سفر کوتاه، اما پراهمیت رئیس‌جمهور ایران به مسکو، از جنبه‌های مختلفی اهمیت دارد و البته با دستاوردهای قابل‌توجهی نیز همراه بوده‌ که مهم‌ترین آنها، تعمیق‌ روزافزون مراودات تهران – مسکو، به‌عنوان دو کشور تاثیرگذار در منطقه و جهان است.

مجتبی یوسفی

مجتبی یوسفی - نایب‌رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه و عضو هیات‌رئیسه مجلس: سفر کوتاه، اما پراهمیت رئیس‌جمهور ایران به مسکو، از جنبه‌های مختلفی اهمیت دارد و البته با دستاوردهای قابل‌توجهی نیز همراه بوده‌ که مهم‌ترین آنها، تعمیق‌ روزافزون مراودات تهران – مسکو، به‌عنوان دو کشور تاثیرگذار در منطقه و جهان است. رئیسی و پوتین در جریان گفت‌گوهای مفصل دوجانبه در مسکو درباره موضوع‌های مهمی بحث‌ و تبادل‌نظر کردند که در ۲ محور کلی قابل بررسی است. دراین سفر در محور سیاسی، موضوع‌های مهمی مطرح شده که تقویت همگرایی تهران – مسکو به‌منظور مقابله با یک‌جانبه‌گرایی ظالمانه غربی را می‌توان از مهم‌ترین آنها به‌حساب آورد. ایران و روسیه طی سال‌های اخیر نقش ملموسی در توازن‌بخشی به سیاست‌های یکجانبه محور غربی – آمریکایی، به‌ویژه در سطح منطقه داشته‌اند. در شرایط کنونی نیز تقویت همگرایی تهران و مسکو، می‌تواند حرکت ساختار نظام بین‌الملل به سوی نظم عادلانه‌تر جهانی را تسهیل و تسریع کند.

علاوه‌بر این، تحولات جاری در غزه و استمرار جنایات رژیم کودک‌کشی صهیونیستی در کشتار مردم مظلوم فلسطین، از دیگر محورهای رایزنی رئیسی و پوتین بود که می‌تواند به تقویت همگرایی منطقه‌ای و جهانی باهدف جلوگیری از نسل‌کشی صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی منجر شود. در واقع در شرایط کنونی و با توجه به شرایط حساس منطقه، ایران و روسیه نقش بی‌بدیلی در جلوگیری از ماشین کشتار رژیم‌صهیونیستی دارند. تا پیش‌از این مقابله با رویکردهای ضدبشری رژیم صهیونیستی به چند کشور محدود می‌شد، اما اکنون شاهدیم که فعالیت‌های ضدصهیونیستی با قلب جهان غرب نیز کشیده شده‌است. بنابراین همگرایی روزافزون ایران و روسیه دراین حوزه، می‌تواند دستاوردهای قابل‌توجهی برای مقابله به نسل‌کشی صهیونیست‌ها به‌دنبال داشته باشد.

در عرصه اقتصادی نیز می‌توان این سفر را دربردارنده دستاوردهای مهمی دانست. با توجه به تحریم‌های ظالمانه غربی بر علیه ایران و روسیه، دو کشور راهبردها و رویکردهای مشترکی دراین عرصه دارند. ازسوی دیگر حضور مستقیم روسای‌جمهور دو کشور در رایزنی‌های اقتصادی، به‌ویژه در عرصه ترانزیت و کریدورها، نشان‌دهنده عزم دوجانبه در به‌سرانجام رساندن توافق‌های موجود است و زمینه‌ساز رقم خوردن فصل جدیدی در مناسبات اقتصادی تهران – مسکو خواهد شد.

کد خبر 814131

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha