چهل‌وچهارمین نشست شورای همکاری خلیج‌فارس درحالی به کار خود پایان داد که بیانیه آن، شامل سه بند ضدایرانی بود؛ بندهایی که با واکنش ایران مواجه شد و تهران ضمن «ابراز تاسف» از طرح چنین ادعاهایی، آنها را «غیرقابل قبول» و «مردود» دانست.

شورای همکاری خلیج فارس

همشهری‌آنلاین - گروه سیاسی: ادعاهای ضدایرانی مطرح شده در بیانیه پایانی نشست سران کشورهای شورای‌همکاری خلیج‌فارس در شرایطی است که پیش‌از این نیز شاهد طرح ادعاهای این‌چنینی ازسوی اعضا بوده‌ایم. درچنین شرایطی، بیانیه پایانی نشست چهل‌وچهارم ۳ محور ضدایرانی داشت که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

۱

ادعای مالکیت میدان «آرش»

شورای همکاری خلیج‌فارس در بیانیه پایانی خود مدعی شده‌است میدان گازی «آرش» (الدره) کاملاً در آب‌های سرزمینی کویت قرار دارد و مالکیت منابع طبیعی آن نیز تنها متعلق به کویت و عربستان است. پیش‌از این نیز برخی مقام‌های کویتی دراین‌باره اظهارنظر کرده بودند. این‌درحالی است که مقام‌های ایرانی تاکید کرده‌اند از سهم ایران از میدان آرش نمی‌گذرند. «آرش» از جمله میدان‌های گازی شمال خلیج‌فارس به‌حساب می‌آید که اگرچه عربستان و کویت مدعی‌اند در «منطقه بی‌طرف» آنان واقع شده، اما ایران از بخش شمالی آن سهم دارد. برخی برآوردها نشان می‌دهد ذخیره درجای گاز طبیعی میدان آرش به حدود ۲۰تریلیون فوت مکعب می‌رسد و ذخیره نفت خام درجای این میدان نیز حدود ۳۱۰میلیون بشکه برآورد شده‌است. درچنین شرایطی «پیچیدگی‌های جغرافیای‌سیاسی در شمال خلیج‌فارس»، «مسائل تکنیکی و فنی بسیار زیاد»، «اختلاف حقوقی و برداشت‌های متفاوت از قوانین بین‌المللی و دریایی» زمینه‌ساز بروز اختلاف‌ برسر میزان سهم ایران، عربستان و کویت از این میدان شده‌است. برخی کارشناسان معتقدند با توجه به اینکه میدان گازی آرش از توان تولید روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز برخوردار است که معادل ۸۴هزاربشکه میعانات گازطبیعی است، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

واکنش ایران

اگرچه پیش از این مقام‌های ایرانی در مقاطع مختلف، نسبت به ادعاهای مالکیت طرف کویتی و عربستانی واکنش نشان داده و تاکید کرده‌اند ایران از سهم خود دراین میدان گازی نمی‌گذرد و مذاکرات سازنده را در دستورکار دارد، اما ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امورخارجه روز چهارشنبه بار دیگر به ادعاهای مطرح شده در بیانیه شورای همکاری خلیج‌فارس واکنش نشان داد و تاکید کرد ایران، براساس مذاکرات دوجانبه خود با دولت کویت و سوابق مذاکراتی، همواره بر همکاری دوستانه و سازنده در حوزه انرژی ازجمله در منطقه آرش تاکید کرده‌است. بدون تردید، رفتارهای مبتنی بر توجه به منافع و مصالح مشترک، می‌تواند زمینه‌های مناسب همکاری‌های منطقه‌ای را فراهم کند.

۲

نگرانی‌های هسته‌ای

ابراز نگرانی از تحولات پرونده هسته‌ای ایران، یکی از محورهای ضدایرانی بیانیه پایانی نشست چهل‌وچهارم شورای همکاری خلیج‌فارس بود. دراین بیانیه از آمادگی کشورهای این شورا برای همکاری و تعامل فعالانه با این مساله خبر داده و بر لزوم مشارکت این کشورها در همه مذاکرات تأکید شده‌است. این‌درحالی است که طی سال‌های اخیر و همچنین در جریان مذاکرات هسته‌ای ایران و طرف‌های غربی، برخی دولت‌های عربی تلاش کرده‌اند فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را به‌عنوان تهدیدی برای خود قلمداد کنند. برهمین‌اساس هم بود که در مقاطع مختلف، خواستار مشارکت در روند مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب شده‌اند؛ درخواستی که تاکنون راه به‌جایی نبرده‌است. درچنین شرایطی برخی دولت‌های عربی کوشیده‌اند از پرونده هسته‌ای ایران به‌مثابه ابزاری برای کنترل نقش‌آفرینی و قدرت‌یابی روزافزون جمهوری‌اسلامی بهره ببرند.

واکنش ایران

ادعاهای غیردوستانه شورای‌ همکاری‌خلیج فارس درباره فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری‌اسلامی درحالی‌است که تهران بارها تاکید کرده‌است برنامه هسته‌ای ایران، تهدیدی برای منطقه به‌حساب نمی‌آید. براین اساس هم بود که روز چهارشنبه کنعانی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور بار دیگر تاکید کرد ایران همواره به قوانین و تعهدهای بین‌المللی خود در چارچوب حق و تکلیف پایبند بوده و به همکاری‌های سازنده خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبتنی بر موافقتنامه جامع پادمان ادامه می‌دهد.

۳

تکرار ادعاهای بی‌اساس درباره جزایر سه‌گانه

ادعای مالکیت امارات متحده عربی بر جزایر ایرانی «تنب کوچک»، «تنب بزرگ» و «ابوموسی»، از جمله بندهای تکراری و بی‌اساس بیانیه پایانی نشست چهل‌وچهارم شورای همکاری خلیج‌فارس است که طی سال‌های گذشته همواره پای‌ثابت این بیانیه‌ها بوده‌است. چندی قبل نیز «ریم بنت ابراهیم الهاشمی»، وزیر مشاور امارات در امور همکاری‌های بین‌المللی در سخنرانی خود در جریان هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک از ایران خواست تا مشکل سه جزیره تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی را حل و فصل کند. این‌درحالی است که اسناد و مدارک تاریخی نشان می‌دهد این جزایر همواره حزو لاینفک خاک ایران بوده و پس از دوره‌ای از واگذاری حاکمیت آن ازسوی انگلیس به شیخ‌نشین‌های حاشیه خلیج فارس، در سال ۱۹۷۲ میلادی، انگلیسی‌ها با پیان حضور استعماری‌شان دراین منطقه، حاکمیت جزایر سه‌گانه را به ایران بازگرداندند.

واکنش ایران

اگرچه طی دهه‌های اخیر جمهوری‌اسلامی همواره تاکید کرده جزایر سه‌گانه جزو جدایی‌ناپذیر خاک ایران به‌حساب می‌آید، اما سخنگوی وزارت امورخارجه روز چهارشنبه بار دیگر به این ادعاها واکنش نشان داد و با تاکید بر مواضع ثابت و اصولی ایران دراین زمینه، جزایر سه‌گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک را بخش لاینفک و ابدی خاک ایران دانست. کنعانی تاکید کرد جمهوری‌اسلامی ایران هرگونه ادعایی درباره این جزایر را دخالت در قلمرو داخلی، حاکمیت و تمامیت ارضی خود می‌داند و آن را به‌شدت محکوم می‌کند.

کد خبر 813817

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 44
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 23
  • IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    12 0
    اردوغان جنایتکار در نشست شورای همکاری خلیج‌فارس هیچ غلطی می کند؟
  • IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    7 0
    ترکیه ازسال 2011 تاکنون مقصر اصلی جنگ درسوریه است. ترکیه ازسال 2011 تاکنون یکی ازحامیان تروریست ها درسوریه است. ترکیه ازسال 2011 تاکتون تمام تروریست های خارجی وارد سوریه وعراق کرده است. ترکیه تروریست های کشورهای اروپایی وارد سوریه و عراق کرده است. ترکیه عامل، جنگ، بی ثباتی و ناامنی درسوریه است. ترکیه عامل اصلی جنگ درسوریه است. ترکیه عامل اصلی پیدایش و رشد تروریسم درسوریه است. ازسال 2011 تاکنون بیش از999 هزارتروریست ازطریق کشورترکیه وارد سوریه وعراق شده اند.
  • IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    11 0
    عربستان جنایتکار و کویت جنایتکار همراه با چند کشور جنایتکار دیگر در جنگ تحمیلی هشت ساله از رژیم جنایتکار صدام دیکتاتور همه جانبه کمک و حمایت مالی می کردند.
  • IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    6 0
    ایران متأسفانه از شهریور ماه سال 1359 تاکنون در مورد جنایت های وحشیانه، وحشی گری وغیرانسانی کشورهای عربی جنایتکار و مزدورانشان کوتاهی کرده است.
  • IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    2 0
    شورای همکاری خلیج فارس که از شهریور ماه سال 1359 تاکنون شریک جرم جنایت های آمریکا، کشورهای اروپایی و مزدورانشان در عراق و منطقه خاورمیانه بوده است. جزایر سه‌گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک جزء لاینفک و ابدی خاک جمهوری اسلامی ایران است و اشاره به آنها در بیانیه پایانی نشست مذکور فاقد هرگونه ارزش سیاسی و حقوقی است.
  • IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    2 0
    کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و ایتالیا همراه با چند کشور دیگر در جنگ تحمیلی هشت ساله تسلیحات رژیم جنایتکار صدام دیکتاتور را تامین می کردند. در جنگ تحمیلی هشت ساله همه کشورهای عربی جنایتکار از رژیم جنایتکار صدام دیکتاتور کمک و حمایت مالی می کردند.
  • IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    6 0
    مزدوران عربی جنایتکار، که، جرأت حمایت از فلسطین را ندارند
  • IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    3 0
    شرم آور و تاسف بار است که شبکه اینترنشنال با کمک مالی عربستان و متحدانش هر روز به نظام جمهوری اسلامی ایران اهانت، توهین، بی احترامی و خیانت می کند. اینترنشنال دیگر نمی تواند تجاوزات، جنایات وحشیانه، وحشی گری وغیر انسانی آمریکا، کشورهای اروپایی، کشورهای عربی و صهیونیست ها سرپوش بگذارد.
  • بابائی IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    3 0
    و این در حالی است که از سال 2011 تاکنون برای همه مردم منطقه خاورمیانه و مردم دنیا ثابت شده است که رژیم کودک سعودی جنایتکار همراه با چند کشور دیگر و به سرکردگی آمریکا و در سال سکوت بی شرمانه سازمان های بین المللی از تروریست ها در سوریه، لبنان، عراق، منطقه خاورمیانه و جهان حمایت می کند و همچنان نیز ادامه می دهد.
  • IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    5 0
    سران بی ادب شورای همکاری خلیج فارس ثابت کردند که عامل دست نشانده آمریکا، اروپا و اسرائیل بودن و هنوز هم هستند
  • IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    3 0
    نشست شورای همکاری خلیج‌فارس دیگر نمی تواند بر تجاوزات، جنایات وحشیانه، وحشی گری و غیرانسانی آمریکا و متحدانش سرپوش بگذارد.
  • IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    0 0
    و این در حالی است که از سال 2011 تاکنون برای همه مردم منطقه خاورمیانه و مردم دنیا ثابت شده است که رژیم کودک کش سعودی جنایتکار همراه با چند کشور دیگر و به سرکردگی آمریکا و در سال سکوت بی شرمانه سازمان های بین المللی از تروریست ها در سوریه، لبنان، عراق، منطقه خاورمیانه و جهان حمایت می کند و همچنان نیز ادامه می دهد.
  • IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    0 0
    اردوغان جنایتکار از سال 2011 تاکنون در امور داخلی سایر کشورها دخالت و مداخله می کند و همچنان نیز ادامه می دهد.
  • IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    0 0
    رژیم اسرائیل به همراه آمریکا در حمله علیه مردم غزه مرتکب جنایات جنگی شده است که رژیم صهیونیستی با استفاده از سلاح های آمریکایی در این حملات، مرتکب جنایات جنگی شده است.
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    1 0
    اتهام زنی انگلیس علیه ایران در حملات یمن به کشتی‌های صهیونیستی/ دخالت و مداخله درامور داخلی ایران است و هم 100 درصد فقط به خاطر ناتوانی، کوتاهی و سکوت حسین امیرعبداللهیان بوده است.
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    0 0
    تمام غربی ها و سازمان های به اصطلاح مدعی حقوق بشر در مقابل این جنایت های صهیونیست ها سکوت اختیار کرده اند.
  • IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    0 0
    عامل اصلی حمله به غزه آمریکا است. بیش از ۶۱ درصد واحدهای مسکونی غزه نابود شده است. شمار شهدای غزه از مرز ۱۶ هزار عبور کرد که شمار شهدای نوار غزه از هفتم اکتبر تاکنون (طی دو ماه گذشته) به ۱۶ هزار و ۲۴۸ نفر رسید. که ارتش رژیم صهیونیستی از زمان پایان یافتن آتش‌بس در غزه مرتکب ۹۹۹ مورد جنایت و کشتار علیه فلسطینیان شده است که در نتیجه آن ۱۲۴۰ نفر به شهادت رسیدند و شمار شهدا نیز به ۱۶ هزار و ۲۴۸ نفر افزایش یافت.
  • IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    1 0
    آمریکا، کشورهای اروپایی و مزدورانشان 100 درصد فقط عامل اصلی جان‌باختگان ناآرامی‌های سال گذشته در کشور بودن و هستند.
  • IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    0 0
    نیروی دریایی آمریکا جنایتکار حق حضور در آب‌های دریای سرخ را ندارند. نیروی دریایی انگلیس جنایتکار حق حضور در آب‌های دریای سرخ را ندارند.
  • IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    0 0
    سرویس‌های اطلاعاتی 5 کشور در اتاق عملیات تل‌آویو مشارکت دارند که سرویس‌های اطلاعاتی 5 کشور غربی در اتاق عملیات تل‌آویو مشارکت دارند اما تا کنون شکست خورده‌اند. که اسرائیل تا الان در سطح اطلاعات نظامی هم شکست خورده است. در حال حاضر پنج کشور در سطح اطلاعاتی و استخباراتی در دو اتاق عملیات اسرائیل مشارکت دارند که یک اتاق عملیات اطلاعاتی در تل‌آویو است و یک اتاق در مجاورت نوار غزه است و کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و ایتالیا در آن حضور دارند. کشتن کودکان و زنان در غزه جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت است ولی اما متأسفانه مدعیان حقوق بشر در این مدت 2 ماه درک نمی کنند، نمی دانند و نمی فهمند. کشتن کودکان و زنان در غزه جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت است ولی اما متأسفانه سران بی ادب 5 کشور غربی جنایتکار در این مدت 2 ماه درک نمی کنند، نمی دانند و نمی فهمند.
  • IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    0 0
    عامل اصلی حمله به غزه آمریکا جنایتکار است. عامل اصلی حمله به غزه انگلیس جنایتکار است.
  • IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    0 0
    هرکسی در برابر جنایت صهیونیست‌ها جنایتکار و آمریکایی ها جنایتکار و مزدورانشان سکوت کند دستش به خون مردم غزه آغشته است
  • IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    0 0
    دیگر هیچ کس در آمریکا، واشنگتن و کاخ سفید نمی تواند بر تجاوزات، جنایات وحشیانه، وحشی گری و غیرانسانی آمریکا و متحدانش سرپوش بگذارد.
  • IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    0 0
    دیگر هیچ کس در انگلیس و لندن نمی تواند بر تجاوزات، جنایات وحشیانه، وحشی گری و غیرانسانی آمریکا و متحدانش سرپوش بگذارد.
  • IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    0 0
    دیگر هیچ کس در اروپا نمی تواند بر تجاوزات، جنایات وحشیانه، وحشی گری و غیرانسانی آمریکا و متحدانش سرپوش بگذارد.
  • IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    0 0
    دیگر هیچ کس در اسرائیل نمی تواند بر تجاوزات، جنایات وحشیانه، وحشی گری و غیرانسانی آمریکا و متحدانش سرپوش بگذارد.
  • IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    0 0
    دیگر هیچ کس در عربستان سعودی و ریاض نمی تواند بر تجاوزات، جنایات وحشیانه، وحشی گری و غیرانسانی آمریکا و متحدانش سرپوش بگذارد.
  • IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    1 0
    دیگر هیچ کس در امارات نمی تواند بر تجاوزات، جنایات وحشیانه، وحشی گری و غیرانسانی آمریکا و متحدانش سرپوش بگذارد.
  • IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    0 0
    جنایت های اسرائیل، آمریکا و برخی کشورهای اروپایی در جنگ غزه در این مدت 61 روز به خاطر ناتوانی، کوتاهی، سکوت و اهانت و خیانت سران کشورهای شورای‌همکاری خلیج‌فارس بوده است.
  • تشکر از مقاومت اسلامی عراق IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    0 0
    سران بی ادب کشورهای شورای‌همکاری خلیج‌فارس باید نگاه کنند و شرم کنند حمله پهپادی به پایگاه نظامیان آمریکایی در عین‌الاسد مقاومت اسلامی عراق روز چهارشنبه خبر داد که با یک پهپاد پایگاه عین‌الاسد را که نظامیان آمریکایی در آن مستقر هستند، هدف قرار داده است.
  • IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    0 0
    حمله مقاومت فلسطین به تانک‌ها و نیروهای اشغالگر در غزه + فیلم
  • IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    0 0
    فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری‌اسلامی هیچ ارتباطی و ربطی به شورای‌ همکاری‌خلیج فارس ندارد و تاکنون هم نداشته است. شورای‌ همکاری‌خلیج فارس هم حق دخالت و مداخله در امور داخلی ایران را ندارد.
  • IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    0 0
    ایران هم مانند آمریکا، کشورهای اروپایی، روسیه، کره شمال، کره جنوبی و اسرائیل نباید با آژانس خیانتکار همکاری کند. آژانس خیانتکار مورد اعتماد ما نیست و تاکنون هم نبوده است.
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    0 0
    دریای سرخ برای رژیم صهیونیستی منطقه ممنوعه است
  • IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    0 0
    عربستان سعودی حنایتکار از سال 2015 تاکنون در جنگ یمن ثابت کرد و نشان دشمن درجه یک دین اسلام، قرآن، مظلومان، مسلمانان و کل بشریت بوده است.
  • IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    1 0
    اینها همون کشور های دوست و برادر هستند که حرفشون رو میزنید.
  • IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    0 0
    شهادت ۲۲ عضو خانواده خبرنگار الجزیره در حمله هوایی اسرائیل/ حمله اسرائیل به یک منزل مسکونی در غزه به شهادت ۲۲ عضو خانواده خبرنگار شبکه خبری الجزیره منجر شد.
  • IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    0 0
    فرانسه: حمله اسرائیل به ارتش لبنان محکوم است وزارت خارجه فرانسه حمله ارتش رژیم صهیونیستی به مواضع ارتش لبنان را محکوم کرد.
  • IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    0 0
    اسرائیل جنایتکاراز تسلیحات ساخت آمریکا جنایتکار در عملیات کشتار غیرنظامیان استفاده کرده است. اسرائیل جنایتکاراز تسلیحات ساخت انگلیس جنایتکار در عملیات کشتار غیرنظامیان استفاده کرده است.
  • IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    0 0
    ۰۷:۵۵۱۶ آذر ۱۴۰۲/ گروه هفت از رژیم کودک کش صهیونیستی، ائتلاف متجاوز سعودی، اوکراین، تروریسم، القاعده، داعش، تکفیری ها و سایر گروه های تروریستی حمایت نکند.
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    0 0
    کشورهای عربی جنایتکار فقط به همراه آمریکا، کشورهای اروپایی، ترکیه و اسرائیل در امور داخلی ایران دخالت و مداخله می کنند و متأسفانه دولت، مسئولان و نمایندگان مجلس هیچ کاری، اقدامی و اعتراض به این اهانت ها و خیانت های کشورهای عربی و مزدوانشان نمی کنند و فقط سکوت اختیار کرده اند؟
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    0 0
    جهان باید اقدامی عملی در قبال جنایات آمریکا در غزه انجام دهد. جهان باید اقدامی عملی در قبال جنایات اسرائیل در غزه انجام دهد.
  • محمدعلی IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    0 0
    متاسفانه در بحث میدان گازی آرش با پرویی تمام در حال تصاحب این میدان هست کویت و مزدوران سعودی
  • احمد CA ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
    0 0
    چرا ایران ادعای سرزمینی خودش بر روی امارات و کویت و بحرین و بخشی از عربستان را نمیکند. نقشه های قدیمی ایران کاملا واضح است. اگر قرار باشه اونها این ادعا را شروع بکنن و بعد از مدتی تبدیل به اصل بشود ایران باید مقابل به مثل بکند. رو در بایستی رو بزارید کنار وقتی همسایه پر رو شده.