محمد شمسی پور در این باره به به همشهری آنلاین گفت: اگر بخواهیم به زمانی اشاره کنیم که امکان و اراده کامل برای برقی سازی حمل و نقل عمومی شهر تهران وجود دارد، بدون تردید و تعارف باید بگوییم که این دوره است. در این مسیر تمام بخش ها و بدنه های مرتبط در مدیریت شهری و دولت وسط میدان آمده اند؛ بانک مرکزی و وزارت نفت، شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و ... همه در تلاش هستند تا بحث برقی سازی به ویژه در حوزه حمل و نقل عمومی اتفاق بیافتد.»
شمسی پور افزود:« اتفاقی که در بحث برقی سازی افتاد، دو رویکرد داشت، یک رویکرد این بود که بتوانیم برقی سازی را خودمان انجام دهیم؛ یعنی با تکیه بر توان و منابع داخلی این کار انجام شود. در همین راستا یکسری کارها از محل صرفه جویی مصرف سوخت یا همان ماده ۱۲ برای خودرو های حمل و نقل عمومی انجام شده بود و حدود ۱۰ هزار ۵۰۰ دلار دولت کمک می کرد. درهمین حین که مشغول رایزنی با خودروسازان بودیم، اتفاق خوبی افتاد که سفر شهردار تهران و هیات همراه به کشور چین بود و یک شرکت فاینانسور پیدا شد. برنامه به این صورت است که در فاز اول حدود ۱۰ هزار دستگاه تاکسی، ۱۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت و هزار دستگاه اتوبوس برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران اضافه شود.»
مشاور و مجری طرح برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران درباره آخرین وضعیت برقی سازی حمل و نقل عمومی می گوید:«پس از بسته شدن تفاهم، اکنون در مرحلهای هستیم که تمام شرکتها، چه شرکتهای داخلی و چه شرکتهای خارجی در حال ارائه پیشنهاد به ما هستند. به عنوان مثال تا کنون حدود ۷ شرکت داخلی و خارجی در بحث اتوبوس برقی پیشنهاد ارائه داده اند که ما به عنوان مشاور و مجری طرح برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران و شرکت واحد اتوبوسرانی این پیشنهاد ها را بررسی می کنیم و پس از بررسی، دوباره به شرکتی که فاینانس می کند ارائه می شود تا فرآیند خرید صورت بگیرد.»
شمسی پور درباره روند برقی سازی موتورسیکلت ها گفت: « ه شکل کلی، در بحث برقی سازی ما در ۵ موضوع کار می کنیم، یکی به موضوع موتور سیکلتهای برقی برمی گردد که بخش حمل بار سازمان پایانه ها متولی این امر شده است. اگر به محدوده بازار تهران تشریف برده باشید، میبینید که بسیاری از موتورسواران با وسیله نقلیه خودشان درحال حمل بار و کالا هستند. در این بخش صندوق های وابسته به شهرداری تهران وارد شده اند. در ابتدا قرار است از ظرفیت موتورسازان داخلی که در فراخوان شرکت کردهاند و دارای استاندارد های لازم هستند استفاده شود و تا قبل از پایان سال ۱۴۰۲ انشاالله ۵ هزار دستگاه موتورسیکلت توسط صندوقها خریداری خواهد شد و پس از آن توسط سازمان پایانهها مورد استفاده قرار می گیرد و به افراد واگذار می شود.»
او درباره تاکسی ها و اتوبوس های برقی نیز افزود: «موضوع بعدی تاکسیهای برقی است. تاکسی های برقی باید زیر نظر سازمان سازمان تاکسیرانی مدیریت شوند. در حال حاضر بررسی ها نسبت به خودرو ها انجام شده و بازدیدی از کارخانه های چینی صورت گرفته است و در نهایت چند خودرو گزینه شده اند که درحال استعلام قیمت آنها هستیم تا انتخاب نهایی صورت بگیرد و شرکت فاینانس پول را به شرکت تولید کننده چینی پرداخت کند. در بحث اتوبوس برقی هم ۵ شرکت داخلی و خارجی پیشنهاد خودشان را ارائه داده اند که درحال بررسی این پیشنهادها هستیم. موضوع بعدی ونهای برقی است که در این بخش یک مقدار عقب تر هستیم. شرکت فاینانسور یک نمونه ون برای استفاده در شهر تهران ارائه داده است. بخش بازرگانی ما اکنون در چین هستند تا ون های برقی را برای حمل و نقل عمومی پایتخت رصد و بررسی کنند.»
نظر شما