به گزارش همشهری آنلاین، فروش خودروهای سواری جدید در ماه نوامبر، در روسیه با ۱۱۳ درصد افزایش سالانه به ۱۰۹ هزار و ۷۰۶ دستگاه رسید که نشان دهنده بازگشت از رکود ناشی از تحریمها و خروج خودروسازان غربی در سال ۲۰۲۲ است.
مسکویچ که تولید خود را در سال جاری در کارخانهای در مسکو راه اندازی کرد، توسط دولت روسیه به مبلغ نمادین یک روبل از رنو خریداری شد. منابع به رویترز گفتهاند که که مدل مسکویچ ۳ در واقع یک جک سه هول X۴ است که در مسکو با استفاده از کیتهای خریداری شده از یک شریک چینی مونتاژ شده است.
مسکویچ از نظر میزان فروش، با ۱.۷ درصد سهم بازار و فروش ۱۹۱۰ دستگاه در رتبه نهم فهرست پرفروشترین خودروهای ماه نوامبر قرار گرفت. از ژانویه تا نوامبر، در مجموع ۱۰ هزار و ۶۷۶ خودروی مسکویچ فروخته شد.
ماجرای مسکوویچ به سال ۱۹۲۹ میلادی باز می گردد که کارخانه خودروسازی جدیدی در مسکو تاسیس شد. در پایان جنگ جهانی دوم، شورای وزیران اتحاد جماهیر شوروی، در ماه مه ۱۹۴۵ آییننامهای برای تولید خودروهای سواری تصویب کرد. بر اساس آییننامه جدید، تولید خودرو سواری کوچک «مسکویچ» در دستور کار قرار گرفت و به همین منظور کارخانه خودروسازی مسکو بازسازی شد. شرکت دولتی، کار خود را با نام «کارخانه خودروهای کوچک مسکو» (MZMA) از سر گرفت. سرعت کار آنقدر بالا بود که دو سال بعد اولین محصول با نام «مسکویچ ۴۰۰» به بازار آمد و یک سال بعد صادرات آن آغاز شد.
فارغ از مسکویچ، لادا محبوبترین خودروی روسیه، در ماه نوامبر ۲۰۲۳ با فروش ۳۲ هزار و ۶۵۱ خودرو و سهم بازار ۲۹.۸ درصد پیشتاز شد. خودروهای چینی بیشتر جایگاههای دیگر فهرست را دارند و جایگزین برندهای اروپایی و ژاپنی میشوند.
بر اساس گزارش رویترز، دادههای Autustat نشان می دهد که به نظر می رسد فروش خودروهای چینی در بیش از ۵۶ درصد از بازار به اوج خود رسیده است زیرا تولید داخلی روسیه پس از خروج خودروسازان غربی بهبود یافته است.
طبق گزارش Autostat، در ۱۱ ماه گذشته ۹۳۹ هزار و ۲۵۴ خودروی سواری جدید در روسیه فروخته شده است که تقریباً ۶۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.
نظر شما