مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان گفت: گروه خون «O  بمبئی» یک گروه خونی بسیار کمیاب و نادر است که شیوع آن ۴ در ۱ میلیون نفر است و تفاوت آن با سایر افراد با گروه خونی o این است که باید به این بیماران فقط از خون اهداکننده با گروه «O  بمبئی» تزریق کرد.

خون

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، ابوالحسن صفدری افزود: پس از مشخص شدن گروه خونی نادر این بیمار، جست‌وجو در بانک اطلاعاتی گروه‌های خونی نادر توسط واحد سرولوژی اختصاصی اداره کل انتقال خون سیستان بلوچستان شروع شد و اهدا کننده ساکن شهر زهک با این گروه خونی شناسایی و از وی درخواست شد با مراجعه به مرکز اهدای خون شهرستان زابل یک واحد خون اهدا کند.

به گفته او، خون اهدا شده در کوتاه‌ترین زمان به مرکز استان ارسال شد و پس از انجام فرآیندهای لازم و در سریع‌ترین زمان نیز به بیمارستان نیکشهر منتقل شد تا به بیمار تزریق شود و خوشبختانه با این اقدام، بیمار با وضعیت بحرانی نجات‌یافته و به زندگی بازگشت.

صفدری اظهار کرد: هم‌زمان با این روند، یک واحد خون «O بمبئی» دیگر از واحد انجماد گروه‌های خون نادر سازمان انتقال خون ایران نیز دریافت و پس از آماده‌سازی برای تزریق واحد دوم به شهرستان نیکشهر ارسال شد.

اولین بار یک پزشک به نام Dr.Bhende در سال 1952 این گروه خون نادر را در شهر بمبئی هندوستان گزارش نمود. این گروه خونی با به ارث رسیدن الل دو ژن مغلوب (recessive) hh از والدین فرد ایجاد می گردد که بیشتر به دلیل ازدواج های فامیلی در جامعه دیده می شود. شیوع این گروه خون در جمعیت بین المللی 4 نفر در هر یک میلیون نفر است ولی در شهر بمبئی در هر 10000 نفر یک نفر گروه بمبئی هستند. به عنوان نمونه در کشور آمریکای جنوبی کلمبیا که جمعیت 50 میلیون نفری دارد فقط یک نفر با این گروه خون شناسایی شده بود و چون برای جراحی خون نیاز داشت از کشور برزیل برای بیمار خون ارسال شد. در ایران تاکنون حدود 70 نفر با گروه خون بمبئی شناسایی شده اند که با احتساب جمعیت 84 میلیون نفری ، حدود 1 نفر در هر 1200000 نفر جمعیت کشور دارای این گروه خونی می باشند.

کد خبر 810757

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیستان و بلوچستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha