منچسترسیتی با پیروزی ۳بر صفر مقابل اوراواردز ژاپن، حریف فلومیننزه برزیل در فینال آخرین دوره از فرمت قدیمی جام‌جهانی باشگاه‌ها شد.

منچسترسیتی

به گزارش همشهری‌آنلاین، منچسترسیتی با پیروزی ۳بر صفر مقابل اوراواردز ژاپن، حریف فلومیننزه برزیل در فینال آخرین دوره از فرمت قدیمی جام‌جهانی باشگاه‌ها شد. از سال‌آینده این مسابقات با حضور ۳۲تیم و ۴سال یک‌بار برگزار خواهد شد.

تیم ژاپنی در مرحله قبلی لئون مکزیک را یک هیچ شکست داده و به این مرحله رسیده بود اما سیتی به‌صورت خودکار در نیمه‌نهایی حاضر شد. فلومیننزه هم الاهلی مصر را که در مرحله اول ۳بر یک مقابل الاتحاد عربستان پیروز شده بود، ۲بر صفر شکست داد. دیدار رده‌بندی را الاهلی و اوراواردز برگزار می‌کنند و فینال هم فرداشب بین سیتی و نماینده برزیل برگزار می‌شود.

کواچیچ که زننده گل دوم سیتی بود، با پیروزی در بازی جمعه می‌تواند نام خود را در تاریخ ثبت کند. او می‌تواند تنها بازیکنی لقب بگیرد که با ۳تیم مختلف قهرمان این جام شده است؛ با چلسی، رئال و احتمالا منچسترسیتی.

فلومیننزه مدرسه پیرمردهاست. قهرمان آمریکای‌جنوبی غیراز مارسلو ۳۵ساله، بازیکنان پا به سن گذاشته دیگری هم دارد؛ فابیو (دروازه‌بان) ۴۳ساله، فلیپه ملو ۴۰ساله، خاویر ۳۳ساله، کنو ۳۴ساله، گانسو ۳۴ساله و کانو ۳۵ساله.

اوراواردز روز ۲۶فوریه ۲۰۲۳ زمانی که باشگاه الهلال عربستان از منطقه غرب آسیا راهی فینال شد، به‌طور خودکار جواز حضور در این رقابت‌ها را به‌دست آورد، چون قانون عجیب این مسابقات می‌گفت اگر تیمی از کشور میزبان قهرمان لیگ قهرمانان آسیا شود، نایب قهرمان لیگ قهرمانان آسیا به جای قهرمان لیگ میزبان دعوت می‌شود. اوراواردز البته قهرمان بیستمین دوره لیگ قهرمانان آسیا شد و با اقتدار به این رقابت‌ها راه یافت.

تونی کروس ۶ بار قهرمان جام باشگاه‌های جهان شده است که بیشترین رکورد برای هر بازیکنی است. حسین الشحات با ۱۴بازی، بیشترین بازی را در این رقابت‌ها دارد. کریستیانو رونالدو با ۷گل زده بهترین گلزن تاریخ جام باشگاه‌های جهان است.

رئال‌مادرید ۵بار قهرمان جام‌جهانی باشگاه‌های فیفا شده است. آنها همچنین بیشترین برد (۱۲) و بیشترین تعداد گل زده در این رقابت‌ها (۴۰) را دارند. اوکلندسیتی از استرالیا با ۱۱بار رکورددار بیشترین حضور در این مسابقات است و الاهلی مصر با ۲۴بازی بیشترین تعداد بازی را در این تورنمنت دارد.

سیتی و فلومیننزه هیچ‌کدام این جام را نبرده‌اند. من‌سیتی می‌تواند پس از لیورپول، چلسی و منچستریونایتد به‌عنوان چهارمین باشگاه انگلیسی متفاوت قهرمان جهان شود. فلومیننزه هم که پس از کورینتیانس، سائو پائولو، اینترناسیونال، واسکودوگاما، سانتوس، فلامینگو و پالمیراس هشتمین باشگاه برزیلی متفاوت حاضر در فینال این رقابت‌هاست، می‌تواند پس از کورینتیانس (۲)، سائو پائولو و اینترناسیونال به چهارمین باشگاه متفاوت برزیلی تبدیل شود که این جام را می‌برد.

اسپانیایی‌ها ۸بار (۵بار رئال و ۳بار بارسلونا)، برزیل ۴بار، انگلیس ۳، ایتالیا ۲و آلمان ۲بار قهرمان این مسابقات شده‌اند.

فلومیننزه افتخارات زیادی ندارد. برای نخستین بار قهرمان لیبرتادورس شده، ۴بار لیگ برزیل را برده که آخرین بار سال ۲۰۱۲بوده و یک قهرمانی جام‌حذفی برزیل هم دارد. غیراز ۲بازیکن کلمبیایی و یک بازیکن اروگوئه‌ای، همه بازیکنان این تیم برزیلی و بومی هستند.

کد خبر 817594
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha