه، کنسرو سبزیجات اختصاص دارد.
بالاترین میزان نارضایتی شهروندان پس از خودرو و سیگار را تایر، لنت ترمز و موتورسیکلت ثبت کردهاند.
سازمان ملی استاندارد در طبقهبندی میزان رضایت مردم از گروههای کالایی به این جمعبندی رسیده که بالاترین میزان رضایت را تجهیزات ارتباطی، لوازم چند پارچه خانگی، مبلمان و کفپوشها و کالای منزل ثبت کردهاند و در رتبه دوم کالاهای خوراکی، وسایل اصلی خانگی و کالاهای شخصی قرار میگیرند و پایینترین میزان رضایت هم نصیب کالاهای دخانی و وسایل نقلیه میشود.
خودروسازان؛ صدرنشین شکایتها
این نهاد متولی نظارت بر کیفیت و استاندارد کالاها، ارزیابی مصرفکنندگان را بر اساس نرخ شکایتهای ثبت شده در ۱۴ خوشه تقسیم بندی و اعلام کرده که بالاترین میزان خسارت به خودرو و پس از آن رایانه، تلویزیون، ماشین ظرفشویی و لباسشویی و یخچال فریزر اختصاص دارد و کالاهایی چون تلفن همراه، جاروبرقی، سیگار، ظروف پخت غذا و موتورسیکلتهم شکایت مصرفکننده بالاتر از سایر کالاها را ثبت کرده است.
کمترین میزان نرخ شکایت ثبت شده یا اظهارشده اما مربوط به مایع ظرفشویی، آب لیمو، آبمیوه، دستکش، سوسیس و کالباس، نوشابه، پودر رخشویی اختصاص دارد. پس از آن هم کالاهایی چون لباس نوزاد، کنسرو ماهی، بستنی، رب و سس، شویندههای بهداشتی، ظروف شیشهای، پراهن مردانه ثبت کردهاند.
نظر شما