دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۷:۰۱
۰ نفر

گروه سلامت: با وجود تصویب ایجاد مکانیسم دقیق برای پرداخت بدهی بیمه‌ها به بیمارستان‌های دولتی در سال گذشته، باز هم عدم‌پرداخت بدهی‌ها، بیمارستان‌های دولتی و تولید دارو در کشور را با مشکل مواجه کرده که منجر به افت کیفیت خدمات درمانی شده است.

به گزارش همشهری، بر این اساس تمامی سازمان‌های بیمه‌ای موظف هستند که ٦٠‌درصد صورت حساب نسخ درمانی بیمارستان‌های دولتی را در همان ماه ارسال و به‌صورت علی‌الحساب پرداخت کنند و بقیه بدهی را تا ٣ ماه بعد بپردازند تا بیمارستان‌های دولتی از این لحاظ با مشکل مواجه نشوند.

این درحالی است که مدیرکل بودجه وزارت بهداشت، خبر از تعهدات معوقه بیمه‌ها
داد وگفت: بیمه خدمات درمانی از آذر پارسال تاکنون230‌میلیارد تومان به بیمارستان‌های کشور تعهدات معوقه دارد. بیمارستان‌ها نیز به همین علت 18 ماه کارانه پرسنل را پرداخت نکرده‌اند و 160میلیارد تومان به شرکت‌های دارویی بدهکارند.

مسعود ابوالحلاج در گفت‌و‌گو با فارس افزود: بیمه‌های کشور به‌خصوص سازمان بیمه خدمات درمانی اکنون حدود 230‌میلیارد تومان به بیمارستان‌های کشور بدهی معوقه دارد که بعضاً از آذر سال گذشته پرداخت نشده است.

وی گفت:‌ مشکلات مالی بیمارستان‌های کشور باعث‌شده که نتوانند هزینه خرید داروها را به موقع به شرکت‌های پخش دارو پرداخت کنند و اکنون حدود 160میلیارد تومان به این شرکت‌ها بدهکارند. این مسئله زنجیره‌وار تولید داروی کشور را نیز دچار اختلال جدی کرده است.

مدیرکل بودجه وزارت بهداشت تأکید کرد: در چنین وضعی، معلوم نیست که سازمان بیمه خدمات درمانی چطور می‌خواهد بدهی معوق خود را جبران کند، به‌خصوص اینکه براساس قانون بودجه امسال حدود 50 بیمارستان دولتی کشور قرار است به‌صورت هیات‌امنایی تبدیل شوند و تعرفه خدمات پزشکی خود را معادل 6/3 برابرتعرفه سایر بیمارستان‌های دولتی افزایش دهند.

وی گفت: براساس قانون بودجه امسال قرار است رقم سرانه درمان که از موجودی صندوق‌های بیمه‌ای با اخذ معادل 7درصد حقوق کارکنان دولت تامین می‌شود، افزایش یابد.

برخی کارشناسان و مسئولان رقم سرانه درمان را با توجه به این افزایش حدود 12هزار تومان اعلام کرده‌اند که بیش از دو برابر سرانه درمان 5500 تومانی پارسال است اما به‌نظر من این رقم واقعی نیست و خوش‌بینانه است.

وی افزود: شورای‌عالی بیمه که مرجع تصمیم‌گیری درباره رقم سرانه درمان است، مبنای رقم سرانه درمان امسال را 6500‌تومان قرار داده است که به‌نظر من کار درستی است.

به این ترتیب باید انتظار داشته باشیم که تعرفه‌های پزشکی امسال بین 10تا 15درصد افزایش یابد در این صورت اگر هرچقدر با اجرای قانون بودجه موجودی صندوق‌های بیمه‌ای افزایش یابد، می‌توان از آن برای پرداخت معوقه و بدهی آنها استفاده کرد.

وی گفت: با توجه به اینکه هنوز رقم واقعی و دقیق سرانه درمان در ابهام است، افزایش بیش از 15درصدی تعرفه‌های خدمات‌درمانی و تشخیصی پزشکی فقط به تعهدات بیمه‌ها و بدهی ‌آنها اضافه می‌کند و معقول نیست.

خودداری برخی بیمارستان‌های دولتی از پذیرش بیمه شده‌ها

به‌دلیل بدهی سازمان‌های بیمه به بیمارستان‌های دولتی برخی از این بیمارستان‌ها از پذیرش بیماران با دفترچه بیمه خودداری می‌کنند.

ابوالحلاج با بیان این مطلب عنوان کرد: تاکنون بیمارستان‌های دولتی بابت صورتحساب نسخ درمانی بیمه شده‌ها، 2٣٠میلیارد تومان از سازمان‌های بیمه طلب دارند که هیچ اقدامی برای پرداخت این بدهی‌ها صورت نگرفته است.

این مسئول با اشاره به اینکه در حال حاضر بیمارستان‌های دولتی در وضعیت نامطلوبی به سر می‌برند، گفت: از یک سو کسری اعتبارات وزارت بهداشت، این بیمارستان‌ها را در تنگنای مالی قرار داده است و از سوی دیگر پرداخت نشدن طلب این بیمارستان‌ها از سوی بیمه باعث شده است که آنها نتوانند تعهدات خود را در قبال خرید تجهیزات بیمارستان، هزینه‌های جاری و خرید دارو انجام دهند.

وی افزود: آمارها نشان می‌دهد که بدهی‌های این بیمارستان‌ها به شرکت‌های دارویی تاکنون حدود ٢٠٠میلیارد تومان است که این امر منجر به بحران جدی در نظام دارو در کشور شده است.

ابوالحلاج افزود: بدحسابی بیمه‌ها در پرداخت به موقع طلب‌های بیمارستان‌های دولتی منجر به افت کیفیت خدمات درمانی در بیمارستان‌ها و نارضایتی بیماران شده است.

همچنین کمبود تجهیزات، نبود و کمبود داروی مورد نیاز بیماران از جمله مواردی است که در حال حاضر در بیمارستان‌های دولتی به وضوح مشاهده می‌شود.

این مسئول همچنین با اشاره به اینکه پیامد‌های بدهی‌های بیمه با ابعاد تازه در بیمارستان‌های دولتی نمایان شده است ،تصریح کرد: در حال حاضر موج جدیدی در بیمارستان‌های دولتی آغاز شده و آن هم پذیرش نشدن بیماران با دفترچه بیمه است.

وی تاکیدکرد: برخی بیمارستان‌های دولتی در اهواز، تبریز، اصفهان و قم و برخی بیمارستان‌های تهران از پذیرش بیماران با دفترچه بیمه خودداری و بیماران را به‌صورت آزاد پذیرش می‌کنند.

ابوالحلاج با ابراز نگرانی نسبت به رواج این پدیده در سایر بیمارستان‌های دولتی گفت: در حال حاضر این بیمارستان‌ها برای جلوگیری از ورشکستگی چاره‌ای جز این کار پیش رو ندارند.

کد خبر 81715

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز