همشهری آنلاین ـ لیلا شریف: موتور و راکبانش نهتنها در گلوگاههای ترافیکی فرصت نفس کشیدن به خیابانها نمیدهند، بلکه بهدلیل تصادف و قانونگریزی آسیبهای جبرانناپذیری هم بهخود و شهروندان وارد میکنند.
شاید تا چند سال پیش تنها محدوده بازار بود که هر روز با حمله لشکر موتورسواران مواجه میشد، اما اکنون با افزایش جمعیت دوستداران این وسیله نقلیه، در هر گوشه از شهر باید مراقب بود که مبادا موتورسواری که در خلاف جهت خیابان در حال حرکت است، خاطره تلخی را رقم بزند. از تصادف موتورسواران در خطوط ویژه و تونلهای شهری گرفته تا عبور آنها از پیادهروها و ایجاد آلودگی هوا هریک به نوعی شهر را به آشوب کشاندهاند و هر چند برای مقابله با قانونگریزی موتورسواران از طرحهای فرهنگی مختلفی استفاده شده است، اما هر روز شاهد اخبار مربوط به جانباختن راکبان و عابران پیاده بهدلیل بیاحتیاطی موتورسواران هستیم.
۳۰درصد موتورسیکلتهای ایران در تهران میرانند
حضور پررنگ موتورسواران در تهران زمانی نمایان میشود که نگاهی به آخرین آمار تعداد موتورسواران پایتخت داشته باشیم. رئیس پلیس راهور پایتخت که چندی پیش به صحن شورای شهر رفته بود، در رابطه با تعداد موتورهای فعال در تهران از آمار عجیبی پرده برداشت: «براساس آخرین آمار، ۱۵میلیون و ۴۹۰هزار موتورسیکلت در کشور وجود دارد که سهم تهران ۴میلیون و ۵۷۰هزار دستگاه است؛ یعنی ۳۰درصد موتورسیکلتهای کل کشور در تهران تردد دارند.» براساس آمار موجود باید گفت که موتورسوارها برای اهداف مختلف در شهر رفتوآمد میکنند؛ ۴۳درصد برای کار، ۱۸درصد برای تحصیل و ۱۳درصد برای خرید و بقیه هم برای سایر موارد.
سهم موتورسیکلتها در آلودگی هوا
هر زمان که آلودگی هوا به نقطه جوش میرسد و ابرهای سیاه آلودگی بر سر شهر خیمه میزنند، انگشت اتهام بهسوی منابع ثابت و متحرک آلودگی هوا نشانه میرود و در میان منابع آلودگی شهر تهران، این موتورسیکلتها هستند که پا به پای خودروهای فرسوده نفس شهر را بریدهاند. موتورسیکلتهای فرسوده بین ۵تا ۷برابر خودروها آلایندگی دارند و در کنار تمام راهحلهایی که برای کاهش آلودگی هوا درنظر گرفته میشود باید برای موتورسیکلتهای شهر نیز چارهای اندیشید. محمدمهدی میرزاییقمی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، سال گذشته با تکیه بر آخرین سیاهه انتشار آلودگی هوای سال ۹۶اعلام کرد: «تردد موتورسیکلتها ۲۱درصد موجب انتشار آلایندههای گازی و ۱۰ درصد انتشار ذرات معلق هوا میشود.»
با بررسی میزان حضور موتورسیکلتها در مراکز معاینه فنی، نقشآفرینی موتورسیکلتها در آلودگی هوا بیشتر عیان میشود؛ چراکه از میان ۴میلیون و ۵۷۰هزار موتورسیکلت حاضر در تهران تنها ۴۰۰دستگاه برای معاینه فنی مراجعه کردهاند و بهگفته رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو تا سال گذشته، ۲.۵میلیون خودروی فرسوده و ۹.۵ میلیون موتورسیکلت فرسوده در کشور تردد میکردند. بدون شک این آمار با توجه به افزایش استهلاک موتور با روند صعودی همراه شده است.
متهم در تصادفهای شهر
هنگام عبور در خیابانهای شهر بهخصوص در روزهایی که شهر بارش باران و برف را تجربه کرده است، کم نیست حوادثی که با حضور موتورسیکلتها رقم میخورد. بررسی آمار مرگ موتورسیکلتسواران در نیمه اول سالجاری در معابر پایتخت نشان میدهد که ۵۰درصد از تصادفات منجر به فوت شهر تهران متأسفانه به موتورسیکلتسواران اختصاص دارد. محمد که سالهاست از موتور بهعنوان وسیله عبور و مرور در شهر استفاده میکند، یکی از موتورسوارهایی است که داغ تصادف با موتور بر دلش نشسته است. او در رابطه با این اتفاق میگوید: «اواخر دهه ۸۰بود که با یک ماشین تصادف کردم. من کلاه ایمنی داشتم و مقصر راننده ماشین بود، اما خب فرقی نداشت. این تصادف چنان آسیبی به بدن من وارد کرد که بعد از این همه سال هنوز با آن درگیرم. تمام استخوانهای فک، گونه و کاسه چشمم خرد شد و ۲۵پلاتین در صورتم کار گذاشتند. پا و دستم هم بد شکست و فقط خدا با من همراه بود که زنده ماندم.»
در کنار موتورسوارانی که با تصادف چشم در چشم شدهاند و جان خود را از دست دادهاند، عابران پیاده هم بهدلیل بیمبالاتی موتورسواران با جراحت و فوت روبهرو شدهاند. «سمیه» نزدیک ۶۰سال دارد و سالها در یکی از محلههای همجوار با بازار ساکن است. او روایتهای تلخی از ویراژ دادن موتورسوارهای شهر دارد: «همیشه موقع عبور از خیابان تن و بدنم میلرزه که مبادا یک موتوری را نبینم و وقتی حواسم به سمت دیگه خیابون هست، موتورسواری از سمت دیگه بیاد و به من بزنه. هر قدر هم حواسمون باشه باز این موتورها مثل اجل معلق ظاهر میشن و به یکی میزنند.» او شاهد تصادف تلخ یکی از همسایههایش با موتورسیکلت بوده: «یک روز که از میدان ترهبار محله میثم بیرون اومده بودم، یک موتوری که با سرعت زیاد در بلوار ویراژ میداد به یکی از همسایههامون زد و اون خانم بیچاره فوت کرد. خیلی صحنه وحشتناکی بود و از اون به بعد بیشتر از موتور میترسم.»
هر کوچه، خیابان و تقاطع در شهر مملو از روایتهای مختلفی در مورد قانونشکنی موتورسواران و تصادفهای آنهاست. کمتر تهرانیای میتواند پس از شنیدن صدای ترمز موتورهای شهر بدون هراس به راه خود ادامه بدهد؛ گویی تمام اهالی شهر اعم از عابر و راننده یاد گرفتهاند که تنها راهحل این است که همیشه برای ویراژ موتورسوارها در حال آمادهباش قرار بگیرند.
نظر شما