نشست تخصصی بررسی رابطه قطعه سازان و خودروسازان برگزار شد. در ادامه مروری مختصر بر این نشست خواهیم داشت.

طرح

نشست تخصصی بررسی رابطه قطعه سازان و خودروسازان همزمان با برگزاری دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو با حضور مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه سازان کشور؛ مهرداد معلمان، مدیرعامل سازه گستر سایپا و عبدالله توکلی، مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت؛ در خصوص میزان مطالبات قطعه سازان از خودوسازان، دلایل عدم پرداخت این مطالبات توسط خودروسازان، میزان تاثیر قیمت قطعات بر قیمت تمام شده خودرو، نقش بانک ها در کمک به خودروسازها برای پرداخت بدهی های خود به قطعه سازان، راهکارهای ایجاد فضای رقابتی در قطعه سازان، شیوه قیمت گذاری قطعات خودرو، تاثیر ورود قطعات چینی به بازار، تبعات ایجاد انحصار در این صنعت و... برگزار شد.

مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان کشور در این نشست اظهار داشت: «فروش قطعه سازان به خودروسازان در سال مبلغی حدود ۲۰۰ همت است. امروز که در این جلسه حضور داریم میزان مطالبات قطعه سازان از خودروسازان چیزی بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد تومان است. حال باید دید علت این ماجرا چیست؟»

مهرداد معلمان مدیرعامل سازه گستر سایپا نیز در این جلسه اظهار داشت: «هر صنعتی بر اساس سرمایه اولیه و فروش خود و در راستای یکسان کردن بازپرداخت مطالبات خود نیازمند استفاده از تسهیلات است. متاسفانه عددی که در بانک ها برای ما خودروسازان در نظر گرفته شده است بر اساس اطلاعات سال ۱۳۹۹ است. امروزه هیچ کمکی از سمت زنجیره بانکی به منظور تامین مطالبات خودروسازان نمی شود.»

عبدالله توکلی مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت نیز در این نشست تخصصی عنوان کرد: «خودروسازان قطعاتی که از قطعه سازان خریداری می کنند را گران می خرند. در برخی مواقع مشاهده می شود که خودروساز ۸۵ درصد از قیمت یک خودرو را به زنجیره تامین پرداخت می کند. اما این در حالی است که بررسی فعالیت خودروسازان بزرگ در دنیا نشان می دهد که به صورت میانگین ۶۸ درصد از قیمت خودرو به زنجیره تامین اختصاص دارد.»

کد خبر 809985

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • ناصر IR ۰۴:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    0 0
    شایدکسی که اشنایی باخودرو وقطعات خودروسازندارداین دروغ مضحک راباورکندولی کسی که کاردان وکارشناس خودروهست میداندکه خودروسازان درخریدقطعه به ارزانترین ان دربین قطعه سازان بسنده میکنندکه نتیجه آن بی کیفیت شدن خودروی داخلی است ودرواقع مشتری بدون حقوق ثمرات مادی ارزشمندی برای خودروسازداشته است.