سه‌شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۹:۲۲
۰ نفر

گروه بورس: بر اساس گزارش فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار، ارزش بورس تهران در ماه آوریل 2.3 میلیارد دلار افزایش یافته است.

به گزارش همشهری، در شرایطی که بورس‌های بزرگ دنیا تاکنون نتوانسته‌اند زیان ناشی از بحران مالی دنیا را جبران کنند، بورس تهران در ماه آوریل توانسته است با جهش 2‌میلیارد دلاری به کار خود ادامه دهد.

با آنکه نزول پیاپی شاخص‌های بورس تهران در 6 ماهه دوم سال گذشته، عموم سرمایه‌گذاران را ناامید کرده بود، اما روند رو به رشد شاخص‌ها در سال جدید، بار دیگر امیدها را به تالار شیشه‌ای باز گرداند. این در حالی است که کمتر کارشناسی پیش‌بینی می‌کرد ارزش سهام شرکت‌های بورس تهران در سال جدید افزایش یابد.

براساس گزارش‌های فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار، از زمان شروع بحران مالی دنیا تاکنون بورس تهران کمترین تاثیر را از این بحران پذیرفته است. 

تاثیر پذیری اندک بورس تهران از بحران مالی جهان باعث شد تا نگاه برخی سرمایه‌گذاران به سوی بورس تهران معطوف شود؛ به‌طوری که برخی اخبار تایید نشده حتی حاکی از آن بود که ماه گذشته 6کارگزار ارشد وال‌استریت با ارسال نامه‌ای به وزارت اقتصاد آمریکا خواستار فعالیت و همکاری با بورس تهران شده‌اند.

بر مبنای این خبر، کارگزاران وال‌استریت از یک سو خواستار خرید بخشی از سهام شرکت‌های ایرانی برای سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی شده‌اند و از سوی دیگر در پیشنهاد بزرگ‌تری از وزارت اقتصاد خواسته‌اند زمینه عرضه سهام شرکت‌های آمریکایی را در بورس تهران فراهم کند.

هر چند هنوز هیچ‌یک از مراجع رسمی داخلی این خبر را تایید یا تکذیب نکرده‌اند اما اخبار تایید نشده دیگری حاکی از ارائه درخواست‌های متعددی برای سرمایه‌گذاری در بورس تهران است.

براساس ارزیابی‌های به عمل آمده، بورس تهران به‌دلیل ارتباط مخدوش با بازار‌های مالی دنیا، تاکنون تاثیر مستقیمی از بحران مالی جهان نپذیرفته است اما کاهش قیمت محصولاتی چون نفت، پتروشیمی و فلزات اساسی منجر به کاهش سود آوری برخی شرکت‌های ایرانی و کاهش ارزش سهام این شرکت‌ها در بورس تهران شده است، اما از ابتدای سال‌جاری به‌دلیل تثبیت قیمت این محصولات در بازار‌های جهانی روند رو به نزول ارزش سهام این شرکت‌ها متوقف شده و شاخص‌های بورس تهران از ابتدای امسال تاکنون توانسته‌اند یک هزار واحد رشد کنند.

در این رابطه فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد: ارزش بازار سهام ایران در ماه آوریل با 3/2 میلیارد دلار افزایش به 48 میلیاردو 573 میلیون دلار رسیده است.

این در حالی است که ارزش بورس تهران در ماه مارس 46‌میلیاردو 273‌میلیون دلار برآورد شده بود.  به اعتقاد کارشناسان، با عرضه سهام شرکت‌های جدید، ارزش بورس تهران تا انتهای سال‌جاری میلادی بیش از چندین میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

براساس گزارش فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار، ارزش ماهانه معاملات بورس تهران نیز از 162 میلیون دلار در ماه مارس، به 254 میلیون دلار در ماه آوریل افزایش یافته است.  این فدراسیون همچنین میزان بازده بورس تهران را در ماه آوریل 7/6درصد محاسبه کرده است.

بر مبنای این گزارش، شاخص سود نقدی و قیمت بورس تهران در طول یک ماه با 2‌هزار واحد افزایش از 31 هزارو 430 واحد به 33 هزارو539 واحد رسیده است. این شاخص بیانگر میزان بازدهی سهام شرکت‌های بورس تهران است که براساس افزایش قیمت سهام و میزان سود سالانه شرکت‌ها محاسبه می‌شود. 

این در حالی است که بر مبنای گزارش فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار ارزش سهام 50 شرکت برتر بورس تهران نیز در ماه آوریل 2009 با 6/10درصد افزایش روبه‌رو شده‌اند. شاخص 50 شرکت برتر بورس تهران از 291 واحد در ماه مارس به 322 واحد رسیده است.

کد خبر 81785

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز