سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۲۰:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: شمار موارد آنفلوآنزای خوکی به گزارش سازمان جهانی بهداشت تا 12 مه (22 اردیبهشت) از 5000 نفر گذشت و این بیماری به سه کشور دیگر انتشار یافت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه در مکزیک که کانون اولیه ظهور آنفلوآنزای خوکی بوده است، دولت تزریق میلیاردها دلار بودجه اضطراری را به اقتصاد بیمار را آغاز کرده است، و  مقامات دولتی اعلام کردند که  لغو سفرهای توریستی باعث تعطیلی 25 هتل در تفریحگاه کانکون در این کشور شده است.

 در همین حال در چین، مقامات به دنبال پیداکردن باقیمانده صدها مسافری‌اند که با مردی اولین مورد عفونت ثابت‌شده در سرزمین اصلی چین است، همراه بوده‌اند، و مسئول بهداشت جزیره هنگ‌کنگ اظهار کرد که قرنطینه برای مقابله با شیوع بیماری دیگر قابل‌اجرا نیست.

 یورک چو، مسئول بهداشت منطقه هنگ‌کنگ به خبرنگاران گفت: "در هنگامی که انتقال بیماری به صورت محلی شکلی مداوم و چشمگیر پیدا کرده است، ایزوله و قرنطینه کردن بیماران دیگر قابل‌اجرا نیست."

 پیش از این حدود 300 مهمان - اغلب مکزیکی- و کارکنان هتل متروپارک در هنگ‌کنک در اقدامی که مورد انتقاد بین‌المللی واقع شد، تا جمعه پیش در قرنطینه نگاه داشته شده بودند.

 اما پکن سه‌شنبه پس از بستری‌شدن مردی مبتلا به ویروس که با هواپیما از آمریکا به شهر جنوب‌‌غربی چنگ‌دو وارد شده بود،‌همچنان اقدامات برای ایزوله‌کردن بیماران ادامه داد.

 مقامات گفتند تقریبا همه افرادی را که به همراه این مرد پرواز کرده بودند،‌ردیابی‌ کرده‌اند،‌ در همین حال یک مقام بهداشتی شهرداری پکن اعلام کرد 78 خارجی در میان افرادی‌ هستند که قرنطینه‌ شده‌اند.

 بر اساس آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت اکنون شمار بیماران در سراسر جهان به 5251 نفر رسیده است.

 روز سه‌شنبه سه کشور دیگر اولین موارد تاییدشده عفونت با ویروس ‌آنفلوآنزای آ (H1N1)
را اعلام کردند. تایلند و فنلاند هر یک دو مورد و کمی قبل‌تر کوبا یک مورد ابتلا به آنفلوآنزای خوکی را در یک دانشجوی مکزیکی که در هاوانا تحصیل می‌کند، گزارش کردند.

بیشترین شمار موارد بیماری تا به حال از آمریکا با 2600 مورد عفونت، شامل سه مورد مرگ، و مکزیک با 2059 مورد عفونت شامل 56 مورد مرگ-که 48 مورد آن را سازمان جهانی بهداشت تایید کرده است- بوده است.

 وزیر بهداشت مکزیک،‌خوزه آنخل کوردوا، روز سه‌شنبه اعلام کرد تعداد تلفات ناشی از بیماری در مکزیک به 58 مورد افزایش یافته است،‌ اما روند همه‌گیری بیماری رو به کاهش است، در عین حال مدارس در شش ایالت کشور همچنان بسته‌ مانده‌اند.

 در عین حال یک گزارش گروه "همکاری برای ارزیابی سریع پاندمی" وابسته به سازمان جهانی بهداشت که دانشمندان مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) نیز در تهیه آن دخیل بوده‌اند، تخمین می‌زند که شمار واقعی افراد عفونت‌یافته در مکزیک به  23000 نفر رسیده باشد.

 مقامات بهداشتی آمریکا نیز تایید کردند که شمار اعلام شده موارد بیماری تنها نوک کوه یخ است.

اغلب موارد تاییدشده ابتلا به آنفلوآنزای خوکی در بیش از 30 کشور با داروهای ضدویروسی قابل درمان بوده‌اند.

 شرکت معظم داروسازی سوئیسی روش، سه‌شنبه اعلام کرد که 5.65 میلیون دوره درمانی داروی ضدویروسی تامیفلو را برای کمک به مقابله با شیوع انفلوآنزای خوکی اهدا کرده است،‌ اکا در همین حال یک کارشناس سازمان جهانی بهداشت گفت ویروس دارد به این دارو مقاومت پیدا می‌کند.

سازمان جهانی بهداشت تایید کرد پس از اعلام اولین مرگ ناشی از آنفلوآنزای خوکی در کستاریکا و سومین مورد مرگ ناشی از این بیماری در آمریکا، تعداد تلفات ناشی از بیماری به 61 مورد رسیده است.

 اما دانشمندن تایلندی که به طور آزمایشی بچه‌خوک‌های تازه به دنیا آمده را با ویروس جدید آلوده کرده بودند، اعلام کردند علیرغم بروز علائم سرفه،‌عطسه، آبریزش بینی و قرمزی چشم، هیچکدام از آنها نمردند.

 و بالاخره اینکه یک زن اسپانیایی که مبتلا به آنفلوآنزا، با خبر خوش برنده شدن رقم بی‌سابقه 126 میلیون یورو در یک لاتاری از بستر بیماری برخاست، البته مقامات بهداشتی اسپانیا مشخص نکرده‌اند که او دقیقا به چه گونه ویروسی دچار شده بود.

کد خبر 81244

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز