جمعه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۴:۵۴
۰ نفر

ناهید محمدپور: سال‌هاست مشکلات مربوط به نان شنیده می‌شود، مشکلاتی که نه‌تنها از آنها کاسته نشده بلکه به اشکال مختلف بر گسترده آن افزوده می‌شود.

به‌طوری که این مسئله برای همه به نوعی عادی شده است تا حدی که واکنشی به آن نشان نمی‌دهند.
با توجه به اینکه مسئولان در سخنرانی‌ و نشست‌های خبری خود  اصرار به ثابت نگه داشتن قیمت نان دارند معاون فرمانداری    اردبیل معتقد است با افزایش قیمت نان می توان از بسیاری از ضایعات و همین‌طور از قاچاق آرد جلوگیری کرد.

محمدرضا یزدانی، مدیرکل غله استان اردبیل با اعلام اینکه سرانه مصرف نان در استان اردبیل بیش از 13 کیلوگرم است می‌گوید: بیشترین میزان قاچاق آرد در این استان صورت می‌گیرد و اگر رتبه اول کشور را نداشته باشیم  قطعا رتبه دوم را در اختیار داریم و یکی از دلایل این مسئله پایین بودن قیمت نان است به همین دلیل نانوایان برای سود بیشتر اقدام به فروش آرد می‌کنند.

اما از سوی دیگر آقازاده معاون فرمانداری با رد این موضوع که بیشترین قاچاق آرد در اردبیل صورت می‌گیرد می‌گوید: کیفیت آرد در اردبیل نسبت به استان‌های دیگر پایین است به همین علت گاهی نانوایان آرد را از استان‌های دیگر تامین می‌کنند ولی قاچاق آرد در این وضعیت دیده نمی‌شود.

محمدرضا یزدانی قاچاق آرد، پخت بد نان، نبود فرهنگ درست مصرف نان و ... را ازجمله مواردی دانست که موجب افزایش سرانه مصرف نان در این استان شده است.  وی اظهار داشت: سیمای ظاهری نانها در اردبیل بسیار خوب است و به نظر می‌رسد از کیفیت بالایی برخوردار است ولی بیشترین ناراحتی معده در استان اردبیل دیده می‌شود که علت آن استفاده از جوش شیرین است.

   وی در پاسخ به این سئوال که سال‌ها است شاهد این بی‌نظمی در سیستم تولید نان و آرد هستیم اما چرا فکری برای این قضیه نمی‌شود عنوان کرد: سیستم نظارت در این بخش در دست یک دستگاه نیست و عملا سازمان‌های بسیاری در این امر از جمله وزارت بازرگانی، فرمانداری، اداره کل غله و استانداری دخالت دارند و بین آنها هماهنگی چندانی دیده نمی‌شود اما کنترل و تعزیرات در دست فرمانداری است.

اما آقازاده در پاسخ به یزدانی می‌گوید: در اردبیل نظارت و کنترل دقیق صورت می‌گیرد و بازرسی‌های ما نشان از کیفیت بالای نان دارد به‌طوری که نانوایان فقط برای ظاهر مناسب نان و خشک شدن آن از جوش‌شیرین استفاده می‌کنند و همچنین‌قاچاق آرد به شکلی که آقای یزدانی عنوان می‌کند صورت نمی‌گیرد.

یزدانی پیشنهاد داد: با توجه به اختصاص یارانه 90 میلیارد تومانی برای آرد می توان 10 درصد از این یارانه را صرف نظارت و کنترل آن کرد.اما آن سوتر یعنی استان همجوار اردبیل نگرانی‌ها به شکل دیگری خود را نشان می‌دهد به‌گونه‌ای که  بر اساس اخبار استان گیلان بالاترین ضایعات نان را دارد.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی گیلان با اشاره بر ارزان بودن نان در این استان آن را یکی از دلایل  افزایش ضایعات نان دانست.نیافر با اشاره به اینکه اگر نان با کیفیت می‌خواهیم باید هزینه بیشتری بپردازیم می‌گوید: نانوایی که بخواهد نان با اصول استاندارد به مردم بدهد باید در ابتدا ماشین‌آلات خود را عوض کرده و بعد آموزش پخت صحیح نان را به کارگران خود بدهد و از همه مهمتر بیمه کارگران خود را بپردازد و مالیات نیز بدهد

 که همه اینها هزینه‌های زیادی را برایش دارد برای همین مجبور می‌شود قیمت نان را افزایش دهد ولی با توجه به اینکه قیمت نان در همه استان ثابت است و کمیته تعیین نرخ نان به او اجازه افزایش قیمت نمی دهد انگیزه این کار از او گرفته می‌شود و ترجیح می‌دهد نان را با همان کیفیت پایین به مردم عرضه کند.

وی در ادامه اضافه می‌کند: با توجه به اینکه آردی را که ما به نانوایان می‌دهیم بر اساس تاییدیه اداره مواد غذایی وزارت بهداشت و کمیته درجه‌بندی، از استاندارد لازم برخوردار است تنها مشکل، قیمت‌گذاری نادرست نان  است چرا که  قیمت‌گذاری، متناسب با کیفیت نان نیست. ارائه نان بی‌کیفیت به مردم با نخریدن نان از نانوایی ضرری را به نانوا وارد نمی‌کند چرا که او نان را با قیمت بالاتر به نان خشکی‌ها می‌فروشد. بنابراین با قیمت‌گذاری مناسب، شاهد ایجاد انگیزه و ارتقای کیفیت نان خواهیم بود.   

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: ما شاهد این هستیم که اشخاصی پروانه کسب نانوایی را دریافت کرده و نانوایی را به دیگری واگذار می‌کنند که این خود غیرقانونی است و مشکلات دیگری را به همراه دارد. کارشناسان می‌گویند: بهترین راه حل تبدیل نان سنتی به صنعتی است که می‌تواند میزان زیادی از هدر رفت نان را کاهش دهد.

نیافر با تایید این مطلب، بر این باور است که هیچ اطلاع‌رسانی برای تغییر دادن این سیستم یعنی صنعتی شدن نان نشده است، در حالی که با تبلیغات درست و آگاهی دادن به مردم می‌توان کم‌کم این نگرش را در آنها به وجود آورد مانند فرآورده‌های لبنی مثل شیر و پنیر و ماست که سال‌های گذشته از طریق غیربهداشتی تهیه می‌شد و در ابتدای امر مردم حاضر به تغییر شیوه و آماده‌سازی آن نبودند اما امروزه شاهد جایگزین شدن لبنیات بهداشتی با بسته‌بندی جدید هستیم.

وی یادآور شد: تاکنون مجوز احداث 70 واحد با ظرفیت 20 تن در روزهای گذشته صادر شده است که عملیات اجرایی 2 مورد آن در رشت و صومعه‌سرا آغاز شده است.

همشهری استانها

کد خبر 81370

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز