اگر گذرتان به بوستان بعثت افتاده باشد حتما هواپیمای زنگ زده و رنگ و رورفته‌ای را که در حصاری سبزرنگ میان انبوه درختان به طرز غریبانه‌ای جا خوش کرده دیده‌اید. شاید بتوان گفت این پرنده غول‌پیکر آهنی عجیب‌ترین جاذبه توریستی این شهر است.

داکوتای پیر در بوستان بعثت

همشهری- مهدیه تقوی راد: اینکه داکوتای نشسته در بوستان بعثت چرا این بوستان را برای استراحت انتخاب کرده، هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد. اما گفته می شــود» داکوتا «که نزدیک به ۸ دهه سن دارد، به دلیل نقص فنی مجبور به فرود اضطراری در این محل شده است. قدیمی ترها می گویند احتماال این هواپیما در دهه های ۲۰ یا ۳۰ شمسی قدم به ایران گذاشته و از آن برای تربیت خلبانان و افسران زبده نیروی هوایی استفاده می شد. چند باری هم آن را بار جابه جا کرده تا اینکه در نهایت اواخر دهه ۴۰ برای آخرین بار زمینگیر شده است.

میهمان قلعه مرغی

می گویند رنگ آبی زیر بال ها و پنجره های داکوتای بوستان بعثت نشــان دهنده این است که این داکوتا در اوایل دهه ۵۰شمسی جزو ۳فروند داکوتای ارتش بوده که به پایگاه مهرآباد اختصاص داشته و گاهی کار نقل و انتقال بار را انجام می داده اســت. براساس روایت شــاهدان، این عقاب قفس نشــین در محــدوده پادگان قلعه مرغــی به زمین نشسته است و در نهایت در اوایل دهه ۵۰ این هواپیمای بــزرگ را بــا تریلــر از پادگان قلعه مرغی به محــدوده فعلی پارک بعثت آورده و همانجا استقرار یافته است.

در حصار درختان

در سال های ابتدایی ساخت بوستان بعثت، هیچ حصاری دور هواپیما وجود نداشت. همین باعث می شد تا بچه ها از ســر و کول هواپیما باال بروند و خودشان را به جایگاه خلبان برسانند اما حاال چند سالی اســت که در میان درختان بوستان دور این هواپیما حصاری کشیده شده تا دیگر کسی سوار این هواپیمای خسته نشود. دو فروند از این هواپیما در تهران برای نمایش عموم وجود دارد؛ یکی از آنها از دهه ۴۰ خورشیدی در بوستان بعثت به نمایش گذاشته شده است. نسخه دیگر، یک داکوتا با رجیستر TWB - EP اســت که نخســتین هواپیمای تخصصی هواشناسی در خاورمیانه است و هماکنون در نمایشگاه هوایی ارم سبز قابل مشاهده است.

هم نسل های داکوتا

بخشی از معروفترین نمونه های نظامی این هواپیمای قدیمی با نام های سی۴۷- و داکوتا شناخته میشود. بین سالهای ۱۹۴۲تا ۱۹۴۶میلادی حدود ۱۰هزار فروند از این داکوتاها تولید شد و نخستین هواپیمایی بود که رســتوران یا غذاخانه هم در داخل آن طراحی شــده و کارش انتقال نیرو و حمل بار به محل های مورد نظر بود. امــا بعد از جنگ جهانی دوم بسیاری از این هواپیماهای نظامی به هواپیماهای غیرنظامی تبدیل شد و در شرکت های هواپیمایی به کار گرفته شدند. انتقال نیرو و حمل بار به محل های مورد نظر یکی از کاربری های داکوتاها در زمان جنگ جهانی دوم بود اما بعد از این دوران، بســیاری از این هواپیماهــای نظامی تبدیل به هواپیماهای غیرنظامی شده و در شــرکت های هواپیمایی به کار گرفته شدند. داکوتای پیر ایرانی از نوع E-۴۹C، محصول سال های ۱۹۴۲یا ۱۹۴۳ است که در سال ۱۳۲۸شمسی از ایالات متحده آمریکا خریداری شده است.

نشانی: بزرگراه بعثت، خیابان شهید احمد سمیعی

نزدیکترین ایستگاه اتوبوس: پارک بعثت

نزدیکترین ایستگاه مترو: بعثت

امکان عکاسی: دارد

بهای بلیت: رایگان

پارکینگ: دارد

کد خبر 814068
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha