به گزارش همشهری آنلاین، موتورسواران نه تنها از لابهلای ماشینها و پیادهروها عبور میکنند که حتی خطوط ویژه اتوبوسرانی را هم میانبری برای رسیدن به مقصد میدانند و بدون اینکه به خطراتش فکر کنند، سر موتور را کج میکنند و سر از خطوط ویژه درمیآورند.
ماجرای تخلفات موتورسواران آنقدر بیخ پیدا کرد که مسئولان راهنمایی و رانندگی مجبور شدند کارهایی انجام بدهند؛ ازجمله سختگیری و بگیر و ببندهای ویژه. ماشینهای مخصوص راهنمایی و رانندگی مدام از موتورها پر و خالی میشدند. پارکینگهای بزرگ موتورسیکلت دیگر برای خودشان ضربالمثلی شده اند؛ از بس که موتورهای توقیف شده در آنها وجود دارد که کسی برای گرفتنشان مراجعه نمیکند. این بگیر و ببندها تا حدودی به نتیجه رسید و مثلا حالا در تهران خطوط ویژه اتوبوسها، دیگر کمتر رنگ موتوریها را به خودشان میبیند.
میگویند تهران ۳ میلیون موتور دارد که هم سر و صدا ایجاد میکنند، هم آلودگی و هم اسباب زحمت شهروندان میشوند. هنوز هم در پیادهروها، خیابانهای یکطرفه و حتی بوستانها و پارکها میتوان آنها را دید که به یاد روزگار اوج مانور موتورسواران این طرف و آن طرف میروند. رانندگی در شهر تهران، بهویژه مناطقی مثل اطراف بازار بزرگ جزء سختترین کارهایی است که میتوان انجام داد. کافی است یک لحظه حواستان به موتوریها نباشد تا کار دست خودتان و دیگران بدهید. خیابانهای این مناطق پایتخت موتوریهایی را بهخودشان میبینند که ناگهان از دل کوچهها و خیابانهای فرعی به دل خیابانهای اصلی میزنند. تصادفهایی هم که اتفاق میافتد در نوع خودش وحشتناک است.
نداشتن گواهینامه و معاینه فنی برای موتورسواران دیگر عادی شده و با اینکه آلایندگی موتورها از خودروها هم بیشتر است، اما از ۳ میلیون موتوری که در تهران تردد میکنند، تنها ۵۰۰ موتورسوار برای معاینه فنی به این مراکز رفتهاند.
بیشتر بخوانید:
باقی شهرهای بزرگ و کوچک هم دست کمی از تهران ندارند و حتی در برخی از شهرها مثل قم یا یزد، تعداد موتوریها بیشتر هم هست. البته موتوریها در تمام شهرهای بزرگ دنیا هستند و تعدادشان هم زیاد است اما در این شهرها پلیس به راحتی از مسائلی مانند نداشتن گواهینامه، معاینه فنی، کلاه ایمنی و تخلفهای عادی چشمپوشی نمیکند و کنترل دقیقی روی موتورسواران انجام میشود.
حالا که وضعیت موتورسواران در کشور ما و بهویژه در تهران تبدیل به بحران شده است، مسئولان بهدنبال راهحلی برای کنترل موتوریها هستند و از جریمه و توقیف گرفته تا بستههای تشویقی، همه برای آن است که سهم ۴۰ درصدی موتورسواران در تصادفهای شهری کاهش پیدا کند و آلایندگی کمتری تولید کنند. به همین دلیل هم طرح ساماندهی موتورسواران قرار است در تهران اجرا شود تا شاید از مشکلات این وسیله نقلیه کمی کاسته شود، با این همه نظارت دقیق و دائمی لازم است تا شر این بحران از سر تهران کم شود.
نظر شما