به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، روزنامه اسرائیلی معاریو، امروز (۱۵ آذر) در گزارشی از توافق میان اسرائیل و امارات متحده عربی برای ایجاد یک کریدور زمینی جهت انتقال کالا خبر داد.
به نوشته این روزنامه، در سایه جنگ در غزه و از سوی دیگر حملات یمنیها به کشتیهای اسرائیلی، این کریدور از بندر حیفا در فلسطین اشغالی تا بندر دبی کشیده خواهد شد.
تاکنون هیچ اظهار نظری از سوی مقامات اماراتی یا اسرائیلی در مورد این گزارش صورت نگرفته است؛ در طرف در آگوست ۲۰۲۰ روابط خود را علنیسازی کرده و از آن تاریخ تاکنون دهها توافق و تفاهمنامه در حوزههای مختلف امضا کردهاند.
نگرانی صهیونیستها از هدف قرار گرفتن کشتیهایشان از سوی نیروهای مسلح یمن در شرایطی است که یمنیها تاکنون چندین بار اقدام به هدف قرار دادن یا توقیف این کشتیها کردهاند.
در این راستا «محمد العاطفی» وزیر دفاع دولت نجات ملی یمن نیز امروز گفت که دریای سرخ از خلیج عقبه تا باب المندب، برای رژیم صهیونیستی منطقه ممنوعه به شمار میرود.
سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن نیز امروز (۱۵ آذر) در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) از حمله موشکی به منطقه ایلات در جنوب فلسطین اشغالی خبر داد. او تاکید کرد حملات ارتش یمن به اراضی اشغالی فلسطین و همچنین جلوگیری از کشتیهای اسرائیلی در دریای مکران و دریای سرخ تا زمان توقف تجاوزات علیه غزه ادامه خواهد داشت.
نیروهای مسلح یمن بارها اعلام کرده است که کشتیهای متعلق به شرکتهای اسرائیلی را هدف قرار میدهد و از کشورها خواسته است تا «شهروندان خود را که روی عرشه این کشتیها کار میکنند، خارج کنند».
یمنیها در این میان در تاریخ ۱۹ نوامبر کشتی «گلکسی لیدر» متعلق به یک سرمایهدار اسرائیلی را در دریای سرخ توقیف کرده و به بندر الحدیده منتقل کردند؛ در تاریخ سوم دسامبر نیز سه کشتی تجاری اسرائیلی را هدف قرار دادند و باعث شدهاند تا بسیاری از کشتیها مجبور به تغییر مسیر خود شوند.
در این راستا شرکت دریانوردی «زیم» اسرائیل اعلام کرده که مسیر کشتیهایش را به سمت کشورهای آسیایی برای در امان ماندن از حملات یمنیها تغییر خواهد داد.
به گفته رسانه های عبری، این تغییر مسیر به شدت بر قیمت محصولات در اسرائیل و زمان تحویل آنها تأثیر میگذارد و ضربه مستقیمی به اقتصاد اسرائیل وارد میکند.
تلاش اسرائیل برای نجات اقتصاد خود در میانه جنگ غزه در حالی است که پیش از این منابع خبری و تحلیلی از عقیم ماندن کریدور بزرگ هند به اروپا در پی جنگ در غزه خبر داده بودند، کریدوری که از هند به سمت امارات و عربستان و از آنجا به بندر حیفا در فلسطین اشغالی و سپس به سمت اروپا پیش بینی شده است.
نبرد ۶۱ روزه در غزه که طولانیترین جنگ در تاریخ تشکیل اسرائیل به شمار میرود، تاکنون ضربات مهلکی به اقتصاد این رژیم وارد کرده است به طوریکه میزان تورم طی همین مدت کوتاه، از ۳.۷ درصد به ۵ درصد رسیده است.
در همین راستا وزارت دارایی اسرائیل در پایان ماه اکتبر اعلام کرد که هزینه جنگ روزانه حدود ۲۷۰ میلیون دلار، است؛ (ماهانه بیش از هشت میلیارد دلار) حال آنکه بودجه اعلامی سالانه وزارت جنگ این رژیم، حدود ۲۴ میلیارد دلار است. همین امر سبب شد که رژیم صهیونیستی شروع به اصلاح بودجه ۲۰۲۳ کند.
نظر شما