عصرها کارمندان شرکت‌ها و سازمان‌ها به مسیر بازگشت به خانه فکر می‌کنند. نیم ساعت دیرتر آمدن به معنی یک ساعت معطل شدن در ترافیک است. تاکسی‌ها هر تعداد هم که باشند باز هم جمعیت آنقدر زیاد است که باید برای گرفتن تاکسی خطی در صف های طولانی منتظر باشند.

شاتل تاکسی ون

همشهری - محمد سرابی: شهرداری برای حل این مشکل چاره ای اندیشیده است؛ چند هفته است که ون‌های زردرنگی در این میدان به چشم می‌خورند. تاکسی‌هایی که بدون درگیر شدن با جریان سوار و پیاده شدن روزمره، سر ساعت مسافرگیری می‌کنند و به راه می‌افتند. طرحی به نام «شاتل تاکسی» که بدون تبلیغات و فضاسازی‌های رایج از یک ماه قبل شروع شده است.

مدیرعامل سازمان تاکسی‌رانی شهرداری تهران درباره امتیاز اصلی شاتل تاکسی به دیگر وسیله‌های حمل و نقل شهری به همشهری می‌گوید: «در شاتل سرویس، مسافر اطمینان دارد که در زمان مشخص و محل مشخص که از قبل تعیین کرده، یک دستگاه ون در انتظار او است. این اطمینان در هیچ یک از خدمات حمل و نقل شهری پایتخت و دیگر کلانشهرها نمی توان یافت در حالی که بعضی شهروندان مانند کارکنان سازمان‌ها و ادارات با ساعت کاری مشخص روزانه، به این اطمینان سفر نیاز دارند.»

«مهدی وحدت کار» درباره محل شروع این طرح می‌گوید: «دقیقا از ساعت ۴ و نیم عصر به بعد جمعیت زیادی وارد میدان ونک می‌شوند زیرا نوع شهرسازی در دهه‌های گذشته به شکلی بوده که مسافران باید در این میدان پیاده و سوار شوند. در اینجا باید از ظرفیت تاکسی‌ها سواری و ون استفاده کرد. یک راه این است که تعدادی تاکسی به خطوط میدان ونک اضافه کنیم اما این کار اثر طولانی مدت ندارد.»

در سوپر اپلیکیشن «شهرزاد» بخشی به شاتل‌تاکسی اختصاص داده شده است. در این بخش تعدادی از خطوط بر اساس مبدا و مقصد و ساعت حرکت تعریف شده است. مسافر خط مورد نظر خود را انتخاب می‌کند و بلیت را می‌خرد. وقتی مسافر در زمان مقرر به محل مراجعه کند خواهد دید که یک دستگاه ون آماده مسافرگیری است.

وحدت‌کار درباره تفاوت شاتل تاکسی با سرویس‌های خاص تاکسی‌های اینترنتی می‌گوید: «شاتل تاکسی به عنوان یک وسیله نیمه‌انبوه‌بر دارای ساختار کاری مخصوص و اشتراکی است. ون‌ها متعلق به شهرداری هستند. بهره‌برداری به بخش خصوصی سپرده شده است و راننده‌ها استخدام می‌شوند. دلیل استخدام راننده‌ها این است که معمولا درآمد رانندگان تاکسی روزانه است و اگر یک روز کار نکنند درآمد نخواهند داشت. از طرف دیگر در تاکسی‌های اینترنتی می‌بینید که وقتی ترافیک عصر یا صبح در یک مسیر گره‌ می‌خورد، بعضی رانندگان تمایلی به کار در آن خط ندارند زیرا اگر به سمت مقصد حرکت کنند آنقدر در مسیر معطل می‌شوند که تا چند ساعت نمی‌توانند برای سرویس بعدی حرکت کنند.»

هر چهارشنبه سرویس‌های هفته بعد مشخص می‌شود که درحال حاضر شامل چندین خط از میدان ونک به شرق، غرب، شمال و جنوب تهران است. بعضی از این خطوط مانند ونک - تهرانسر مسافران زیادی دارد. مدیرعامل سازمان تاکسیرانی می‌افزاید: «بعضی افراد برای یک هفته جلوتر شاتل سرویس را مشخص کرده‌اند و برای ساعت ۵ تمام ۱۲ صندلی پر است. اول ساعت‌های اوج ترافیک پر می‌شود به همین دلیل کرایه‌ این ساعت‌های خاص را افزایش داده‌ایم. هدف ما از این کار، انتقال تدریجی بعضی سفرها به ساعت‌های دیگر است. قیمت بلیت نیز بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران در اواخر سال گذشته تعیین شده که خیلی کمتر از طی همان مسافت با تاکسی اینترنتی است. حتی با پلیس راهور هم مذاکره‌ کرده‌ایم تا ون شاتل سرویس بتواند از خط ویژه عبور کند.

۳۰ ون در حال کار است

تاکسی‌رانی برای ۲۰۰ ون برنامه‌ریزی کرده است که الان حدود ۳۰ ون از آن در حال کار است. برخی از ون‌ها باید پلاک شوند و بعضی از آن‌ها که قبلا در جای دیگری به کار گرفته شده بودند، نیاز به تعمیر و بازسازی دارند. به زودی می‌توان ۱۰۰ ون را به کار گرفت و در صورت استقبال مسافران و مشخص شدن کارآیی این روش، تمام ۲۰۰ ون مشغول به کار خواهند شد. وحدت‌کار می‌گوید: «شهروندان می‌توانند در اپلیکیشن شهرزاد مسیرهای پیشنهادی مورد نظر خود را با تعیین ابتدا و انتها و ساعت مورد نیاز اعلام کنند. الان ۳۰۰ پیشنهاد مسیر داریم. از طرف دیگر می‌توانیم نقاطی را که تقاضای سفر بیشتری دارند مشخص کنیم و ون در همان نقطه می‌ایستد. امکان ایجاد خط جدید هم زیاد است. مثلا یکی از اعضای محترم شورای شهر از منطقه ۲۲ بازدید کرد و با توجه به کمبود حمل و نقل عمومی در این منطقه پیشنهاد شد که شاتل سرویس در نقاطی این منطقه برقرار شود.»

مدیرعامل تاکسیرانی در انتها می‌گوید: «پیش‌بینی ما این بود که در ماه اول ۲۰ درصد ظرفیت ون‌ها پر شوند اما در همین ماه به ۵۰ درصد ظرفیت رسیده‌ایم و این در حالی است که تنها روش اطلاع‌رسانی، استقرار ون‌ها در میدان ونک و نصب بنر برای اطلاع رسانی به مسافران بوده است.»

و اما بعد...

شاتل تاکسی از طریق هوشمندسازی ناوگان حمل و نقلی نیمه انبوه بر درصدد است ضمن کاهش انتظار مسافران برای تاکسی، نظارت بر ترددها را افزایش دهد. از این رو به نظر می رسد با توسعه شاتل تاکسی ها، نحوه پرداخت هزینه، کاهش انتظار مسافران، تخلف خودروها، زمان ابتدا و انتهای سفر و... مدیریت شود و از طریق هوشمندسازی به توسعه خیلی از این خطوط در مسیرهای پرمتقاضی و یا مسیرهایی که دسترسی کمتری به ناوگان حمل و نقلی وجود دارد منجر شود همچنین نقاطی از شهر که انتظار تاکسی برای سوار کردن مسافر زیاد است شناسایی خواهد شد و بر اساس تقاضای شهروندان خدمات به نحو مطلوب تر ارائه شود و بدین ترتیب استفاده بهینه از سرویس جدید نیمه انبوه بر صورت می گیرد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران

کد خبر 814158
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    1 3
    واقعا نامردیه این ون. وانا حق تاکسی ون دلیکاست
  • ناشناس IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    0 0
    آقای وحدت کار پول کسانی که ثبت نام کردند برای نوسازی چی شد چرا خبری از پیش فاکتور نیست