گروه‌استان‌ها- مرجان طباطبایی: قرار است با ساخت 7 پالایشگاه، ظرفیت پالایشی کشور از 6/1 میلیون بشکه به 3/2 میلیون بشکه نفت خام برسد و ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی هم 25 میلیون لیتر افزایش یابد

پالایشگاه خوزستان، از جمله این طرح‌های پالایشی است که پس از بهره‌برداری عهده‌دار پالایش روزانه 180 هزار بشکه نفت خام خواهد شد.

زالی، مدیر طرح پالایشگاه خوزستان، در خصوص آخرین وضعیت این طرح به همشهری می‌گوید: زمین طرح خریداری و مطالعات زیست‌محیطی آن آغاز شده است و طی 2 ماه آینده نیز شاهد شروع عملیات خاک برداری و حصارکشی خواهیم بود.به گفته وی، این طرح با سرمایه گذاری 8/2 میلیارد یورویی اجرا می‌‌شود که بازگشت سرمایه آن 5/16 درصد خواهد بود.

زالی در مورد  احداث پالایشگاه فوق سنگین خوزستان می‌گوید: این طرح به‌صورت جدی از تاریخ 1/8/ 86 آغاز شد و هم‌اکنون از برنامه اولیه 4 ماه عقب است. وی، علت این تاخیر را تامین فاینانس و مشکل مالی ذکر کرده و می‌افزاید: در صورتی که سرمایه‌گذار داخلی یا خارجی این هزینه را تامین کرده بود، ما کار را نهایی می‌کردیم.

زالی، با بیان این که به دنبال سرمایه گذار خارجی بوده و مشارکت‌نامه‌ای هم در این خصوص امضا کرده‌ایم، ادامه می‌دهد: این سرمایه‌گذار قول داده اوایل خردادماه منابع مالی را تامین کند که امیدواریم این موضوع تحقق یابد.

براساس برنامه ریزی صورت گرفته 80 درصد از سرمایه احداث این 7 پالایشگاه باید از طریق فاینانس باشد و حداکثر سهم در نظر گرفته شده برای دولت، 20 درصد سهام  پالایشگاه خواهد بود. تاخیر ایجاد شده در اجرای این طرح نیز ناشی از عدم جذب سرمایه در آن است.

اسکندری، مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت پالایش و پخش، به همشهری توضیح می‌دهد: برای ادامه کار در پالایشگاه خوزستان نیاز به یک شریک خصوصی داریم؛ چرا که این طرح باید توسط بخش خصوصی ایجاد شود و در شرایط فعلی باید پیمانکار و مجری آن مشخص شود.

محمدرضا نعمت‌زاده، مدیرعامل سابق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز ، در این خصوص به ما می‌گوید: مسئولان باید تلاش کنند تا منابع مالی طرح‌ها را تامین کنند؛ اگر پیش از این اقدام مناسبی در بخش پالایش و پخش صورت گرفته ناشی از تلاش برای جذب منابع مالی بوده است.

پول را که 2 دستی به کسی نمی‌دهند باید به دنبال آن رفت. وی، ادامه می‌دهد: ظاهرا احداث این پالایشگاه در اولویت کاری کسانی که بعد از ما آمدند، قرار نگرفته است.

کعبی، نماینده آبادان در مجلس، هم از روند کند اجرای این طرح گله‌مند است و به همشهری می‌گوید: اصل اجرای فعالیت‌ها تامین مالی آنهاست که متاسفانه بیشتر تحقق مصوبات دولت در استان ما به دلیل کمبود اعتبار معطل مانده است، از جمله پالایشگاه خوزستان که با وجود آن که تابلوی آن نصب شده ؛ معطل حل مشکلات اعتباری
 است.

زالی می‌گوید: شروع عملیات منتظر جذب سرمایه است ؛ اگر تا اواخر اردیبهشت این امر نهایی شود ما پالایشگاه خوزستان را پایان سال 92 نهایی خواهیم کرد.

روند حاکم بر احداث این 7 پالایشگاه حاکی از آن است که وزارت نفت در جذب سرمایه‌های بخش خصوصی در داخل ناکام مانده و سرمایه‌های خارجی هم به دلیل شرایط سیاسی و دیپلماتیک از این امر امتناع می‌کنند.

نمونه آن جذب سرمایه برای پالایشگاه خوزستان است که مدیر طرح اظهار امیدواری می‌کند که شریک خارجی به تفاهمش پایبند باشد و تا پایان ماه جاری تامین مالی طرح را عهده‌دار شود.

کد خبر 80948

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز