گروه بورس: بررسی معاملات بورس تهران نشان می‌دهد که گروه پیمانکاری صنعتی از ابتدای امسال تاکنون بیشترین سود را از محل افزایش قیمت نصیب سهامداران خود کرده است.

به گزارش همشهری، گروه پیمانکاری صنعتی که با بیشترین میزان کاهش قیمت سهام، در طول 3 سال گذشته روبه‌رو بود، به‌دلیل تغییر و تحولات سال‌جاری به سودآور‌ترین صنعت بورس تهران تبدیل شده است.

قیمت سهام این گروه در طول چند سال گذشته به‌شدت کاهش یافته بود، حتی ارزش سهام شرکت صنعتی دریایی ایران به‌عنوان مهم‌ترین شرکت این گروه در طول یک سال بیش از 53 درصد کاهش یافت؛

اما تصمیمات سهامدار عمده این شرکت در سال‌جاری باعث شد تا ارزش سهام این شرکت از ابتدای امسال تاکنون با رشد خیره کننده‌ای مواجه شود.

شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی که مالک بیش از50 درصد از سهام این شرکت بود، بالاخره پس از 4 سال تصمیم به فروش سهام این شرکت گرفت و تمامی سهام متعلق به‌خود را به قرارگاه خاتم‌الانبیا فروخت.

قرارگاه خاتم‌الانبیا که از مشتریان قدیمی سهام صدرا بود، از شرکت‌های شناخته شده صنعت پیمانکاری است و پروژه‌های مختلفی را در صنایع نفت، تاسیسات صنعتی و صنایع دریایی به ارزش چندین میلیارد دلار مدیریت می‌کند.

این موضوع باعث شد تا بار دیگر سهام شرکت صدرا در کانون توجه بازار قرار بگیرد و سهام این شرکت در کمتر از یک ماه با افزایش قابل توجهی مواجه شود.

از سوی دیگر، شرکت آذرآب که صدرا بخشی از سهام آن را در اختیار دارد با شرایط مشابهی روبه‌رو بوده و ارزش سهام این شرکت نیز از ابتدای امسال با رشد قابل توجهی مواجه شده است؛

به‌طوری‌که این شرکت از ابتدای امسال تاکنون بیشترین سود را از محل افزایش قیمت سهام، نصیب سهامداران خود کرده است. اخبار تایید نشده‌ای حاکی از آن است که قرارگاه خاتم‌الانبیا همچنین درصدد است تا سهام این شرکت را نیز خریداری کند.

بررسی آخرین وضعیت معاملات بورس تهران نشان می‌دهد، ارزش سهام شرکت آذرآب از ابتدای امسال تاکنون 244 درصد رشد کرده است. این بیشترین میزان رشد قیمت سهام یک شرکت، از ابتدای امسال تاکنون است. سهامداران بورس تهران از ابتدای امسال بیش از 5/22 میلیون سهم این شرکت را خریداری کرده‌اند.

پس از آذرآب، شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) با 170 درصد افزایش قیمت، بیشترین میزان افزایش قیمت سهام را در بورس تهران به دست آورده است. در این مدت 275 میلیون سهم صدرا توسط سهامداران خریداری شده است.

شرکت ماشین‌سازی‌ اراک نیز از دیگر شرکت‌هایی است که توانسته سود مناسبی را از ابتدای امسال تاکنون نصیب سهامداران خود کند. قیمت سهام این شرکت هم از ابتدای امسال تاکنون 97 درصد رشد کرده است. در این مدت 5/7 میلیون سهم این شرکت داد‌وستد شده است.

رشد هفتگی

با رشد ارزش سهام شرکت‌های بورس در هفته گذشته، شاخص بورس تهران توانست به مرز 9 هزار واحد نزدیک شود.

شاخص بورس تهران در هفته گذشته با 157واحد افزایش به 8 هزار و 932 واحد رسید و پیش‌بینی می‌شود شاخص بورس در هفته جاری از مرز 9 هزار واحد عبور کند.

همچنین هفته گذشته تعداد خریداران بازار سهام با 28 درصد افزایش به 13 هزار و 527 نفر رسید؛ این در حالی است که از ابتدای امسال تاکنون 64 هزارو 800 نفر در دادوستد‌های بورس تهران مشارکت کرده‌اند.

سهامداران بورس تهران در هفته گذشته 3 میلیارد سهم به ارزش 8/3 هزار میلیارد ریال خریداری کردند که این آمار به‌لحاظ حجم 27 درصد و به‌لحاظ ارزش 29 درصد رشد نشان می‌دهد.

کد خبر 81406

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز