به گزارش همشهری، منوچهر منطقی که روزگاری خودش مدیریت شرکت ایران خودرو را بر عهده داشته و حالا بر صندلی معاونت حمل و نقل وزیر صمت تکیه زده، با بیان اینکه عرضه بعدی ایرانخودرو و سایپا در سامانه یکپارچه منوط به کوتاهشدن صف نوبتدهی تحویل خودرو و تحویل به متقاضیان ثبتنامکننده است، میگوید: هر ۲ خودروساز، محصولاتشان را تا پایان ۱۴۰۳ در سامانه یکپارچه برای فروش، نوبتدهی کردهاند.
او درباره نحوه عرضه خودرو در سامانه یکپارچه و زمان بازگشایی نوبت بعدی سامانه یکپارچه خودرو، اظهار کرد: در خصوص عرضه خودرو، در مرحله اول و دوم خودروسازان ظرفیتشان را اعلام و براساس این ظرفیت، عرضه خودرو در سامانه یکپارچه انجام شد، متقاضیان در نوبت تحویل خودرو قرار گرفتند و در حال حاضر عرضه خودرو در سامانه یکپارچه براساس افزایش ظرفیت صورت میگیرد.
حال سوال اینجاست که زمان بعدی عرضه محصولات ایران خودرو و سایپا کی خواهد بود و چه زمانی قفل ایجاد شده باز خواهد شد؟ منطقی توضیح میدهد: با توجه به ظرفیتهای موجود خودروسازان اگر الان عرضه خودرو برای مرحله بعد صورت گیرد، تعداد بیشتری در نوبت تحویل قرار میگیرند و به عبارتی صف طولانیتری تشکیل می شود و ممکن است نوبتهای تحویل به زمان دورتری موکول شود.
با این حساب متقاضیان خرید خودرو از سایپا و ایران خودرو تا اطلاع ثانوی باید در صف انتظار باشند چرا که معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت میافزاید: براساس تجربه ای که از عرضه های یکپارچه در سامانه خودرو داشتیم، متقاضیانی خرید خودرو که نوبت تحویل خودروهایشان در سال دوم قرار گرفته است، نگرانی های زیادی دارند بنابراین با توجه به این بازخوردها، تصمیم گرفتهایم تا برای عرضههای بعدی منتظر بمانیم تا صف نوبتدهی تحویل خودرو کوتاهتر شود.
قیمتگذاری دستوری بازار خودرو را از وضع منطقی و شفاف دور کرده و همچنان صف به قوت خود باقی است و منوچهر منطقی هم تایید میکند که قطعا قرار گرفتن در یک نوبت یک یا ۲ ساله برای خرید خودرو مطلوب مشتریان نیست بنابراین سیاست ما هم پاسخگویی به صف ایجاد شده برای خرید خودرو است. نکته مهم این است که اگر عرضه خودرو به اندازه کافی صورت گیرد آن وقت دیگری نیازی به این صف ها و نوبتدهیها هم نیست.
او افزود: ۲ خودروساز بزرگ محصولاتش را در تا پایان ۱۴۰۳ در سامانه یکپارچه برای فروش، نوبتدهی کردهاند و برای اینکه این نوبتدهی را تمدید کنند باید به این نوبتها پاسخ دهند و ظرفیت آینده را محاسبه کنند و بر مبنای آن عرضه بالا داشته باشند.
با این توضیح منطقی بعید است که با مداخله در قیمتگذاری بازار خودرو، صف انتظار کوتاهتر شود و البته خودروسازان هم برای اینکه جلوی ضرر قیمتگذاری را بگیرند سیاست آپشنگذاریهای خاص را برای محصولاتشان در پیش گرفتهاند و شورای رقابت هم هرچند وقت قیمتها را تغییر میدهد اما مشکل حل نمیشود.
نظر شما