مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۱
۲ نفر

یک مطالعه جدید و گره‌گشا توسط دانشمندان دانشگاه لیدز نحوه درک ستاره‌شناسان از بزرگ‌ترین و رایج‌ترین ستاره‌های کیهان را تغییر داد.

سیستم سته تایی ستاره

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سایتک دیلی، تحقیقات انجام شده توسط جاناتان داد، دانشجوی دکتری و پروفسور رنه اودمایر، از دانشکده فیزیک و نجوم دانشگاه، به شواهد جدید جالب‌توجهی اشاره می‌کند که ستاره‌های عظیم Be که تاکنون تصور می‌شد در سیستم‌های دوتایی وجود دارند در واقع می‌توانند «سه‌گانه» باشند.

این کشف قابل‌توجه می‌تواند درک ما از اجرام زیر مجموعه‌ای از ستارگان B که به‌عنوان یک «تخت آزمایش» مهم برای توسعه نظریه‌هایی در مورد چگونگی تکامل ستارگان را تغییر دهد. ستاره‌های Be توسط یک دیسک مشخصه از گاز احاطه شده‌اند که شبیه حلقه‌های سیاره زحل در منظومه شمسی هستند. ستاره‌شناسان معتقدند این دیسک‌ها از چرخش سریع ستارگان Be تشکیل می‌شوند و این خود می‌تواند ناشی از برهم کنش ستاره‌ها با ستاره دیگری در یک سیستم دوتایی باشد.

داد، نویسنده این تحقیق، گفت: «اگر جنگ ستارگان را تماشا کرده باشید، دیده اید سیاره‌هایی وجود دارند که دو خورشید دارند. اما اکنون، با تجزیه و تحلیل داده‌های ماهواره گایا آژانس فضایی اروپا، دانشمندان می‌گویند شواهدی پیدا کرده‌اند که این ستاره‌ها واقعاً در منظومه‌های سه‌گانه وجود دارند با سه جسم که به جای دو جسم در حال تعامل هستند.

به گفته داد، ما این را در دو گروه از ستاره‌هایی که به آنها ستارگان B و ستارگان Be می گوییم، به کار بردیم و آنچه به طرز گیج‌کننده‌ای متوجه شدیم این است که در ابتدا به نظر می‌رسد که ستاره‌های Be نرخ همراهی کمتری نسبت به B دارند. در حالی که دانشمندان انتظار داشتند که آنها نرخ بالاتری داشته باشند. با این حال، پروفسور اودمایر، محقق اصلی مطالعه گفت: «این واقعیت که ما آنها را نمی بینیم ممکن است به این دلیل باشد که به قدری ضعیف شده باشند که قابل تشخیص نیستند.»

بیشتر بخوانید:

محققان سپس مجموعه متفاوتی از داده‌ها را بررسی کردند و به دنبال ستاره‌های همدم دورتر بودند و دریافتند که در این جدایی‌های بزرگ‌تر، میزان ستاره‌های همدم بین ستاره‌های B و Be بسیار مشابه است. به این ترتیب آنها توانستند استنباط کنند که در بسیاری از موارد ستاره سومی وارد بازی می‌شود و همدم را مجبور می‌کند به ستاره Be نزدیک‌تر شود، به اندازه‌ای نزدیک که جرم بتواند از یکی به دیگری منتقل شود و دیسک مشخصه ستاره Be را تشکیل دهد.

کد خبر 809466
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha