فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: آمریکایی‌ها برای فتنه انگیزی به منطقه آمده‌اند و بزودی آنها را بیرون خواهیم کرد.

شهرام ایرانی

به گزارش همشهری آنلاین، دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش صبح امروز در همایش ملی سواحل مکران طی سخنانی اظهار داشت: سیاست‌های توسعه سواحل دریامحور خیلی پیچیده نیست و این مطالبه رهبر معظم انقلاب است و همه باید تلاش کنیم تا این سیاست‌ها اجرایی بشود.

وی افزود: نیروی دریایی ارتش از سال ۸۸ تا ۱۴۰۰ در منطقه خلیج عدن و باب المندب حضور جدی داشت اما سال ۱۴۰۰ رهبر انقلاب از ما مطالبه دریانوردی طولانی و حضور در آبهای آزاد کردند. اما در جریان ناو گروه ۸۶ به دور دنیا رفتیم و دیگر محدود به منطقه خلیج عدن و دریای مدیترانه نیستیم. نیروی دریایی نوین ایران را ایتالیایی‌ها پایه گذاری کردند اما امروز بعد از گذشت ۴۵ سال به این توانمندی‌ رسیدیم که خودمان ناوشکن می‌سازیم.

دریادار ایرانی ادامه داد: ما دو نگاه می‌توانیم داشته باشیم یکی اینکه از خشکی به سمت دریا برویم و نگاه دیگر اینکه از دریا به سمت خشکی برویم که می‌بینیم کشورهای موفق از دریا به سمت خشکی رفته‌اند. سواحل مکران تا امروز هیچ توسعه‌ای نیافته و اگر به توسعه این سواحل توجه جدی نشود زمان را از دست خواهیم داد.

فرمانده نیروی دریایی عنوان کرد: در یکی از کشورهای همسایه ما ابربندری در حال ساخت است که سال ۲۰۳۵ به پایان می‌رسد و همین الان روزانه ۱۵ هزار نفر در آن در حال کار هستند. چرا ما نباید همچون بندری داشته باشیم، در دریا محور همه کریدورها ما هستیم. روسیه با اینکه ابر قدرت است اما همه اطرافش یخ است و راه ارتباطی دریایی چندانی ندارد و آنها بیشتر دعا می‌کنند این یخ ها آب بشود تا بتوانند تردد داشته باشند.

وی ادامه داد: ما هیچ مانعی در هیچ کجای دنیا سر راهمان نیست، ما از طریق دریا با همه کشورهای جهان همسایه هستیم. البته دشمنان دور هستند اما آنها را رها کردیم و به نزدیک آمدند.

فرمانده نیروی دریایی خاطرنشان کرد: توسعه بند چابهار امروز ارزش دارد و ۵ سال دیگر که سایر بنادر ساخته شدند،‌ چابهار دیگر ارزشی نخواهد داشت زیرا کشورها به سمت آن بنادر رفته و برای آنها مقرون به صرفه نیست که به سمت ما بیایند.

وی افزود: اگر سواحل مکران فعال می‌شد، امروز دیگر در خلیج فارس کسی نمی‌توانست در حوزه دریا فعالیت اقتصادی داشته باشد. چون کشتی به جای ورود به مسیر پرریسک تنگه هرمز، بار خود را همینجا تخلیه می‌کرد.

دریادار ایرانی افزود: بهترین بندر ما، بندر شهید رجایی در بندر عباس است که برای کشتی‌ها یک منطقه محدود دریانوردی محسوب می‌شود، عملا ما می‌توانستیم در چابهار تحریم‌ها را از بین ببریم چون تنها نقطه‌ای که تحریم شامل آن نیست، چابهار است. لذا چابهار می‌تواند مرجع ورود و خروج کالاهای ما شود.

وی تصریح کرد: ما امروز در حوزه شیلات، هیچگونه استفاده‌ای از آبهای انحصاری در اختیار خودمان نکرده‌ایم. چرا ما نباید بهره ببریم و کشورهای دیگر بیایند و صیادی کنند. در دریا فرصت‌ها به قدری زیاد است که اصلا نگاه به خشکی واقعا اشتباه است. یعنی ما باید خشکی را برای نسل‌های آینده نگه داریم. دریا می‌تواند همه نیازمندی‌های ما را در هر حوزه‌ای تامین کند. ساده‌ترین آن آب شیرین است که ما از چابهار به فلات بزرگ منتقل می‌کنیم.

دریادار ایرانی افزود: امروز اگر بخواهیم یک بندر راهبردی در مکران به وجود بیاوریم پنج سال زمان می برد، لذا اگر ما امروز شروع کنیم خیلی عقب هستیم و آن مزیت دسترسی را از دست خواهیم داد.

وی خاطرنشان کرد: نیروی دریایی در بحث تامین امنیت حضور خود را گسترش داده است. یعنی دیگر به شمال اقیانوس هند اکتفا نکردیم و برای ماندگاری، فرماندهی و تجهیزاتی را مشخص کرده‌ایم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: ما حضورمان را در سواحل مکران گسترش دادیم و در حال ساخت تجهیزات مورد نیاز هستیم. اولین شناور پشتیبان که ساختیم دنیا را دور زد؛ دومین شناور هم تا دهه فجر امسال رونمایی می‌شود و شناور سوم هم برای سال آینده آماده خواهد شد.

وی به بخشی از اقدام صورت گرفته در مأموریت ناوگروه ۸۶ پرداخت و تصریح کرد: حدودا دو ماه پیش آمریکایی‌ها می‌خواستند از شناور(غیر نظامی) ما در اقیانوس اطلس بازرسی کنند اما طبق قوانین این نوع بازرسی نیازمند مجوز سازمان ملل است لذا ما به آمریکایی‌ها اجازه نزدیک شدن به شناورمان را ندادیم. همچنین ما در جریان ماموریت ناوگروه ۸۶ تلاش کردیم اگر جزیره‌ای در مسیر دیدیم حضور دائمی در آنجا ایجاد کنیم.

دریادار ایرانی تأکید کرد: مزیت برتری در دریا به زودی اتفاق می‌افتد و نتایج دیپلماسی دریایی خیلی زود دیده می‌شود و همه از آن مطلع خواهند شد.

وی با بیان اینکه بسیاری گفتند ناو هواپیما بر برای تغییر معادله به منطقه آمده است، عنوان کرد: اما باید گفت آنها برای فتنه انگیزی و تامین نیازمندی هایشان آمده‌اند و می‌گویم ما آنها را به زودی از منطقه بیرون خواهیم کرد.

دریادار ایرانی خاطر نشان کرد: حتما لازم است دولت انقلابی توجه جدی به دریا داشته باشد تا کارآفرینی بی نهایتی داشته باشیم و اقتصاد شکوفا شود.

کد خبر 815055
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 32
  • IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
    40 10
    مقام معظم رهبری شاید بیشتر از پنج سال قبل راجع به اهمیت توسعه مکران تاکید داشتند کاش همان ۳.۷میلیارد دلار اختصاص یافته به چای دبش!معطوف توسعه مکران وچابهار می شد تا دریادارمان نگوید عقب هستیم وعقب ماندیم چه دولت انقلابی باشد یا دولت اعتدال یا اصولگرا همه باید منافع ملی را در نظر بگیرند نه گروهی وباندی.
  • محمدی IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
    33 5
    گوش شنوا نیست سردار عزیز سواحل دریای ما خیلی از عرب های حاشیه فارس بهتر است ولی متاسفانه توجهی نمی شود همین بندر لنگه گناوه عسلویه بندر خمیر جزیره های خارگ سیری خیلی از جزیره های دیگر که مال ایران هستند ولی متاسفانه خالی از سکنه عمران آبادی هستند
  • مهدی نیازی IR ۰۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
    21 4
    بسم رب الشهدا باسلام، ادب ،احترام و آرزوی سلامتی و سربلندی برای تمامی عزیزانم. امید است که پیشنهاد های گرانقدر دریادار شهرام ایرانی فقط در حد پیشنهاد نباشد و به چشم یک اصل به آن بنگریم و از دریادار بخواهیم که تجربه ی خودرا در اختیار این پروژه قرار دهد و به صورت 100درصدی برای تحقق این هدف قبول زحمت کند انشاءالله. ازمسئولان می خواهم بودجه و امکانات لازم و نظارت دریادار ایرانی را برای این مهم فراهم کند و دست دریادار را از همه ی لحاظ باز بگزارد دعاگوی شما عزیزان هستیم التماس دعا. یاعلی(ع)مدد
  • علی IR ۰۶:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
    21 5
    درودبرتو شیرمرد دلیر، انقلابی و موحد، نظرات حضرتعالی حکیمانه و مدبرانه است و امید میرود که مسئولان کشور توجه واقدام نمایند.
  • مهوش IR ۰۶:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
    33 3
    انشاالله نظرات دریادار عزیز عملی شود وکشوز عزیزمان شکوفا شود
  • رامین IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
    7 1
    با شعارهای قشنگ هیچی نمیشیم بعمل کار براید
  • سیدمصطفی IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
    11 4
    حضرت آقا راجع به خیلی از مصائب و مشکلات قابل حل کشور تذکر داده بودند از قبیل فرهنگ که مسئولین وقت گوش نکردند اعتراض تبدیل شد به اغتشاش ، بارها و بارها راجع به توسعه بنادر و دریانوردی تذکر دادند اگر مسئولین امروز بیدار نشوند ۱۰ سال دیگر چیزی جز افسوس باقی نخواهد ماند و زمانی که رفت ..‌.
  • جواد هادیان IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
    9 3
    باسلام وخسته نباشی خدمت دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش واقعا دیدم وشنیدم که پرسنل دریایی ارتش با چه زحماتی وتلاش شبانه روزی ناو راآماده کردن وبا چه مشقتی دل به دریازدن ودور دنیا راگشتن برای سربلندی ایران شبانه روزی خدمت کردن وپاسداری کردن اونام بزرگ ایران دم همه شون گرم خدا قوت قهرمانان واقعی درد وبلای،خودتون وخانوادهاتون بخوره توی سر مدیران بی لیاقت ودزد واختلاس گر بجای ۱۴هزار میلیارد تومان دزدی مدیر چای دبش میدادین به این فرمانده ومسول خدمتگزار تا واسه جاودانگی وآینده ایران تلاش کنه بقول خودش از دنیا خیلی عقب هستیم استارت کار را واسه بندر چابهار ورونق منطقه مکران میزد بجای که عربها وحاشیه نشین فارس اقدام کنن ودست بگیرن
  • حمید . علی همدانی IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
    3 2
    ایشان بسیار جامع کوتاه و پر مفید این مراتب لزوم را فرموده اند و بنده خداوند متعال را از داشن چنین بزرگوارانی عالم در سطح امور نظامی و دانش دریایی راسپاسگذار و شاکر هستم و این دیدگاه خیلی جدی را میپسندم و یقین دارم ه به حول و قوه الهی در این گامها موفق و پیروز خاهیم شد . چرا که دیگر دنیا متوجه خیر خاهی جمهوری اسلامی ایران برای تمامی ملل جهان . شده اند . و حتما ما در خارج از ایران به شکلهای گونه گون ارطباتی فرهنگ سازیهای لازم را علارغم تحریمها خاهیم داشت . یا الله موفق و پیروز باشید و ما نند همیشه با وقار و سر بلند یا الله . ولا حول ولا قوه⚘
  • و IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
    3 2
    سلام اگر خواستین همه چی درست بشه ومشکلی نداره هرکسی هرچی اختلاس رفت وهرجای دنیارفت می خواهد کاناداباشه یا آمریکا همون جا اعدامش کنید همه کارا درست میشه وکسی دیگر جرائت نمی کنه اختلاس کنه ومیدونند هرکی اختلاس کنه جزاش مرگه
  • حشمتی حسین TR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
    0 0
    درودبه شرف دلاوران دریادل ایران امیداست دولت انقلابی مطالبات اعلام شده توسط فرمانده شجاع نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران فراهم سازدتاایران اسلامی همچنان قدرتمندانه در دریاهاحضورداشته باشند
  • امیرحسین جعفری IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
    1 0
    سلام بر شهدای ارتش جان برکف بلاحص شهدای نیروی دریایی و با درود به فرمانده پاک‌طینت و دریا دل ارتش ایران این استراتژی هوشمندانه یک مطالبه ملی است که نیازمند حمایت و پشتیبانی آحاد مردم و متخصصین متعهد و دلسوز جامعه است که با ارائه دقیق نقشه راه به این دستاورد خواهید رسید.ان‌شاءالله از پروردگار آرزوی توفیق و سربلندی برایتان دارم.
  • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
    0 0
    بنده دشمن واقعی داخل کشوره مثل موش رخنه کرده داره همه چیز رو میبلعه حالا شده اژدها بیاد با اینا بجنگید که اینها وحشناک تر از امریکا اسراییل هست اینقدر که از اینا وحشت داریم از اونا نه
  • حسین IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۳
    0 0
    سلام ول کنید بخدا ناو ساختن ها رو به فکر پرسنل باشین با این وضع بد امیر محترم تشریف بیارن خانه های سازمانی رو ببینن از نزدیک یکم بودجه رو به خانه های سازمانی اختصاص بدن
  • یک هموطن IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
    0 0
    قدر همچین فرماندهانی که باتجربه و دلسوز هستند را بدانیم ...ایکاش ایشان یک نقشه راهی با کمک سایر فرماندهان و مسولین دلسوز برای اقتصاد دریایی و اقتدار دریایی ایران میدادند و نامشان را در تاریخ ایران جاودانه تر میکردند ....مثل بزرگان قدیم ایران ،دکتر حسابی ،دکتر قریب ،سرداربزرگ تهرانی مقدم،سردار دلها،سلیمانی عزیز ،دکتر فخری زاده و امثال آنها که بزرگ و ملی و جهانی فکر میکردند.....روحشون شاد....